1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759261 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Semifinal 3 - Skellefteå vs Brynäs
Lulessss: Reagerade också på det. Allard brottades lite. Lasu matade 5-6 (iofs frökenaktiga men ändock) slag i ansiktet på Allard.

TheMacamush: Allard försökte vara taktsik när vi bara hade tillgång till 5 backar just då, men SHL sa nej och tog matchstraff även fast han bara stod där.

FI sänyrB: Westman fick fem skott emot sig igår så svårt att säga särskilt mycket om hur han såg ut. Men om man säger så här, Källgren hade sågats ganska hårt om han släppt in det mål Westman släppte in. Källgren har varit svag men i match ett visar han ändå vad han fortfarande har i sig när det stämmer för honom. Det är mycket att begära att Westman ska kunna prestera på den nivån i det här skedet av hans karriär.

Zappaholic: Och nu blir det minst 6 fullsatta matcher hemma utöver vad man budgeterat för (nästan en fjärdedels grundserie på hemma plan extra). 🤑

OveJärnkrok: Helt rätt. Upp med hakorna. Vi leder matchserien. Fortfarande all press på SAIK.

Det enda positiva med kvällen var att Djurgården torskade med 5-0.

Gavve: Målvakten har ett statistiskt överläge vid både friläge och straffslag. Ingen lastar målvakten för det enskilda läget, men MINST hälften skall man ta hävdar jag. (Gammal målvakt)

Jockster : Tycker det är orimligt att lasta målisar om de inte tar frilägen.

Supportern: Det jag stör mig på är ju att vissa (åter igen, inte alla) bara skyller på Källgren att det står 4-0. Varför kan inte vissa se utespelarnas usla beslut där ute på samma sätt som de ser Källgrens misstag (vad han än gör).

Vissa har verkligen fastnat helt på att allt dåligt som händer där ute är p.g.a. Källgren.

Jag säger inte att han är felfri eller perfekt. Men att BARA skylla på Källgren att det står 4-0... Det är ju helt sjukt. Källgren kan inte göra målen. Och han kan inte stoppa SAIK från att få frilägen. Han kan heller inte få Brynäs PP att fungera.

Det är MYCKET som inte fungerar i denna match (inklusive Källgren).

mattiask: Snacka om att man kastar Källgren till vargarna ikväll.

Nä, nu stänger till och med jag av för andra gången i år. Bättre lycka på torsdag önskas.

Jag lastar inte Källgren för nått mål, när försvaret ser som en sil och backarna har gummi klubbor så är det fan inte lätt att vara målvakt.
Vad jag är rädd för att han får ta i mot massa skit från missnöjda hockey konsumenter vilket inte gör situationen bättre, dessutom skadad Persson och bara junisar som backup.

JÄVLA SKÄMT TILL PP
Skitbra med T V Å på blå för att försvara i PP

Synd att vi inte klarar av deras förväntade anstormning, som vi skulle vara beredda på. Det kunde varit värre dock, vi lever. Också synd att domaren släpper två utvisningar på Skellefteå och sen tar en på oss vid första tillfälle.

Så inåt h*lvete trött på Sandin Pellikka-snacket redan. Han är bra, alla ser det. Man behöver inte älta i evighet.

Svensson_62: Om vi bortser från vikten av BP och PP så har Brynäs varit bäst i dom första två matcherna i 5 mot 5. (Som många redan påtalat)
Sen har Skellefteå ändå haft viss speltid i vår zon även i 5 mot 5 spelet men där har vi hittills lyckats hålla dom på utsidan på ett bra sätt.

Nu har dom hemmaplansfördel med allt vad det innebär med publiken i ryggen.
Jag tror att dom första 10 minuterna blir väldigt avgörande idag. Skellefteå kommer komma hårt och deras spel bygger väldigt mycket på att dom just jobbar hårt, åker mycket skridskor och vinner kamperna i vår zon för att sedan sätta upp ett spel.

Kan vi få ned farten på dom i mittzonen och spela enkelt och rejält i egen zon när så krävs så kommer vi få dom frustrerade. Får dom inte utdelning i sitt sätt att spela som är väldigt energikrävande så tror jag inte att dom orkar hålla i det spelet och då kommer vi kunna vända matchen till vår fördel.

Lyckas dom däremot i sitt aggressiva spel och får utdelning plus att vi drar på oss onödiga utvisningar så kan det bli jobbigt.

Nu tror jag att laget är helt införstådda med att dom kommer försöka provocera oss så det betet tror jag inte att vi sväljer.

Gavve: Först matcher vid åttasnåret och nu detta, vart är världen på väg…

lapad: Aggressivitet ställer jag upp på. Men kontrollerat och i rätt läge.

Kollade också lite noggrant på SAIKS två mål. Det blir en liten revidering:

På första flöjtar Scott omkring och jagar puckhållare. Vi hamnar med tre spelare i linje på högersidan och en ensam stackare på vänster.
På andra flöjtar Trivignio omkring och jagar puckhållare. Vi hamnar med tre spelare i linje på högersidan och en ensam stackare på vänstersidan.

Det kan ju knappast vara en slump, även om endast det andra målet som är en direkt följd av den felpositioneringen då Johnsson kan vandra in lite som han vill. Och Heikkinen kan pilla på hans inte alltför märkvärdiga skott.

Negativt är att vi går för aggressivt med den som stöter, fortsätter vi med det kan SAIK lätt utmanövrera oss i PP varje gång.

Positivt är att det är så enkelt att se så till och med en dåre som jag ser det. Då lär ju Gällstedt och övriga sett det också och kan rätta till det.

Sv: Semifinal 2 - Brynäs vs Skellefteå
Zappaholic: å denna serien får gärna gå till 7 matcher med mycket övertid! 😁

Petrov: Håller med. Uttala för fan städernas namn korrekt. Det är inte norrländsk lokal-tv.

Det var det här året som Timrå skulle göra det. Jag har svårt att se dom utmana om top 6 nu nästa säsong.

Slaven82: Är det ett försenat aprilskämt?

Slaven82: Glad att inte vara timråit idag, haha!

Bäckström och Ovechkin.🥰
Uppladdat:

500x0-img6450.jpeg

mattias - 74:

Jag gillar egentliga alla kommentatorer på TV4 play. Tycker att alla är bra. Lena har en jävla inlevelse vilket jag uppskattar. Samma med Westberg.

Men favoriten är Björn Olden och Johan Edlund. De är riktigt jävla bra. Kvalitet rakt igenom. Tycker Bibic är bra som bisittare med, såväl som i studion.

Jompe: tror alla 3 åkte för fighting.

Björn Oldeen pratade om detta med, finns ett klipp på tv4 hockeys Instagram.

Han menar på att det inte blir avstängningar på dessa matchstraff men att det blir som en varning. Skulle någon av dessa spelare åka på matchstraff för samma anledning så kommer det bli automatiskt 1 matchs avstängning.

Så summan av kardemumman. Hoppas D’astous får veta detta och behåller lugnet kommande matcher.

Cardigan Daffipoff: Man saknar Bertil i dessa matcher

På riktigt? Vi ser ett antal solklara matchstraff och matchavstängningar för Skellefteå som muckar med oss EFTER slutsignalen. Zebrorna gör INTE ETT SKIT! 🤷 Kan man anmäla domarna till någon disciplinnämnd? Skandal!

Pudas din jävla judas! Åk hem till Lappland!

Zappaholic: Ölund hattrick, helt magiskt. Han har väl gjort fem mål på 52 matcher och nu är det islossning.

Linus ska ta nästa straffslag!

Gavve: Jag bara njuter av att se frustrationen sprida sig i ZAIK. Bra av domarna att uppmärksamma alla tjuvsmällar de delar ut. Slutligen; Petter Rönnqvist - han lät stundtals gråtfärdig när Brynäsmålen trillade in!

Fin intervju av Nilsson ändå. Erkänner att han var slutkörd och aldrig hade hunnit ikapp, samt att Brynäs är bra idag.

Jugge: Så taggad på matchen att du hänger upp och ner.😆

Gavve: Jag håller med om att kedjeformationerna inte känns så optimala i dagsläget. Det är väl andrafemman som känns bäst komponerad just nu. Tredje med Kopacka, Schrööder och Indrasis känns faktiskt riktigt risig. Indrasis och Kopacka är ju mjukost i offensiv zon och ännu mjukare i försvarszon. Schröder saknar nog sina gamla kedjekamrater...
Att stoppa in Kopacka i första tror jag inte heller skulle bli någon succé. Visst, han kanske är först på pucken på nedläggen men han är ju totalt oduglig på att låsa fast pucken så det skulle nog inte bli så mycket till etablerat spel i anfallszon. Plus att han har Widing-handleder med autorekyl.
Lite trist med såna gigantiska formsvackor på indrasis och Kopacka lagom till slutspelet. Typiskt.

Sv: Semifinal 1 - Brynäs vs Skellefteå
Hoppas Alcen har fixar Niederbach som andracenter nästa år.

En kedja med Rödin - Niederbach - Lindblom känns väldigt intressant. Rödin blir ju bara bättre och bättre än och Lindblom har varit Brynäs bästa forward i slutspelet. Tycker det verkligen har lossnat för honom nu.

Sen kan vi ta in Curry med. Kan spela både center och vinge. Med tanke på hur bra Vesel och Scott varit så kan vi gott behålla dem med. Sen tycker jag Svrcek ska räknas in på 12 forwards men tanke på hur bra han gör det. Han kan explodera nästa säsong.

Silfverberg - Larsson - Curry
Rödin - Niederbach - Lindblom
Trivigno - Ölund - Kopacka
Scott - Vesel - Svrcek

Bra lag. Klar uppgradering från i år. Och i år vann vi serien och har tagit match 1 i semin.

lapad: Min känsla är mer att SAIK försöker spela mer konstruktiv hockey än vad Malmö försöker. Malmö vill mer slänga pucken på mål och sätta tryck med tunga forwards. Jag tror det är mycket lättare att störa oss med den typen av spel.
Och när det kommer till lite mer organiserat spel där man vill skapa något lite på egen hand (inte bara gå precis fullt med 300 kilo forwards när ett hopslag blir lyckosamt, liksom) är det betydligt svårare att utmana oss.

Tycker vi har sett det under hela säsongen, vi gör våra bästa matcher mot spelande lag och har betydligt svårare mot lag som mer försöker grisa sig till vinsten (även om vi ofta lyckats vinna ändå i år). I mina ögon är det bara lag kvar som har en egen spelidé och det bådar gott.

Klart alla lag kan grisa under perioder, men vi, SAIK, Luleå och Frölunda är för bra och stolta för att bara spela efter motståndaren.

Peja: får hoppas han kanske lyckas hitta in i någon sorts slutspels form likt Lindblom som jag tyckt vart rätt lugn/icke het i grundserien😬 får hoppas att Miks avgör finalen likt som han gjorde för Lettland Mot tre kronor i Sverige i VM.

Unnar han ett sånt avslut i Brynäs p g a hans personlighet.

Peja: Djoos var riktigt bra idag med ja. Men själv tycker jag Axel Andersson var ruskigt jäkla bra idag, fint att se att han tar för sig. Eller tar för sig, tycker det är rätt sjukt att Axel Andersson klassas som en ”Doldis” efter 3 AHL säsonger 😬

Källgren grym, Satan så viktigt.

Zappaholic: Vi ska stötta vårt lag, 100% alltid! Fan vad gött att vara i semi i SHL igen!

BIF Kungen: En reflektion efter intervjun med Källgren. Han känns som en väldigt emotionell person. Såg nästan rörd ut när han åkte av efter intervjun efter matchen.

Tror detta kan bli en nyckel till hur det här slutspelet kommer sluta. Får mig att tänka på en annan Brynäs-keeper med känslor nämligen Svedberg.

Känns som målvakter som, när dom mår bra, är alldeles lysande. Samtidigt kan dom släppa 3 puckar på en period och bli jättesvajiga under en period. Vill minnas att Svedberg kunde göra riktiga grodor ibland.

Mitt resonemang ska iaf leda till att OM Källgren hittar rätt, kan han vara direkt avgörande för att vi ska ta en guldmedalj.

Trevlig kväll Brynäsbröder!

bänknötarn: Kopacka är för mycket av en one trick pony för att vara bra hela tiden. Mot sämre lag funkar det där, men inte mot topplagen. Vi behöver knappast oroa oss för att Kopacka ska bli erbjuden ett NHL-kontrakt nästa säsong.

Däremot kan vi hoppas att hans första säsong i SHL har gett honom vissa insikter om vad som funkar och inte och att han kan komma in i säsongen 25/26 med bättre effektivitet.

Bisset: Hahaha, hawaihockey gynnar Brynäs tycker Pierre Johnsson.

Vi som vill spela otroligt strukturerat och organiserat. Vad har han druckit under matchen

Formsvackan är som bortblåst! ❤️💛🖤

Hotel Trivigno!

Jaaaa! Oskar Lindblom!

Supportern: Ja Indra borde inte spela pp, han har visat ikväll att det är inte hans grej.

BIF Kungen: Gälla: coacha hårt, korta bänken.

Viktigt att starta denna serie med vinst.

Mna vill ju såklart inte ha mål i röven men utifrån ett hockeyperspektiv är det såklart mål. Hade varit total vansinnig om vi fått ett sånt bortdömt.

Om Alcén förlänger med Indrasis vet jag inte vad jag gör. Alla ser att han inte hinner med.

Med det sagt, nu är han i laget och vi får göra det bästa av det. Men minimera istiden, snälla. Han har kastat bort alldeles för många puckar idag.

Sjödin i egen hög person. Börjar i vanlig ordning alla meningar med "Nä men."

”Den var tuff” säger Kronwall om säsongens grövsta interference på Lindblom.