Brynäs IF

713186 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

1200150 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

AVGÅ: "Verkar som att du ibland VILL förstå fel, och/eller skapa opposition, även om det i sak missgynnar BIF. (Vem är supporter då?)"

Har jag verkligen förstått dig fel om du vill ge mandat åt svenska ES-lag att stoppa sina juniorer från JVM-spel? Tror inte det.
Men om du inte har den åsikten så har jag tydligen missuppfattat dig.
Frågan är då vad du isf vill ha sagt?

Jag ser på saken ur ett objektivt perspektiv och försöker bortse från ev egoistiska lagsympatier. Är man kvalificerad och uttagen till ett JVM så ska man inte hindras från att spela. Punkt slut.
Är man missnöjd med att Markan nu försvinner ett par matcher så får man väl propagera för att ansvariga ex ändrar spelschemat eller vidtar andra åtgärder för att lösa problemet. Att hindra folk från att spela har aldrig varit nån bra lösning och kommer inte heller i framtiden att vara det, som jag ser det. Det missgynnar alla parter i längden.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: Öhh! OK, here we go again.

Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt att begripa?

- Självklart är det inte spelarnas fel att det inte är speluppehåll i ES under JVM.
- Det är heller inte spelarnas fel att B-Å inte törs, eller har kompetens, att ta ut rätt spelare till Tre Kronor. (Att The F(l)opp är på tapeten, men t ex inte Markan är ju bevis nog.)
- Många spelare i ES (vilket är det jag först och främst är intresserad av) är INTE aktuella för spel i NHL, ej heller så måste de åka iväg på betydelselösa "jippon" mitt under brinnande spelomgångar.
- Sedan, precis som vi gick igenom i fjol, är frågan; "Är man junior, annat än i åldersmässigt avseende, om man som 18-åring kan betyda skillnaden mellan AS och ES för ett lag?".

Verkar som att du ibland VILL förstå fel, och/eller skapa opposition, även om det i sak missgynnar BIF. (Vem är supporter då?)

Min uppfattning är att så länge inte Hockeyligan (läs FBK+HV71+Linköping), inte kan reda upp det här till talangproducerande klubbars skydd, skall inte "åldersmässiga" juniorer med ES kontrakt vara valbara till "puttinutt småkronorna". Det är en alldeles för uppenbar väg för köpes-lagen att ytterligare vinna fördelar mot de klubbarna som fortfarande har något som helst hjärta kvar, d v s egen ungdomsverksamhet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: "Fråga spelarna vad dom tycker om den åsikten. Med ditt resonemang så har väl isf alla turneringar förlorat sin betydelse. Alla seniorer i ES, KHL och NHL är ju också redan scoutade så varför inte lägga ner ishockeyn öht?
Det är väl inte juniorernas fel att Sverige envisas med att inte ha speluppehåll över jul/nyår?"

Det har hänt, det otroliga har hänt.. Jag delar samma uppfattning som Huge..Eller drömmer jag?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

AVGÅ: "Precis som jag skrev i fjol så har JVM helt förlorat sin betydelse"

Fråga spelarna vad dom tycker om den åsikten. Med ditt resonemang så har väl isf alla turneringar förlorat sin betydelse. Alla seniorer i ES, KHL och NHL är ju också redan scoutade så varför inte lägga ner ishockeyn öht?
Det är väl inte juniorernas fel att Sverige envisas med att inte ha speluppehåll över jul/nyår?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
AVGÅ: Juluppehåll med J-Vm som det var en gång i tiden hade varit optimalt. Sedan kunde man skippa alla Euro-hockeyturneringar under säsongen och i stället köra en turnering paralellt med J-VM.

Självklart borde Brynäs lite diskret be Markström tacka nej till J-VM, även om jag inte tror att han skulle ställa upp på de...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Gurra88: Kan hålla med om att det är roligare att titta på JVM. Problemet är ju att c:a 1/3 av spelarna i JVM truppen borde vara med i Tre Kronor. I stället så matchar B-Å ett gäng dinosaurier. Av vilka vissa står och släpper in typ 8 mål...

Hela skiten är ju upp & ner. Det är ju bl a det jag försöker säga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
JVM - är tio gånger roligare än vanliga hockey-vm... Roligare att se svensk hockeys framtid än att se hv-fjollorna johan davidsson och martin thörberg
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

AVGÅ:

Nä, JVM är skit.

Bättre att satsa på "Vikingarna" igen.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Peja: Ber att få korrigera det där. INTE ALLA Svenska klubbar får stoppa spelare från landslagsspel.
T ex har vi bevis på att Linköping kan välja vilka spelare man vill skicka till Tre Kronor och inte.
Att inte vi skulle kunna hålla tillbaka Markan m fl från att spela det helt betydelselösa puttenutt-snutt-gulligull-helt-betydelslösa JVM är ju bara trams.

Precis som jag skrev i fjol så har JVM helt förlorat sin betydelse. Det är mest bara en tet-a-tet för klubbdirektörer m m. Det är INGEN som "upptäcker" spelare under JVM. Dom är scoutade sedan länge ända ner i div 1 nivå världen över.

JVM hade betydelse förr i tiden, ni vet innan det fanns flygplan, internet, videokameror och sånt. Numera finns allt det där, och dessutom en armada av talangscouter i varje NHL klubb, innebärande att JVM helt förlorat sin praktiska betydelse.

I stället så håller evenemanget i praktiken tillbaka möjligheten att unga talanger får chansen att utvecklas. Klart man inte blir intresserad av att producera egna talanger till sitt A-lag om man straffas för det.

Dessutom, jag skrev det i fjol också och blev tyvärr sann-spådd, alla BIF spelare som åker till JVM i år kommer tillbaka med en längre formsvacka. Någon däremot?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
rackham: "så är saken BIF..."

:-D

Den var ju genial. Hur har man kunnat undgå den tidigare?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
rackham: "Du menar för klubbkänslans skull..."

Ja för klubbkänslans skulle. Tyvärr så existerar klubbkänslanästan bara hos supportrar nu för tiden.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

arnio:

Du menar för klubbkänslans skull...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
rackham: Rent teoretiskt så skulle också Markström & Co kunna tacka nej och lira för Brynäs i stället.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Peja: Jag vill inte att spelare stoppas från att spela J-VM, jag vill att hela Elitserien ska ha uppehåll under jul och nyår. Man skulle ju kunna trycka in några meningslösa A-landskamper i stället. Tyvärr kommer detta knappast aldrig att hända.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Peja:

En kort men intensiv "juniorsvininfluensa" med intyg från en läkare (som missar lite senor här och där) i början av JVM-perioden så är saken BIF...

Bye, bye JVM.

Heja Brynäs!

Enkelt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
sylf: Svenska klubbar får inte stoppa spelare från landslagsspel, det får däremot NHL-klubbar. Det är väl ganska uppenbart när det är VM...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
arnio: Tampa kommer tydligen inte att släppa Hedman till J-VM, kuk-nhl bestämmer överallt!!
Bara att rätta in sig i ledet och bromsa Bertilsson, Markan, Rödin och alla som ev kan tänkas vara aktuella!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Anders Berg: ... du, det finns en nu! =)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Hur gör man en ny tråd? En Skellefteå-Brynäs tråd?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Peja: ... fast något J-20 lag har de inte.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Klart det slår hårt. Markan är onekligen elitseriens bästa målvakt.. Dock är jag inte lika negativ, de matcher det handlar om kommer läck sköta fint..

plus att jag älskar att se jvm och vill verkligen se vår stolthet där..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Peja: Ok glöm FBK men J-VM och Elitserien samtidigt är skit!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
arnio: Färjestad har absolut inte lagt ner sin juniorverksamhet. De har bara en annan utformning än övriga elitklubbar. Istället för ett J20-lag skickar de sina bästa J18-spelare till Skåre (div1) för att utvecklas där istället. Och de har ju faktiskt utvecklat ett flertal duktiga juniorer de senaste åren, så jag förstår inte riktigt kritiken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
AVGÅ: Kanske dags att på något sätt agera mot att elitserien inte har uppehåll för J-VM ! Brynäs, Djurgårn, Timrå med fler kommer att få lida oerhört av att stöttespelare måste åka till J-VM. DETTA ÄR VANSINNE och gynnar inte svensk hockey på något sätt!

Färjestad som lagt ned sin juniorverksamhet myser förstås men är det rättvist? Jag håller med AVGÅ om att Brynäs faktiskt borde stoppa Markan från J-vm.

Knappast nåt vi kan göra men visst vore det ballt om banderoller kunde spridas på läktarna med protesterande budskap?
""
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: "i flera matcher, framförallt hemma där vi har större möjligheter att styra spelet dit vi själva vill, har vi faktiskt presterat riktigt bra offensiv hockey"

Att överhuvudtaget jämföra brynäs spel med offensiv hockey tycker jag är ett närmare hån mot hockeyn som sport
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Huge:Det får vi hoppas. För jag tror att Nordan tillsammans med Somervuori och Kahnberg kan ge Brynäs PP en helt ny dimnesion.

Visst känns det att LJ är borta men det är bara för Sundlöv att skaka fram en ny. Det är hans jobb och han borde ha ganska bra koll på spelarmarknaden kan man tycka.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

GävleLasse: "Men det finns inget som säger att man inte kan försöka toppa upp laget mer offensivt när det gäller spel i PP."

Absolut, och det tror jag vi kommer att få se mer av nu när Nordan verkar vara på G. Det grämer en otroligt att inte Jonsson också får vara med och bidra.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

GävleLasse:  Sunken är inget dåligt förslag på kapten men nu är det nog så att spelarna själva tillsammans med ledarna har rätt så bra koll på vem som bör vara kapten. Det är inget jobb man delar ut till den som kan åka fort och jobba hårt. Ligger mer än det bakom, ex att kunna leda laget i båset och utanför isen i övrigt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Roligt med vinst, och vilken målorgie sedan!

För övrigt så fortsätter det korrupta, intrigerande, ryggdunkande och lismande hockeysverige i vanlig ordning:

- Klubbar som fostrar egna talanger och tar upp dom till A-laget, straffas genom att de spelarna tas ut till JVM som går samtidigt som Elitserien pågår.
- Spelare som är hetare än hetast, och har långt bättre stats än andra tas inte ut till Tre Kronor, för de är inte kända eller gamla nog.

Jag har sagt det för ett år sedan, och säger det igen:

Mormor! Vägra släppa Markan till JVM!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Huge:Jag håller med dig till en viss del i ditt resoenmang. Men det finns inget som säger att man inte kan försöka toppa upp laget mer offensivt när det gäller spel i PP.

Även igår så rullade man runt på formationerna. Enda skillnaden är att man körde en pointman istället för en back. Detta gör absoluit ingen skillnad. Vi har ingen forward med ett grymt skott typ Brendl så det är ganska effektlöst. Man kanske skulle tycka att rörligheten skulle få en push framåt men med tanke på att Brynäs backar är ganska rörliga så blir skillnaden för liten ändå.

Nej om man nu formerat laget "mer defensivt" som du säger. Varför kör man då med dessa "defensiva linor" även i PP?

För mig är det solklart.

Kahnberg Nordan Somervuori i PP1
Dackell Dixon Lauritzen i PP2

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Huss: Det första man måste tänka på när det gäller Dackell. Står han för den ishockey vi vill spela? Att ha en kapten som alltid backar hem och försvarar skickar helt enkelt fel signaler. Skall man ha en krigarinställning så tycker jag att man skall ge kaptensrollen till Sunken. HAn gör väldigt sällan en dålig match. Det är en krigare.

Vill man ha mer offensiv och tryck framåt så får man väl ge kaptensrollen til någon av de offensiva killarna. Somervuori kanske?

NU ssöööör vi kupbar!!!

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
bradberry: Svammel får stå för dig.
Jag hävdar ändå att vårt spel i grunden är detsamma som förra säsongen när det gäller defensiven, tycker t.o.m att defensiven känns säkrare den här säsongen.
Skillnaden ligger som sagt i offensiven och där har vi tagit ett steg framåt genom värvningarna av Kahnberg och Eero. Dom har breddat våra offensiva alternativ jämfört med förra säsongen då det i stort sett bara handlade om Widing framåt. Widing var visserligen en utpräglad målskytt men i ärlighetens namn gjorde han betydligt mindre nytta i spelet över hela banan om man jämför med både Kahna och Eero.
Jag skrev att man inte kan begära så mkt mer i NULÄGET, dvs när ex Jonsson är borta och Nordan ännu inte kommit igång.
Dessutom har det visat sig att jämnheten i serien mellan lagen gör att det kanske är förståeligt att i det läget spela lite "säkrare" istf att kanske försöka spela lite mer offensivt än vad man har kapacitet för, även om man nu VILL göra det. Och det är nog därför CZ:s väljer att inte matcha laget mer offensivt, dvs det handlar inte om huruvida han KAN matcha laget på det sättet utan snarare om en medveten handling mht till det jämna läget både mellan lagen och i serien.
Säg så här: om Jonsson hade varit hel och Nordan varit uppe i varv hade jag haft lite högre krav på vår offensiv än vad jag har för dagen.
Dessutom är det som jag redan påpekat: i flera matcher, framförallt hemma där vi har större möjligheter att styra spelet dit vi själva vill, har vi faktiskt presterat riktigt bra offensiv hockey men det verkar många glömma bort i den allmänt negativa diskussionen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
mattiaskarlgren: Framförallt är Dackell alldeles för långsam.
Dackell innehar en kombination av teknik, erfarenhet och balans som gör att han kan uppehålla ett par motståndare på liten yta. Det ser ofta snyggt ut men tyvärr inte alltid så kreativt då eventuella luckor hos motståndarna snabbt täpps till.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: "Men sammantaget tycker jag att man inte kan begära så mkt mer vad gäller offensiven i nuläget..."

- Fy fan vilket svammel. Kan man inte begära mer? Jag begriper inte varför du finner en anledning att hävda något så underligt. Jag tror du ljuger. Du har gjort detta till en grej...

Att inte kunna matcha laget mera offensivt är fanimej horribelt. Czarnecki har mtrl. men ser hellre ett jämngrått lag där alla har någorlunda samma roll. Osexigt, ineffektivt (jodå!), ej publikdragande, ej sponsordragande, ej inspirerande för spelarna... Nog för att de underkastar sig kämparrollen bra men vem har ansvaret att PRODUCERA? - Ingen/alla. Då litar man lätt på att nån annan fixar festen.

Usch... "inte kan begära mer..." nä SKÄRPNING NU HUGE!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
mattiaskarlgren: Jaja.. men då är jag med, utgick från att du menade ytterforwards. ursäkta.. sen håller jag väl dock inte med om lauritzen och sandin, men i övrigt håller jag med.

Och gällande Kahnberg så har jag sagt det från första början.. Han ska INTE spela med Hansen och Lauritzen, fullkomligt mord..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Gurra88: Jaa du, i dagsläget håller jag tex dessa herrar före Dackell (som offensiv kraft).
Somervuori, Kahnberg, Dixon, Nordqvist, Silfverberg och sen till viss del Lauritzen och Sandin.

Eero skapar chanser framåt i nästan varje byte han är inne. Kahnberg vet alla vad han kan om han skulle få chansen ihop med en passningsskicklig center och en annan bra spelare, varför slarva bort detta då? Dixon och Nordqvist är våra två bästa offensiva centrar där framförallt Noqdqvist har visat ett par ljusglimtar i dom två första matcherna han har lirat. Tänk då på att han ej lirat sedan i Januari!
Silfverberg visade tex igår att han kan göra mål. Han jobbar och sliter varje byte och han tillsammans med Sandin skapar en del framåt.
Lauritzen är den i laget som har överlägset bäst teknik. Han har ju gudabenådad teknik. Synd bara att han oftast tar dom sämsta besluten, tex igår när han står och laddar för slagskott, väljer istället att spela en idiotpass till backen för att sedan trippa Pääjärvi och få en tvåa. Men samtidigt så skapar han en del framåt.

Dessa håller jag som ett farligare offensivt vapen än Dackell i dagsläget för Dacke skapar tyvärr ingenting framåt som det ser ut just nu!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge:
Haha, och jag menade inte att du garanterade, för vem kan göra det? Utan givetvis att du snackade massa om att de förhoppningsvis klarar av det. Och hittills har det ju gått lysande.

Och jag tror jag skiter i om offensiven blivit bättre, hur du nu motiverar det, när vi tappat än som va god för 25 mål till två stycken som är bra på att snurra med med pucken på i offensiv zon? när vi inte kan göra mål?

Jag tror att det kan bli bra, men det kommer inte bli bra när vi spelar ett spel som inte passar verken kahnberg eller somervuori punkt slut

Du håller huvudet högt iallafall, men kan upplysa dig om att du är ganska ensam om att tycka att ditt egna "tyckande" är några kunskaper, utan istället rent icke-kunnande
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Gurra88: Isf minns du djävligt fel eller så minns du det du VILL minnas.
Skulle aldrig komma på tanken att garantera en sån sak som att två nyförvärv automatiskt skulle komma att ersätta Widings målproduktion.
Det faller på sin egen orimlighet att ställa ut en sån garanti.
Jag har däremot hävdat att både Kahnberg och Somervuori FÖRHOPPNINGSVIS skulle ersätta Widings målproduktion och såvitt jag vet är serien inte färdigspelad, så jag begriper inte varför du tar upp saken i det här läget? Om du nu inte som vanligt stirrat i din spåkula igen.
Om Kahnberg och Somervuori kanske inte infriat förväntningarna på just målskyttet så har dom definitivt bidragit till att vi fått mer spets på vårt offensiva spel och det är ju en förutsättning för att man öht ska ges chansen att göra mål. I den aspekten har dom varit två riktigt bra värvningar, där speciellt Eero övertygat men där det fortfarande finns mer att ta av, vad gäller Kahnberg.


Och att du fortsätter med dina patetiskt okunniga krav på CZ:s avgång mitt under säsong gör ju inte att ditt rykte som "hockeyexpert" stiger direkt. Nästan så man vill utropa: "Pucken, kom tillbaka. Allt är förlåtet.."

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
mattiaskarlgren:" Sen kan det diskuteras i dagens Brynäs vilka andra spelare som är bättre än honom framåt och jag håller nog mella 5 och 7 spelare före honom."

Jag är med tveksam till Dackell i en förstakedja, men än mer tveksam till lauritzen i en andra..

Vore kul att höra vilka 5-7 spelare som du sätter framför Dackell i dagens Brynäs..?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: Dackell är en riktigt bra spelare genom att som du säger sno åt sig puckar osv. Men här måste jag tilägga att när fan ska CZ inse att Dacke inte längre är någon första eller andra kedjespelare? Han är ingen PP-spelare längre.

Kahnberg, Somervuori, Nordqvist, Dixon osv är riktiga första samt andrakedjespelare. Inte Dackell.

För 5-6 år sedan kanske han var det men dom senaste 2-3 åren så har han blivit en av Elitseriens bästa defensiva forwards och tyvärr så tillför han inget framåt.

Sen kan det diskuteras i dagens Brynäs vilka andra spelare som är bättre än honom framåt och jag håller nog mella 5 och 7 spelare före honom. Dvs han ska tillhöra en tredjekedja med tex Hansen och Molin som även dom tillför 100 ggr mer i defensiven än i offensiven.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

Jajjen: Jag har en betydligt mer pragmatisk syn på saken.
Vi spelar ungefär som förväntat som jag ser det och det är nog snarare så att många har haft alldeles för stora förväntningar på Kahnberg och Somervuori och att deras inträde automatiskt skulle innebära en markant offensivt betonad hockey.
Till viss del har förväntningarna infriats och offensiven ser de facto klart bättre ut jämfört med förra säsongen, även om målskyttet inte riktigt har infriats i samma grad. Men sammantaget tycker jag att man inte kan begära så mkt mer vad gäller offensiven i nuläget, särskilt med tanke på att vår viktigaste offensiva spelare är skadad, nämligen Jonsson. Han betyder enormt mkt för offensiven, både med mht till speluppbyggnaden bakifrån men också pga han offensiva kvaliteter i anfallszon.
Nu ser det iaf ut som att Nordan till stor del kan komma att kompensera Jonssons frånvaro så allt ser inte nattsvart ut, som tur är.
Sen tycker jag att du överdriver när du påstår att vi inte skulle försöka spela offensivt. Arto Blomsten uttryckte det mkt bra igår under matchen när kommentatorn påstod att Brynäs inte försöker spela offensivt.
Arto kontrade och hävdade att det inte riktigt stämmer och att Brynäs spelat riktigt bra offensiv hockey i flera matcher.
Visst, det är fortfarande ett defensivt grundupplägg med styrspel som är grunden i vårt spel men det är den ju även hos nästan alla andra lag, såvitt jag vet. Tycker mao att det där defensivsnacket känns lite onyanserat. Det är ju bara att titta på flera av våra matcher, där vi skapat mkt framåt och spelat riktigt bra offensiv hockey, men det visar samtidigt att varje match har sin egen karaktär och utvecklar sig lite olika beroende på vad som sker på isen.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: Jag vill minnas att du var en av de som inte saknade Widing och pratade om att Somervuori och Kahberg skulle fylla upp hans kvot målmässigt utan några som helst problem? Om inte så var det många här inne som trodde vi bytt upp oss rejält. Tänker inte ge CZ någon som helst beröm innan han klarat att få ut produktion av dessa två herrar, vilket de är här för. Något CZ inte verkar kapabel till.

Och Nej, det va ingen bra genomförd match igår, men för ovanlighetens skull har vi slumpen med oss denna gång, och en pigg silfverberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huss: Dackell är vår bästa forward i offensiv zon när det gäller att sno åt sig puckar och framförallt när det gäller att komma ut med och behålla pucken efter ex en dumpning. Han är dessutom mkt avig, puckskicklig och en bra framspelare. Synd att han inte lite oftare andvänder det fina skott han faktiskt har.
Att han skulle vara en stoppkloss gällande offensiva möjligheter tycker jag rent ut sagt är nonsens.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
De 3 poängen är givetvis viktigast. Men ska man försöka bedöma hur resten av säsongen kommer att se ut så gör bl.a. matchen igår att man är orolig. Båda matcherna efter uppehållet, mot två av de sämre lagen, har sett usla ut spelmässigt och hela säsongen sammantaget har laget sett ut som förra: försiktigt, defensivt och rent trist emellanåt. Men visst, kan vi ta oss till slutspel med spelet från igår, så ok.

Sen finns ju också den kommersiella biten. Vad betyder det för publik- och medieintresset, och därmed för ekonomin, om Brynäs inte kan bjuda på mer, särskilt vid hemmamatch.

Jag kan inte fatta att Brynäs med lirare som Kahnberg, Somervouri, Dackell (i den form han hade före sjukdomen) och Nordquist inte ens tycks försöka spela offensivt. Särskilt när man har seriens bästa målis som kan rädda en och annan indianare.

Brynäs måste förbereda sej för ett liv utan Markström nästa säsong. Till dess är det ju bra om vi kan spela en del av matcherna i anfallszon också. Var hade Brynäs varit i år med en halvbra målis, dvs. det vi kanske har nästa år?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huss: Om Rödin är aktuell ska han in istället för Sundström, Granis kan lira center där.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huss: Ser bra ut tycker jag! Silfver ska flyttas upp nu också när han har hittat flytet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
GävleLasse: Om Dackell är en stoppkloss gällande möjligheterna att skapa en mer offensiv förstafemma bör han väl flyttas till en mer defensiv formation. Dessutom verkar Nordqvist redo att flyttas uppåt i centerhierarkin.
Förslag mot SAIK:
Markström (Läck)
Hietanen, Andersén, Silfverberg, Dixon, Somervouri
Sundqvist, Bertilsson, Kahnberg, Nordqvist, Lauritzen
Nolander, Löf, Dackell, Hansen, Sandin
Granström, Sundström, Molin
Res: Berglind, Hermansson
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: "Du talar om "belackare" men samtidigt är du själv en belackare när du inte kan ge laget cred för en bra insats..."

- Jag har inga problem att ge laget cred för en bra insats.

Gårdagen var ingen "bra insats".
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11
Huge: Jag tycker att Brynäs gjort en bra säsong så här långt rent poängmässigt. Det som oroar är J-Vm uppehållet och det oroar rejält.

Angående tränare, dåliga publiksiffror osv. så är det faktiskt så att ishockey idag är underhållning som säljs dyrt. Kan det ställas krav på att Brynäs ska spela en underhållande ishockey? Går det att kombinera bra resultat med en mer offensiv och underhållande ishockey, eller har Brynäs med den låga spelarbudgeten inte utrymme att spela mer publikfriande och samtidigt samla de poäng som behövs för att nå ett slutspel eller undvika kvalserien?
Sponsorer vill se att Brynäs varumärke är starkt och publiken vill bli underhållna annars stannar de hemma.
Allt detta borde komma upp till en öppen diskussion mellan Brynäs IF, tränare, sponsorer och supportrar för att se om det går att sätta upp mål för vad Brynäs ska uträtta på isen och då menar jag förrutom det rent resultatinriktade målsättningarna som redan finns klart framtagna.

More to come..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK den 12/11

sylf: Håller faktiskt med dig, trot eller ej...  ;-)

Vi gör en riktigt bra insats försvarsmässigt och jag håller inte riktigt med om att Markan var den ende som räddade oss igår och som enligt Stisse ska ha HELA äran av vinsten. Han slår dessutom in redan öppna dörrar när han menar att 4 mål i gårdagens match inte är nån garanti för att målskyttet har lossnat. Precis som om vi inte visste det redan...

Känns som att det är lite Puckenvarning på Stisse i vissa fall men i stort är han ändå sansad och nyanserad.
Ngt man dock inte kan säga om de som i nuläget kräver CZ:s avgång.
Nåt mer obegåvat eller ogenomtänkt får man leta efter, så där har vi helt olika uppfattningar.
Tränarsituationen kan vi diskutera inför nästa säsong och inte mitt under brinnande säsong när det inte finns nån som helst anledning att måla fan på väggen, vare sig spelmässigt eller tabellmässigt.

Kommentera

1200150 · »