1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446109 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Supportern: Källgren borde väl ha tagit två…

Men han go asså.

"Ja behövd int tänke."

Peja: Jojo, det är inte mycket att göra åt.
Kul för grabbarna men nog är vi många som gärna hade sett en liten låtsasförkylning smyga sig på tätt inpå landslagssamlingen.
Vi är bara rädda om våra pojkar :)

Blå grottan: Otroligt starka minnen. Var på plats den matchen och bevittnade alla överfall.

Gavve: Tack Gavve! Väldigt intressant som alltid! 😀 Tror att Källgren har lyft sig den senaste veckan nu. I räddade över förväntat. Hoppas det fortsätter så!
Indrasis har fått mycket skit men tycker han också lyft sig senaste tiden. Och om jag såg rätt så fick han bäst gamescore av alla i Brynäs senaste matchen.

Gavve: Gavve: Fantastiskt att vakna upp och se vilket jobb (och tid) du lägger ner här Gavve, verkligen imponerande och hängivet.

Känslan i det stora hela stämde rätt väl med dom underliggande siffrorna då men det blir också intressant när du bryter ner det i tre sektioner så här.
Utifrån dom underliggande siffrorna skulle man kanske kunna säga att vi spelade den bästa totalhockeyn under mittenperioden då om vi ser till differensen/ gapet mellan GA och GF.

Första 8: 2.3525-1.8525=0,5
Nästa 8: 2,9275-1,905=1,0225
Sista 7: 2,9671-2,4557=0,511

Under mittenperioden skapar vi nästan lika mycket framåt som dom sista 7 men vi är fortfarande nästan lika tighta bakåt som dom första 8. Sen var det snitt för perioderna så match för match finns det ändå variationer som du var inne på.

Siffror är inte allt men väldigt intressant att analysera.

Måste även säga att något som är en av nycklarna till att vi håller nere insläppta mål är ju också vår disciplin. Vi har fortfarande tagit minst antal utvisningsminuter.

Vi är enda laget som inte tagit en enda lagstraff.
Vi har endast tagit 108 minuter effektiv tid i utvisning (+20 personlig)
Laget som har tagit minst därefter är Timrå med 124 minuter effektiv tid (+20 personlig)

Noterbart är att Jakob Silfverberg och Christian Djoos inte har tagit en enda minut.
Även lite roligt att Källgren ligger etta på 20 minuter. (personlig, ej effektiv) Därefter D'astous och Rödin med 16 och Johan Larsson med 10. (effektiv tid)

Även värt att notera att Bobby Trivigno som är inne i hetluften nästan varje match och retar upp motståndare och gör lite fulnyp bara har tagit en utvisning.

Gavve: jävlar grym du är! Hatten av till vår statistikkung! Jag väljer att tolka statistiken som att vi kan ha varit i en liten svacka därefter uppehållet och sedan skärpt till oss en aning, hoppas dehär håller i sig över hela säsongen och att vi som tidigare sagt trots motståndarna scoutat oss fortsätter gör det lika bra

JawKee: Brynäs spelar numera som ett etablerat topplag och kan göra en eller t o m två perioder som inte är på topp (men heller av aldrig dåliga). Sen när det behövs har man en makalös förmåga att höja fart och koncentration och vinna matcherna.
Det är otroligt svårt (vill säga omöjligt) att spela så varenda match och varenda period en hel säsong. Därför ser man ju ofta nykomlingar spela riktigt bra första tredjedelen (som Modo ifjol t ex) för att sedan inte orka hålls fokus och sakta dala neråt.
Den uppenbara fördelen med att kunna spela som Brynäs gör nu är att man får lite energi över till slutet av säsongen och möjligheten att spela hela matcher på hög nivå när det verkligen gäller. Precis som förra säsongen.
Det är ju förresten sanslöst att Brynäs har fler poäng nu i SHL än vad vi hade förra året i Allsvenskan (efter lika många spelade matcher).

Jonjo: Vi får ju inte glömma att vi möter alla lagen för andra gången också, ”överraskningen” är över. Alla lag har haft möjlighet att scouta Brynäs nu.

Vi gör det sjukt bra och är definitivt ingen ”fluga” som Modo förra hösten. Helt övertygad om att laget kommer sluta topp4, så bra är laget!

mk: Cred till JawKee här också. Han redovisade HA-tabellen strax innan mig om vi ska vara ärliga. Jag skrev av den istället och sa bara att det skiljer 1 poäng också men det kan ju vem som helst se när man jämför den bilden med nuvarande tabell :)

Det är ingen tävling på något sätt och jag har verkligen ingen prestige i det jag gör och blir knappast ledsen över att vara "tvåa" på bollen. Bara kul att fler är intresserade av det jag också är intresserad av.

Sen värmer det så klart att folk gillar det jag och andra gör så klart. Tycker själv det är intressant att bolla tankar och idéer med folk här även om man knappast håller med alla varje gång.

Peja: tankar om matchen, blir kortfattat idag: kombination huvudvärk och julpyssel… inte bra

Börjat med sammanfattning: vi är ett klasslag. Som jag skrev tidigare: spelat fungerar inte så bra i en seriefinal och vinner med 5-2, hög lägstanivå så det stänker om det💪

Toppar idag:

Katten, som vanligt dominant, hand assist var värd hela ”entrépengen”.

CED, bra över hela banan, rejäl, bra pass, fyller på i anfallszon, med i Sannys månadens lag.

Djoos, gör sitt första mål och säsongens bästa match, ungefär på den nivån jag tror många förväntar sig, kul

Indrasis, ett smile man smälter av, målskytt, ass, klart bäst i förstalinan när Silfverberg och Larsson inte glänste.

Trivigno, en spelare som nog överraskandet mest hos många inkl mig. Spelar bra över hela banan, sååå nyttig.

Schroeder, smart, ligger rätt i banan, gör andra spelare bättre. Det sistnämnda är ett betyg på en bra spelare. Borde ha gjort mål dock

Ölund, var Ölund, smart, gör inte många misstag.

Scott, igen så rivig, jobbig, han och hela kedjan gjorde ett hästbyte i andra perioden bla. Näta till nästet och andra tog över, mål. Dvs Scotts lina flyttade ner spelet, flygande byte och sen mål.

Domarteamet: hatten av.

Har säkert glömt nåhon/något.

Peja: Kul att LHC och Malmö sjunker längre och längre ned. Inte för att jag hejar på Modo eller HV utan för att jag hoppas på att det ska bli någon form av kamp i botten också. Bara 6 poäng upp till Malmö för både HV och Modo nu.

Känns också helt sjukt att SAIK är inblandad i bottenstriden också (8 poäng ned till kvalplats). Det hade jag ju aldrig trott inför säsongen..

{10522}: Grattis till segern själv! Ni får väldigt gärna gå om Malmö och/eller Växjö som ligger precis före er nu.

Vad fan har har hänt med detta laget, detta är helt jävla sjukt, nyper mig i armen....

Gälla säger att vi ska vara ödmjuka, men det börjar bli svårt, vi vinner ju för fan hela tiden!!!!! 😁

Petrov: Indrasis glädje, underbart

Treklövern1912: Jävligt svår match att analysera. Två bra lag. Bästa motståndarna i år? Jävligt högt tempo, vet inte om vi klarar det dåligt eller Örebro som gör det bra? Toppmatch oavsett!

Kul för Djoos iaf!

Svensson_62:
Otroligt att vi kan ställa upp med mer eller mindre samma trupp match efter match. En viktig nyckel till att det gått som det har gjort.

Fina Schroeder.
Uppladdat:

500x0-img5115.jpeg

Gavve: Blir perfekt att matcha vår första med larsson och silfverberg. Dom har stängt ner Crosby, McDavid m.m i sina tidigare roller i NHL,

Silfverkroken: Jag har svårt att se hur man kan tolka det som att man pekar ut alla supportergrupper i den här kommentaren:

"Vi har haft en god dialog, med alla på ståplats och i de olika supportergrupperna, hjälpt till med olika saker som att montera så kallade tifohissar med mera. Och så tackar man för hjälpen med att agera så här. Det känns tråkigt att några väljer att förbruka ett förtroende, menar Lindström."

Den sista meningen säger väl allt? Annars fultolkar man det ju. Oavsett så hoppas jag att alla här inne anser att individerna som gjorde detta bör straffas hårt och vara flera år äldre innan de får vittna en Brynäs match live igen.

Hörde Sanny nämna att Alcen gjorde det väldigt bra att han skrev upp Kopacka på två år och inte bara 1. För han hade nog vart väldigt mycket dyrare att förlänga med nu👍🏼

Alcen är underbar!

bra intervju med Kopacka :)

Gavve:
Man blev ju tvungen att kika igen på TV4 idag.
Två killar står bredvid och tittar in under flaggan. En med svart tröja och en med grå tröja. Inte många med grå tröja på den läktaren.
Vilka övriga som står därnere kan man se på tidigare och senare bilder på TV4.
Låt oss säga 10 närmast berörda.
De två med svarta respektive grå tröja förmodar jag blir inbjuden till en date med Säkerhetschefen.

Anders Berg: Varsågod.
Uppladdat:

500x0-img5111.jpeg

Slaven82: Häng ut dom jävlarna!

Också ska en skitklick i klacken skämma ut sig!

Tycker Bertilsson varit grym, särskilt här i tredje. Plöjer som en jävla skogsmaskin i egen zon och vinner kamper.

Senaste 14 matcherna.
8 st 3-poängare
4 st 2-poängare
0 st 1-poängare
2 st 0-poängare

Snitt 2,29 poäng per match dessa omgångar.

De första 7 matcherna "sänker" oss till 2,00 poäng per match sammanlagt, då hade vi ett snitt på 1,42 poäng per match vilket idag alltså hade räckt till en åttondeplats före HV, Modo, Rögle, Malmö, Växjö, SAIK och LHC.

Mäkta imponerande!

Sv: Matchtråd Rögle BK - Brynäs IF 2024-11-26
Jag gillade Åke Unger en gång i tiden. Men på senare år har han blivit vimsig, snurrar in sig i sina egna meningar, har ingen yrkesstolthet i att lära sig varken engelska ordentligt eller namnen på de utländska spelarna i ligan. Det är så otroligt skämmigt att se en representant på högsta nivån i svensk hockey skämma ut sig som han gjorde i intervjun med Schroeder.

Brynäsgubbe: Domarna hade ”otur” igår, helt horribel insats. Det måste även personer utan Brynäs ögon ha sett. Tyvärr får det ju aldrig några konsekvenser, utan domarna lever i en skyddad verkstad. Kritiseras dom får man böter…

Som flera andra varit inne på, för några år sedan så hade laget varit frustrerat och bara fokuserat på domarna, Rödin tagit någon dålig utvisning osv.

Men det här laget skakar bara av sig skiten, fokuserar på det man kan påverka och bara tuggar på. Otroligt imponerande seger igår där vi kör över Rögle i 3:e.

Huge: sant, Vesel nämns inte ofta, nyttig.

Något annat som kan vara värt att nämna som lätt försvinner i alla siffror och i mängden är hur vi presterat efter landslagsuppehållet. Har ju själv tyckt att vi spelat sådär stundtals. Men statistiken säger verkligen något helt annat.

Vi har efter landslagsuppehållet (5 matcher) släppt in 9 mål där 4 av dem var mot Luleå.
Av dessa 9 mål har 5 tillkommit vid lika styrka (ej PP) där 4 av dem var mot Luleå.
Vi har på våra 3 senaste matcher inte släppt in ett enda mål vid lika styrka. (2 PP mål i dag, HVs enda mål var ett PP-mål och vi nollade SAIK).

Under samma tid (sen landslagsuppehållet) har vi däremot gjort:
15 mål vid lika styrka. (15 framåt och 5 bakåt)
7 mål i powerplay (7 framåt och 4 bakåt)
1 mål i boxplay (1 framåt och 0 bakåt)

Ganska imponerande siffror även om det så klart sved lite i dag att BP såg lite blekt ut. Men ja, det kan jag ta en dag som denna.

Är Åke full eller?

Helvete vad pinsam Unger är.

"Schroeder"
"Ok, Skröder. We do that."

Farsang: Rättvist!!
Domarjävlar, danskjävlar, där har ni!

Domaren är ju för fan sinnessjuk!! Är de den sämsta insatsen i modern tid?

Forsberg 1978: Anmäl killen för filmning! Sånt där ska fan bort från hockeyn.

mattias - 74: Motståndarfans som ska komma in här och bjäbba om att något är "tröttsamt".

Blå grottan:

Nej jag skrev innerst inne

De flesta Brynäsare vill ha Leksand kvar i SHL

Det var en adekvat fråga inget mer

Du behöver inte svara men jag tror jag talar för de flesta Brynäsare när jag skriver som jag gör

Gavve: snart dags att köra norrut för kvällens match. Seriens nog sämsta bortastå (placering) me hoppas på många Brynäsare ❤️🖤💛
Uppladdat:

500x0-img3551.jpeg

SuneMangs: OM vi kommer förlora 1 av 3 denna vecka får de gärna bli den här. Bor i Dalrna å vill inte höra allt trök från Leksingar vid förlust mot dem. Sen ska jag till skybar på Lördag å då vill man ju gärna ha en vinst då med. Med de sagt så hoppas jag så klart på 3 av 3 vinster.

JawKee: nej precis! Han ska givetvis stanna hemma med sin nyfödde!

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Skellefteå AIK 2024-11-23
Peja: "Jag gillar att landets tredje största stad, Malmö, har ett lag i SHL"

Ärlig fråga, vad har det för betydelse? Det är en stor stad men staden verkar ju uppenbarligen inte ha någon hockeykultur (det verkar vara fotboll för hela slanten där) och det är ofta otroligt sömniga matcher mot dem. Hjälper så klart inte att de spelar i en arena som är för stor för dem. Tar hellre lag från mindre städer där hockeyn betyder mer för staden då.

Scopulus: Jag kan ofta känna skadeglädje när det går dåligt för HV men det också för att det är ett lag som frambringar känslor. Jag tycker någonstans ändå att HV hör hemma i SHL och känner också lite samma sak för Modo. Det är roliga matcher man ser fram emot. Jag hoppas åtminstone något av de lagen kommer ikapp typ Malmö eller Linköping. Två lag man inte bryr sig ett skit om och man inte alls skulle sakna om de åkte ur (okej på sätt och vis frambringar LHC känslor men av helt fel anledningar. Verkar vara ett krav att vara helt rubbad för att heja på dem).

OveJärnkrok: "Bertilssons tacklingar, Gällas jultröja, Källgrens nolla, Kopackas briljans, Lindbloms uppvaknande och serieledning. 6 skäl för mig att åka till affären och köpa ett sexpack öl. "

Sex jäkligt vettiga anledningar... jag gjorde likadant! Skål broder!

Serieledning och lördag, skål för Brynäs😀🍻🇩🇪

Wow, 4-0. Vilken lördagspresent. Starkt boys!

Mins ni det här Skellefteå?
Uppladdat:

500x0-img5065.jpeg