Och bl a Sellgren som gör misstag igen! Hög tid att han väljer om när det gäller • göra något bra • inte göra bort sig lägger av med att hela tiden försöka det förstnämnda och bara misslyckas utan nu kör det senare ända till dess att han blivit trygg och bättre kan läsa spel i SHL-tempo.
Sedan står Harju och håller i ANderséns klubba framför pölsamålet i 10 sekunder och åker förstås ut. Vi klarar av detta PP utan alltför bra chanser för Pölsan.
Tre minuter kvar av andra och nu sköljer spelet fram och tillbaka med chanser för båda lagen.Pölsan har vaknat igen.
Nu är Delfinen förbannad. Lukas Kihlström förföljer Connolly mot sarg, tar ett famntag bakifrån med följd att Connolly inte kan hindra att han trycks in i sarg i hög fart utan att kunna skydda sig.
Bulan blir skitförbannad och hoppar upp PÅ sargen!
Men zebrorna utvisar inte. Känns som att zebrorna har halvtappat matchen lite, men eftersom Luleå och Pölsn spelar ganska juste urartar det inte.
Jaha, Luleå vaknade till rejält och var det klart bättre laget i andra perioden. 1-1 alltså, och lite medvind Luleå inför tredje nu. Men allt kan vända efter en paus.
Sven.Savage: Domarna tappade tyvärr matchen efter 1-1-målet. De insåg antagligen att det borde ha dömts bort, men ville inte ändra domslutet. Kompensationen kom direkt efter och sen fortsatte det spåra ur med domsluten.
• att slippa att vi torskar premiärmatchen efter en pinsam första period och upprepade misstag av Jesper Sellgren vilket drar ned vårt spel gång på gång. • att vår uppryckning under andra perioden fortsätter och vi äger spelet även sista perioden och avgör.
Apropos inget. Einar Emanuelsson är vår klart bäste spelare idag. Han slog igenom rejält i fjol och hoppas att han kan hålla samma - eller ännu bättre nivå i år.
Einar - Isac - Emil - det kan bli en andralina i förstelinaklass. Att vi saknar två av dessa tre är förstås riktigt obra.
Ladda nu, Luleå, släpp inte detta nu utan avgör redan i tredje och ta tre poäng en premiär!
Sven.Savage: Delfinen var inte riktigt lika förbannad när Harju crossade Bertilsson över munnen vid kvitteringen. Undrar varför? ;-) Rätt väntat att ni skulle rycka upp er efter er bleka första, ni tar andra fram till sista 5, där jag tycker att vi studsade tillbaka en aning. Nästa mål vinner, som det känna just nu.
Puh! Kovacs försöker trolla i offensiv zon, tappar puck och Danielsson kommer i friläge, sätter puck i stolpen.
Åtta min spelade av tredje. Det är avvaktande spel av båda lagen framför allt inte släppa in fler mål. I detta nu känns mitt tips före match - 1-1 och Pölsan avgör i förlängning - obehagligt tänkbart.
Sven.Savage: Avsikten med höga klubbor är altid mer svårbedömd när långa spelare gör det, deras klubbor är liksom högre upp per automatik. Större risk att de råkar köra upp klubban i ansiktet på motståndare.
Peja: Jo. Helst skulle man se att klubbor aldrig lämnar isen och när de används att försvara/attackera med blir det gärna tråkiga situationer, där man kan kan tycka att det är OK eller inte beroende av om spelaren är ens egen.
Igen-kligen tror jag att det är det ideligen tillåtna grovt crosscheckande i ryggen på motståndare av backar framför egen bur som inneburit att gränsen för vad som är tillåtet förskjutits i icke önskvärd riktning.
Men oberoende av allt - Joakim highsticking Lindströms upprepade och överlagda "jockar" i ansiktet på oförberedda motståndare borde rendera avstängningar varje gång.
Oj! Pölsan ligger på hårt och kvitteringen hänger i luften. Då bryter Luleå ett uppspel och kontrar, Petter lurar emd sig backarna och lägger en snygg cross till Connolly som nyper till direkt!
Riktigt härlig start på SHL-säsongen av Luleå - tre poäng efter vinst mot Pölsan! Och att efter denna första period då Pölsan var minst flera nummer större än oss komma tillbaka och vända matchen i period 2 och 3. Mycket trevligt!
Trevligt också att se att både Farley och Connolly var så pass bra. Under ett antal år har vi lagt oss till med nordamerikaner som inte levererat, men dessa två ser betydligt trevligare ut - även om det bara är en enda seriematch än så länge. Bröderna Einarsson imponerade också.
Bulan menar att linan Farley-Connolly-Petter är mycket lyckad och då kan vi nog räkna med att den linan är etablerad. Om de spelare vi saknade idag kommer tillbaka och oskadade kan lira har vi alltså att räkna med:
Hmm, det ser ju faktiskt ut som att vi har fyra respektabla linor helt plötsligt! En brunkarlina som kan trycka tillbaka motståndaren och lämna de flesta byten med tekning i motståndarzon. Och till det tre linor som var och en kan avgöra matcher.
Mycket trevligt.
Dessutom har vi under matchen lyckats bli av med Johnston, som hamnar hos Morsan.
Peja: I efterhand kan jag hålla med. Jag såg inte vad som pågick mellan Harju och Bertil, annat än att de buffade på varandra och spontant tyckte jag att Harju crossade honom högt men inte i ansiktet och då var Bertils svar a la Fläskberget Hollywood. Men träffade han Bertil i ansiktet förstår jag ju, och när jag tänker efter - hur hade jag reagerat om de haft tvärtom-färger på tröjorna - inser jag att jag likt Bulan hoppat upp på sarg. Men trist med zebror som är så sköra att de inte kan hålla jämn nivå utan det blir lite lotteri med vad som är tillåtet/otillåtet, kompletterat med kompensationer.
Härligt med det nya arrangemanget i delfinen. Måste dit ASAP för att få känna stämningen!
Trevligt också med publikfester över hela Sverige:
10 314 Frölunda HC - Djurgårdens IF ..7 232 Warulfven - HV ..6 348 Linköping HC - Timrå IK ..6 220 Luleå HF - Brynäs IF (FULLSATT) ..4 500 Mora IK - Örebro HK (FULLSATT)
Den enda arenan där hockeyintresset inte tycks finnas är inte oväntat:
..4 838 Apan - Rögle BK
SHL-premiär och man lockar inte mycket mer än man gjorde i snitt förra säsongen, vilket också det var skamligt lite.
Men "hockeyintresset i Apschtaan är på topp och man lockar rekordmånga åskådare" om man ska lita på Apledningen och inte tro att de ljuger så förbannat.
Sven.Savage: Så var premiären avklarad. Efter en minst sagt tveksam första period rycker Luleå upp sig i andra och tredje och vi vinner till slut mot våran nemesis Brynäd med 3-1...inte illa. Ändå tycker jag vi bränner 2-3 riktigt giftiga lägen. Däremot ska nog vara lite glada att Brynäs bara har 1-0 efter första och det är det som gör att vi lyckas vända matchen. Sett till andra och tredje perioden är det ett rättvist resultat.
Sven.Savage: Det som Kihlström gjorde på Connolly var en solklar boarding. Bedrövligt av domarna att inte se den alt skita i att ta för den. Sånt kan skador. Domarna missade annat med iof, och båda lagen drabbades av det. Men just när man nyper fast en spelare så han inte kan skydda sig och sen när man är en halvmeter ifrån sargen så trycker man till med armarna på den hjälplösa motståndaren. Riktigt fult och farligt. Nåja.
Ganska jämn match, hade lika gärna kunnat bli 3 poäng till Brynäs. Men att vara jämna med Brynäs trots att Lundeström, Cehlin, Larsson och Sondell är borta bådar gott för framtiden!
Ååååh så skönt att lugga pölsa på alla poäng. Känns loveley!!!!
Perro: Jo, jag tyckte också att det var fult, att Connolly inte kunde skydda sig eftersom Kihlström låg med arm runt honom. Fast kanske var armarna fria ändå. Han var dock tydligen groggy efter smällen, så det tog inte bra och borde nog varit utvisning därmed.
Jag håller med, starkt av oss att vinna efter en så dålig start och med så många borta. Bra betyg till de som var med, ja, de flesta som var med. Men Erik får ta ett snack med Jesper och förklara för honom att nu är det bara att lira safe tills vidare, Och sedan borde det släppa.
M.Lemiux: Håller med. rättvis Luleåvinst, även om det kunde ha gått till Pölsan också. Staarkt att vinna efter att ha varit utspelade första. Nu laddar vi frö det andra bogeyteamet - Öret! :-)
Sven.Savage: gällande introt: väldigt häftigt. Dock lite för ljust i hallen, önskar dom släcker ner mer. Nu var det rätt ljust där klacken stod, vet inte om det var pga att dom skulle köra ett tifo. Kan också vara ett krav från Cmore...men jag tycker att just under introt bör dom fasen kunna släcka ner mer lysen och alla reklamskyltar. Då skulle det synas bättre på isen!
Nya ljudanläggningen var väldigt maffig. Bara slog i bröstet när dom drog på!!! Som en knytnäve!
Perro: Härligt att höra :-) Håller med, tycker att det gärna får vara lite mer nedsläckt på hockeyläktare, för att allt ljus ska kännas vara på isen.
Tydligen har SeMer begärt att kamerorna ska placeras längre ned och inledningsvis känns det konstigt, man får definitivt bättre överblick från högre kameror, men detta nya ger nog bättre detaljerat av situationer; ungefär som jag väljer plats när jag är live på match. Väldig skillnad det blir beroende av var man sitter. Har ibland suttit nära isen bakom sarg och jävlars vad snabbare och tuffare hockeyn upplevs när man bara är några meter från spelarna.
Känns jäkligt roligt att Luleå Hockey efter FruktHamsters initiativ och stöd gått först med denna förstärkta arena-upplevelse, på samma sätt som vi var först med entrén och björngapet, vilket fortfarande håller och är bäst, samtidigt som alla andra försökt efterlikna oss, men kopior är kopior medan originalet ändå alltid ligger främst:-)
Perro: Håller med dig och Sven...det Kihlström gjorde på Connolly tycker jag okså var en solklar boarding. Irriterar mig mer och mer på denna Petter Rönnqvist....han tycker att situationen med Connolly och Kihlström är ingenting (Kihlström håller fast och åker med full fart in med en låg Connolly i sargen) men då Engsund sätter in en fin propp på en Brynäsare (minns inte vem det va) då var det ett fult tilltag minsann. Sen när han analyserar matchen...Luleå tog till vara på de få chanser de fick och var effektiva. Men tjena...tycker att om vi hade vart effektiva hade Luleå gjort minst två mål till...tyckewr, som jag skrev tidiagre, att vi brända 2-3 riktigt vassa lägen som var lättare att sätta än missa....pluss att vi hade en i stolpen. Det hade förvisso Brynäs också på Danielssons halvfriläge som Kovacs tokbjöd på, men Brynäs sumpade inte lika många vassa lägen.
M.Lemiux: Petter sa visst också nåt om att varken luleå eller brynäs är lag för övre halvan. Det visar hur enfaldig han är. Tittar man på vårt lag denna säsong och jämför med förra måste man vara korkad om man så bestämt anser att Luleå ska bli åtta eller sämre i tabellen.
Perro: Hehe, jag hörde det också...tror han sa det under hans slutanalys av matchen. Fullt möjligt att Luleå klarar av att bli topp 6 men för att vi ska nå dit känns det som att det krävs att vi inte blir allt för skadedrabbade på viktiga spelare. Ett halvt styrkebesked igår var ändå att vi vände matchbilden på ett fint sätt utan Larsson, Cehlin, Lundeström och Sondell.
Den nationella hockeyeliten var länge en ganska liten familj, bestående av drygt 15 klubbar som tillhörde Elitserien. Vissa lag, som Södertälje, Malmö, Rögle, Trottoarkantens IF, Hammarby, Gnaget och Burkölen åkte ur ibland och kom starx upp igen, medan de bytte av varandra.
Men det kom nya tider. Runt milennieskiftet knackade LinkPing på dörren, åkte ur igen, lyckades komma upp en gång till och plötsligt höll man sig kvar.
Det blev början på fortsatta förändringar och lindansarlagen ovan (försvann förutom Malmö och Trottoarkanten som fortsatte studsa upp och ned) och ersattes av rookies som Läjkrana, Öret, Morsan, Timrå, Kronan m m.
Pungen hade av okänt anledning - förutom då de släppte in den alkoholiserade miljardären - en välfylld skattkista och köpte spelare så det stänkte om det. Plockade ofta in de bästa från andra lag genom att helt enklet lova dem höjd lön. Den som ledde Pungen under många år satt ett tag i SeMer och berättade hur de snodde alla spelare som Luleå plockade upp från Allsvenskan och utvecklade till stjärnor: Skitlätt, vi lovade bara att höja lönen 4-5 ggr över vad de hade i Luleå.
Denna "köpa stjärnor"-mentalitet innebar att Pungen länge varit ett lag för övre halvan och ofta i försnacket tippats som topplag, men det har alltid skitit sig. Eftersom Pungarne bara haft typ någon stjärnkedja och därutöver inte dugligt folk, framför allt inte som kunnat försvara sig. Ett år var man jävligt nära och skulle säkert nått Le Mat, men då sket det sig eftersom lagets stjärnor på ett hotell vid Stureplan med Tre Kronor hittade på att plocka upp en nästan medvetslös flicka på rummet för gangbang.
Nå, nu är vi framme vid 2018 och Pungarne inledde med att vinna premiärmatchen igår. Men det var mot Timrå, ett av de två lag - Timrå och Morsan - som samtliga självutnämnda experter förklarar kommer att tillhöra de fyra bottenlagen. Men det gäller också Pungen - 70% av medianissar tippar Pungen utanför slutspel, dvs på plats 11-14 i år.
Själv har jag ingen koll på Pungen i år, så jag kan inte bedöma det där, men tydligen börjar lagt, för att inte säga klubben, tappa greppet.
DamPungen har likaledes den befunnit sig på högsta nivå i landet, t o m blivit mästare. Senaste åren har ju Luleå tagit greppet om damhockeyn, men DamPungen har varit vår svåraste konkurrent, även om vi tre år i rad lyckats besegra Dampungen i liga och slutspel. Med det konstiga inslaget att varje gång DamPungen ska upp till Luleå för finalmatcher måste de tigga pengar av supportrar för att ha råd att åka upp!?
Och i år inledde vi med att spöa DamPungen borta.
Efter att ha torskat mot oss spöade DamPungen DamGötet med 14-0 och man räknade väl med att nu kommer de igång som vanligt och blir överlägset bättre än alla andra lag - förutom Luleå som i sin tur blir klart före Dampungen.
Men vad händer?
I onsdags torskar DamPungen med 2-1 mot Stocksund/Danderyd/Enebyberg, ett kroniskt bottenlag i SDHL som DamPungen alltid slagit tvåsiffrigt.
Och igår lyckades DamPungen med nöd och näppe vinna mot TrottoarDamen med 2-3 och i dagens match mot TrottoarDamen ligger DamPungen under med 2-0 efter första perioden!
Hmm. DamPungen har alltid levt högt på sin fantastiskt duktiga vakt Florence Schelling, men nu har hon lagt av. Därför kunde man vänta sig att de skulle få det svårare i år, men nu verkar det dessutom som att laget även offensivt tappat greppet. Om vi räknar bort skrattmatchen 14-0 på DamGötet har DamPungen på 10 perioder bara lyckats göra 4 mål, sjukt oväntat lite alltså.
Det börjar se ut som att Dampungen får svårt att bli ett topplag i årets SDHL och om inget annat lag nu överraskande går starkare än trott verkar det som att Luleå Hockey - laget som troligen tagit medalj, skulle man fått delta i OS - kommer att segla ifrån alla andra rejält. Kommer vi att gå rent i år, kanske?
Men Pungen ser ut att falla, såväl på herr- som på damsidan också.
Själv kommer jag inte att sakna "clubben" efter det extremt negativa inflytande man haft på svensk elithockey med anledning av köpgalne Helbers insatser att köpa sönder alla klubbar han kunnat.
EDIT: Drygt halva matchen spelad och nu har TrottoarDamen 4-0 på DamPungen.
Om nu inte halva Dampungen varit borta pga någon epidemi senaste veckan ser det verkligen ut som att de nu håller på att falla. Inte väntat.
Re-EDIT: TrottoarDamen har 5-0 på DamPungen efter två perioder...
Re-re-EDIT: DamPungen spottade upp sig och torskade bara matchen med 7-2...
Uppe i Delfinen har Luleå Hockey "bara" 1-0 på DamGården efter första perioden.
Tarasov: Tack för kompletterande information om Jesper Sellgren. Vi håller tummarna på att hans erfarne backpartner Erik Gustafsson tar ansvar för att leda in Jesper på rätt spår nu så ordnar det sig nog. En mentor och handledare kan vara glud värd. Som t ex när Mattias Öhlund tog en ung Viktor Hedman under sina vingar:-)
M.Lemiux: Ja, det var pinsamt av Petter, denne vagabond som såldes mellan klubb efter klubb i Elitserien till dess att han tillhört hälften av lagen, men fått släppa in mål från Luleå överallt.
Uselt att SeMer smutsar ned sändningarna med denne självutnämnde expert som bara har en ledtråd bakom varje påstående: målvakten är alltid fredad. Om han inte har Luleås spade, förstås.
Den ende gång denne Petter haft rätt var när han kommenterade CryBerts sammanbrott i presskonferensen med Anders Forsberg; Stor skämskudde, sa Petter.
Tjurn : Tack för information. Och för uppmaningen att se mig själv i spegeln: ett inspirerande och lyckligt ansikte, efter att ha tagit tre pinnar mot Pölsan :-)
Säga vad man vill, men nog är det underhållande att följa hur svårt de sexfingrade har för att förstå, tala och skriva svenska.
Mummelklockare framstår ju som Apans litteräre gigant, enär ingen hör vad han mumlar om.
Nu följer vi en diskussion på Apsidan (jag väljer VERSALER för det som lockar till skratt☺)
1. Bisterfinnen: pinsamt så tomt det var på läktarna i Aparenan när det är premiärmatch.
2. Apmonstrum A: Vi är, var och kommer alltid att vara bästigast.
3. Bisterfinnen: högmod går före fall.
4. Apmonstrum B: Beskriv uttalanden av Pea, sportchefen eller tränarna som tyder på det?
5. DansbandsWolf: CryBert: "Det står i vårt manifest vad vi står för –att vi unnar INGEN ANNAN framgång. Det är vad vi står för." (bevis i länk bifogad)
6. Apmonstrum B: Nu ska jag tydligt och klart förklara vad det ska vara: "Vi UNDRAR varandra framgång".
7. DansbandsWolf: Ja vi har förstått att ni undrar varför andra har framgång…..
8. Apmonstrum A: Läs det Apmonstrum B skrev. Dansbandswolf: Du framstår som en genuint sinnessjuk person.
Följt av att Apmonstrum 3 lägger in en länk till "Apans värdegrund" vilket han riktar till DansbandsWolf! Om något bör han väl rikta det till de andra Apmonstrumen - inklusive CryBert - eftersom dessa tycks helt vilsna i pannkakan och saknar susning om vad de talar om.
Man skrattar så man viker sig!
Ha ha ha, hur enklet Bisterfinnen och DansbandsWolf pulvriserar de båda apmonstrumen, som är chanslösa. När de så besegrats i diskussion - utan att de ens begriper det - kommer det vanliga "de som besegrar oss i diskussion är sinnessjuka!"
Ja, vilka nollor. Pure white trash. Man ser framför sig hur de iklädda wife beater -inne sitter utanför bostaden - en husvagn som är färdig för skroten - omgivna av rostiga bilvrak, rapande, pruttande och stånkande "vi är ändå bästigast" till omgivande familj där släktförhållandena är så många att de flesta är far till sin egen far inklusive bror och syster med sig själva.
Sticker emellan med lite sparkboll. Gnaget har ju tagit en kraftig ledning och såg ut att segla ifrån. Men deras betongförsvar, som bara släppt in 8 mål på 19 matcher, har silat 5 baljor mot Norping på två matcher, och idag torskade Gnaget borta mot Peking efter en j-a massa vinster i rad.
Bajen lirar häng mot Sirius i morgon och ska väl vinna den. Och i så fall betyder det att om Bajen vinner derbyt mot Gnaget nästa söndag så passerar man Gnaget i tabellen och lägger sig på första plats med 59 poäng mot Gnagets 58 poäng.
Det vore väl roligt.
Sedan kvatstår bara 8 omgångar och lagen har där liknande program, med undantag för att när de möter Malmö gör Gnaget det hemma medan Bajen gör det borta. En klar fördel för Gnaget där, men Malmö har kommit igång rejält efter sommaren och kan faktiskt hota Gnaget och Bajen i topp om de vinner båda matcherna mot Stockholmslagen och för övrigt kör fullt om bara de andra tappar någon onödig match.
Men Gnaget har också en ytterligare tuff match nämligen ett derby mot Djurgårn. Stockholmsderbyn är alltid vanskliga.
Så, vi hoppas att Bajen först knäpper Sirius i morgon och sedan tar derbyt. Då blir det en spännande höst. Tänker att det vore roligt om Bajen vinner ett riktigt SM - vinsten med Cratz-sparkboll var så onaturlig för Bajen så den räknas inte.
Skellefteå IF En fin gammal klubb, bildad 1918. Visserligen senare än IFK Luleå och Luleå SK, men ändå.
Senedan vilken fin symbol IF hade. Själv begriper jag inte den där centrala figuren som liknar ett G eller en orm, men ändå.
Nedanför ser vi symbolerna för de tre klassiska och anrika Skellefteå-lagen som spelade hockey långt innan bandylaget Apan hittade på att också vilja vara med.
Ap-symbolen är den mer ursprungliga, innan de kom på att de skulle kopiera AIK och den där Apan har ju växlat symboler och namn under hela sin korta historia. De hade ju bl annat ett styrelsebeslut i mitten av nittiotalet att de bytte ut dåvarande namnet Skellefteå Hockey Club mot "Stingheads", med en symbol som liknade Sexpressens geting, men eftersom snål-Apan vägrade betala den som hade fått i uppdrag att designa den symbolen, ändrade de sig och hittade i stället på att kalla sig för Skellefteå AIK, ett namn som var ledigt sedan den klubben upphört decenniet innan.
Ja, dem där Apan har ömsat skinn hela sin korta historia. Deras hockeylag höll ju på att gå helt åt helvitte under senare delen av 1960-talet då de torskade allt och var på väg ner till rena gärdsgårdsserierna. Då räddades de genom att de slog sig ihop med Skellefteå IF och fick alla den klubbens spelare, t ex Hardy Nilsson. Då böt de namn igen till Skellefteå IF/AIK bara för att byta igen något år senare.
Jag tycker att de borde ge sig nu, ge fan i att kopiera Riktiga AIK och i stället ansluta till deras riktiga historia dvs Skellefteå IF historia och välja den unika och inte oeleganta vapenskölden för Skellefteå IF.
Så länge de vägrar och fortsätter tönta sig med att kopiera och åka snålskjuts på Riktiga AIK, samtidigt som de bytt symbol, namn, slagit ihop sig och nybildats fler gånger än någon kan hålla koll på finns det bara ett enda korrekt sätt att beteckna klubben.
Med den passande symbol/maskot som de valt till sin egen.
Noterar att nu har t o m det ena apmonstrumet - han med extremt främlingsfientlig och hatbrottslig karaktär - tröttnat på det andra apmonstrumet - sin egen Sancho Panza; trollet som är skriftens svar på det "tal" som mummelklockare sipprar ur sig.
Apmonstrum ett skrev nyss på apbladet: "Den här sidan utan Barbro är som palt utan lingonsylt."
Alla som kan sin palt vet naturligtvis att palt äter man med smörbrunn. Att förorena palten med sylt är bara något som de tror är acceptabelt nere i sydbotten, därtill pålurade av vanan att servera kroppkaka med skirat smör och sylt.
På Apsidan diskuteras Apans värdegrund, vilken förstås är en naturvidrig uppgift; att ta en sådant ord i samma mening som man talar om en klubb som blivit vida ökända för jockar, tjafs och tjorv efter varje avblåsning, därtill ledda av ett fläskberg till kapten som erkänner att han fuskar och dessutom är landets värste filmare.
Nej, det går förstås inte, och det visar sig att apmonstrum efter apmonstrum har noll koll, lika lite som CryBert.
Dessutom länkas till något som påstås vara Apans värdegrund.
Där upptäcker man det övergripande "visionen" att "minst 5 av 10 spelare ska komma från den egna verksamheten" vilket alltså är en grav felskrivning från det löfte, som Apstyrelsen beslutat alltid ska gälla: "minst 5 av 10 spelare ska komma från den egna bygden".
Men sådant ljug är ju vad Apan alltid pysslat med.
Vidare tar de upp "strategiska mål" dvs milstolpar som ska uppfyllas för att visionen ska lyckas. Mer eller mindre löften alltså, som ska följas upp för att visa att man håller det man lovat. Där ser vi:
"Innan 2016 ska Skellefteå Kraft Arena vara fullsatt vid varje match."
För att lyckas med det beslutade man att bygga om arenan och minska från 6001 till 5801 platser, så det skulle bli enklare att uppfylla löftet.
OK...då kollar vi fakta. Hur många åskådare har man i snitt dragit i Elitserien/SHL?
Ja, Gudars skymning, det är ju rena natta. Trots att de minskat antalet platser och trots att kommunen går in och stödköper alla platser i arenan då och då och bjuder gratis tillträde för förskolebarn och uteliggare, trots att Luleå supportar kommer ned och fyller aparenan några gånger per år, trots allt detta går det bara ner och ner och ner.
Jag tycker att Ligan ska förbjuda klubbar att delta i SHL, när de har så j-a få åskådare. Ingen stämning, ingen underhållning, ingen riktig hockey.
Folk undrar väl varför så få vill se Apan, men jag tror att det handlar om att de riktigt kunniga hockeyintresserade i Apschtaan gett upp, och avstår från att gå dit för att bara få se en fuskande lagkapten, fulspel och utdelade jockar.
Sven.Savage: Ska man tro att snittet minskar ännu mer denna säsong i banjo-arena? Svårt för en skithåla som Skellefteå att bära ett elitlag med publikintäkter. Å andra sidan ger väl kommunen vad som behövs även om viktiga samhällsfunktioner måste stängas ner?
Perro: Jag tippar det, även om det påstås ha varit några fler på premiärmatchen jämfört med i fjol.
Men det är alltid svårt att värdera vad apsiffrorna står för. Ibland har man ju sett matcher därifrån och man ser att det gapar jättehål i arenan, fastän Apan påstår att det är "nästan fullsatt".
Och då och då, när det varit riktigt uselt med publik i många matcher, går ju Apkommunen in och "stödköper" hela j-a arenan; dvs betalar miljoner och sedan släpper de in alla som vill och rapporterar "fullsatt" även om det även då finns stora hål på läktaren.
Några gånger har de haft närliggande lag första matchen med följd att deras supportrar fyllt på rejält, men det är bara när man haft Luleå på besök som det blivit lapp på luckan.
Ja, jag tror att Apans publiksnitt sjunker ännu mer i år. Däremot är det tveksamt hur väl det kommer att noteras i rapporterna eftersom värdegrunden hos Apan - nu talar jag om Den Riktiga Värdegrunden, inte den de skyltar med - är att "ljug så mycket du behöver".
Nedan en bild från septembermöte i Aparenan mot ett topplag (troligen rapporterat som fullsatt), någon månad efter att Apan gått ut med ett pressmeddelande till hela Sverige "Nytt rekord på första isträningen - hockeyintresset i Apschtaan är stööre än någonsin!".
Sven.Savage: Skrämmande. Finns det nåt område där dom inte ljuger och beter sig illa? Jag vet inte vad som är värst...att dom beter sig illa eller att dom hycklar och låtsas vara "fina och gooda". Bilden du laddade upp visar hur det ser ut i praktiken alltså vilket är helt annorlunda mot den publiksiffra dom skyltar med. Nåja inte ens dom kan mörka att kassan deras sinar för varje år.
Verkligheten håller på att hinna ikapp dom. Att Lindström trivs så bra i den föreningen visar väl att han har lika skum värdegrund. Lika barn leka bäst. På kansliet trixar dom med publiksiffror, tar betalt för parkeringar dom inte har rätt till samt försöker sno ungdomar från andra föreningar. På isen slår dom (med flit) klubbor över munnen på oförberedda motståndare, sänker någon med en slew-foot då och då eller tacklar någon i skallen bakifrån. Ändå förlorar dom en finalserie med 1-20...är skämskudde på det.
Förbundet har beslutat om nya rutiner för böter till SHL-spelare.
"Tidigare har summan av böterna spelare tilldelats baserats av en så kallad bötestrappa där inkomstintervallet avgjort hur mycket böter som ska betalas. Den nya modellen grundar sig på spelarens faktiska ersättning och inte som tidigare på inom vilket intervall spelarens ersättningsnivå varit, den så kallade bötestrappan.Med hänsyn till spelarna och enligt överenskommelse kommer den nya beräkningsmodellen för bötesnivån på individuell nivå inte att kommuniceras externt. Summan kommer kommuniceras, men ej hur den räknats fram"
Jahaja. När Fläskberget stängts av - vilket händer ideligen, men alltför oofta - kan man av böternas storlek att döma räkna ut att storfuskaren har en månadslön på 250 - 300 000 kronor.
Det är naturligtvis helt sjukt vidrigt, sanslöst, en skam mot de löner som alla andra människor har.
Men det stannar inte där. Apan lägger ytterligare runt 150 000 i sociala avgifter på Fläskberget - och dessutom har han med all säkerhet förhandlat (läs:lurat) fram att Apan pröjsar in en hög andel av ersättningen som ytterligare tjänstepension dessutom.
Jag kan bara säga att man kräks över att veta om det.
I vilket fall - nu kommer alltså inte ersättning att beräknas på intervall utan direkt kopplat till den exakta lönen.
Proportionellt? Det är inte säkert. för det säger de inte.
Och naturligtvis ingår vare sig sociala avgifter eller pensionsinsättningar.
OK, nu kommer de alltså när straff med böter utdöms att informera om bötesbeloppet. Ju mer någon har i månadslön desto högre böter. Och med tiden lär vi få hygglig koll över hur de räknar fram böter från lön. Det räcker ju med att vi får koll på lön för några bötesstraffade.
Allvarligt talat: Jag tycker att det är skitlöjligt att de inte är transparenta och öppna om lönerna. Och jag ger mig fan på att detta igen-kligen är skäl för ändringen: de vill inte skylta med vilken lön spelarna har. Att de samtidigt hittade på att "nya modellen grundar sig på spelarens faktiska ersättning" var säkert bara ett påhittat svepskäl för det som de ville igen-kligen: FR O M NU BERÄTTAR VI INTE VAD SPELARNA HAR I LÖN EFTERSOM KLUBBARNA BEGÄRT ATT VI SKA HÅLLA TYST OM DET!"
Jag anser att det är skitlöjligt! Löner och ersättningar borde definitivt vara offentliga! VI VILL ALLA VETA!
Perro: Du har rätt. Och hur kommer det sig att vi kartlagt fakta och avslöjat alla lögner som tycks vara Apans rättesnöre?
Eftersom vi ledsnat över att de gång på gång i maskopi med äcklet brännvinsjournalisten som nyttig* idiot spred "sanningar" om att de var så mycket bättre, godare, finare, bästigare än alla andra, ty Apan hade..."värdegrunnnnnnnd".
Mest vidrigt var det när de skulle möta Läjkers i final för några år sedan. Aplasse och Apwallson gick då ut offentligt och förklarade i media att "Hela Sverige borde hoppas att Apan vinner, för en vinst för Läjkers "hotar den nationella hockeyn"".
Underförstått "läjkers spelare passar inte in här. De har konstiga namn och många har bruna ögon och svart hår dessutom. Till skillnad från de blåögda, blonda spelarna i Apan, en klubb med värdegrunnnnnnnnd."
Ja fy fan, man kräks.
*förresten, jag tar tillbaka. En nyttig idiot är en rysk spionterm och avser någon som springer andras ärenden utan att själv förstå det.
Men Fehlman var ingen nyttig idiot. Han visste förbannat väl vad han gjorde och spred sina vidriga lögner "jag har genom journalistiskt arbete funnit anonyma källor som säger..." helt i samförstånd med Apan, som använde dåren för att osanna rykten de ville ha ut.
Brännvinsjournalisten var en onyttig idiot, alltså.
Jag ger mig fan på att påhoppet på Osten - som tog fokus av Luleå som hade ledning med 2-0 och nästan 3-0 i matcher, men sedan inte kunde hålla konvcentrationen uppe utan torskade - var planerat av Apledningen och brännvinaren, som spred lögn efter lögn på ett sätt som bevisligen skulle ha inneburit att han borde ha dömts i civil domstol (om inte myndigheterna i Apschtaan varit korrupta och ap-anfrätta. I stället. I stället lurade de viss media - i protest från övrig - att prisa brännvinsjournalisten som tog världshistoriens kortaste time-out då han kände sig "rädd" för någon pytteliten grej någon skrivit på ett icke offentligt forum.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Och bl a Sellgren som gör misstag igen! Hög tid att han väljer om när det gäller
• göra något bra
• inte göra bort sig
lägger av med att hela tiden försöka det förstnämnda och bara misslyckas utan nu kör det senare ända till dess att han blivit trygg och bättre kan läsa spel i SHL-tempo.
Sedan står Harju och håller i ANderséns klubba framför pölsamålet i 10 sekunder och åker förstås ut. Vi klarar av detta PP utan alltför bra chanser för Pölsan.
Tre minuter kvar av andra och nu sköljer spelet fram och tillbaka med chanser för båda lagen.Pölsan har vaknat igen.