1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759344 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Danne66: Står 2-2 mellan oss och Växjö iår. Där de har en match i slutet mot oss, där vi ska ha spelat på trötta ben, nedtränad för att vara i toppform till slutspelet.

De har ingen chans i slutspelet. 4-0 / 4-1 till oss i matcher.

{10753}: Du är ju bara absurd om du anser att hela Brynäs vara eller inte vara i slutspelet hänger på vilken målvakt man ställer på isen. Nä, man kan vara mycket mer oroad över hur laget kommer funka i sin helhet.

{10753}: På 59 inlägg så har alltså c:a 50 handlat om målvaktsfrågan… Scrollade igenom din historik lite snabbt och det såg ut som du inte postat något annat i år iaf..

På riktigt, sök hjälp…

SuneMangs:

Grinigt mellan löven och Skellefteås juniorer igår ;)
Uppladdat:

500x0-img4856.png

{10753}: "Vi tar guld om man går med Persson och ryker i kvarten oavsett motstånd om vi går med Källgren."

Serien är en sak - slutspel och kval en annan. Jag tycker också att Persson ska vara etta in i slutspelet - men i slutspel och kval upphör ofta den vanliga logiken. Tror det är bra att båda målvakterna är igång. Kvalåret 2021 hade Samuel Ersson 91,1 i räddningsprocent i serien och överdjävulska 94,9 i kvalet. En av de största orsakerna till att Brynäs hängde kvar då ...Och för vissa målvakter går det åt andra hållet när det gäller. Källgren visade i Växjö att han håller när det finns chans på guld och det har han med sig.

Sv: Brynäs - Färjestad 2025-03-11
JanT: Håller med om Källgren. Jag vill lägga till en sak i jämförelsen med Persson, något jag har nämnt tidigare i vinter. Nämligen den enorma skillnaden mellan Persson och Källgren vad gäller närspelet och räddningsprocent ”i det inre slottet” vid lika styrka som Hockeysiffror redovisar.

Ludde är nr 1 av samtliga målvakter när det gäller räddningsprocent i denna kategori, medan Källgren är utanför topp 20 bland samtliga målvakter som stått minst 15 matcher i årets SHL. Faktiskt är Källgren endast före sex målvakter som spelat över 15 matcher: Dichow, Norrman, Heljanko, Larmi (enda skrällen är väl att Larmi är sist här), Clara och Hellsten.

xxx BIF xxx:

PP - givetvis det stora sorgebarnet över 52 omgångar. Fördelen som jag kan se är att Brynäs inte har så mycket att förlora på att göra förändringar och därmed blir man mer svårscoutade.

BP - Bra över 52 omgångar. Förmodligen det som märks mest när motivationen sjunker med några procent. Blir så mycket farligare när motståndarna får mer tid i sitt PP.

Målvaktsspelet - Brynäs behöver en formstark målvakt i slutspelet. Det behöver inte vara Källgren, det viktiga är att en av målvakterna prickar formen. Den i bäst form ska stå. Jag ser ingen rationell anledning till varför mv-spelet inte skulle hålla måttet i slutspelet.

Backsidan - Kommer nog också funka bra. Tror det viktiga här är att backarna får fortsätta spela med pucken och inte att man börjar stressa fram någon föreställning av att det inte går att göra i ”slutspelshockey”.

FW-sidan - Mest orolig över denna lagdel. Där har styrkan varit att 4 kedjor kan mala på i byte efter byte, särskilt 3 kedjor har varit bra men 4e har också fyllt sin funktion på ett bra sätt. Allt detta spolieras med 2 skador, vilket på intet sätt är en onormal skadesituarion i ett slutspel.

Jockster : Jag bara menar att det är ett märkligt fokus när Brynäs som kollektiv uppenbarligen överpresterar i relation till lönebudgeten.

Det är snudd på omöjligt att bygga en trupp där ingen är överbetald. Sett till helheten är inte Brynässpelarna överbetalda.

Sen skulle jag påstå att det är mycket större risk för en SHL-spelare att få sparken om han underpresterar än om någon på den ”civila marknaden” får det.

Gavve: Jag går ju hellre in i ett slutspel som seriesegrare än att göra det som 8:e lag som plast, vi har oerhört hög högstanivå, det har vi visat under säsongen.

Zappaholic: Ska bli kul att se vad laget kan åstadkomma i slutspelet. Oavsett hur det går är detta en succésäsong. Drar inga större slutsatser av hur laget avslutade grundserien, motivationen sjönk nog en aning, samtidigt som man fick skador vilket man knappt haft dessförrinnan. Däremot vore det riktigt irriterande om man vaskar slutspelet på grund av att man inte breddade laget innan transferfönstret stängde, jag befarar att det kan visa sig bli ett legendariskt felbeslut.

SuneMangs: Jaha, då skall man vara MIF supporter några matcher nu...

Vi får hoppas att Gälla har ett trollspö inför slutspelet för det lär behövas.....🤮🤮🤮

Leksand missar play in. En klen, men ack så viktig, tröst.

Dagens zebror
Uppladdat:

500x0-img8071.png

Årets filmning

Gott att Lindbäck inte får hålla nollan åtminstone.

Peja: Ofattbart att man inte breddade forwardssidan innan deadline. Sa det hela tiden.

Forsberg 1978: Fan vilken pessimist du är!

Ni har vunnit serien och kommer att få möta det lägst rankade laget i kvarten. Hemmaplansfördel och en kokande arena.

Honken: Ohlsson i första ikväll, intressant.
Börjar rulla in i Gävle. Riktigt taggad på att fira seriesegern på hemmaplan!

Brynäsgubbe: Lucas Carlsson har ju tyvärr kontrakt 1 år till där borta. Men efter det så kanske vi kan börja hoppas. Övertygad om att han skulle vara lika dominant som Söderström varit den här säsongen.

A Boqvist kan vi ju hoppas på dock och skulle kunna vara ersättare för Söderström.

Lunkan: För precis 50 år sen, 1975, vann LIF sitt fjärde och senaste (sista?) SM. Den klassiska avgörande finalen i Scandinavium mot Brynäs gick till s d där Roland Eriksson satte deras segermål efter att "Lill-Prosten" Carlssons mål för Brynäs tidigare dömdes bort... Vi över 60 minns säkert detta än.

Sv: Brynäs - Skellefteå 2025-03-08
Peja: Brynäs damsatsning i år är väl lågbudget jämfört med för några år sedan? Man blev väl lite fartblinda och gick hårt för guldet när vi spelade 3 raka finaler. I år har väl damerna i det närmaste överpresterat.

Damhockeyn lär nog aldrig bli så populär att den drar fulla hus, men framgång föder ju ett större intresse iaf.

Jag kan också ifrågasätta värvningen av importer som ändå inte genererar ett större intresse. Men vi får ju ha i åtanke att damhockeyn är en betydligt mindre ankdamm än herrhockeyn, så behöver laget förstärkas så ligger ju en import nära till hands.

Vi har väl större flickkullar i Gästrikland numera samt hockeygym för tjejer så på lite längre sikt kanske vi blir mer självförsörjande.

Vi vinner serien, för att sedan rada upp förluster och därmed sänka pressen inför slutspelet. Genialt.

Gavve: Jag är inte orolig för oss i slutspelet.
Om vi inte tar oss till final, vad fan gör det då?

Vi hade som mål 2 lag bakom oss.

Vi vann serien, och är fortfarande laget de flesta helst inte möter i slutspelet.

För de vet vad vi kan göra med detta lag.

Jag tror på minst semi. Inte orolig alls

Molin gör 3-0 mot björklöven. Östersund i stort sätt klara för allsvenskan nästa säsong nu.

saile39: jag tror det blir superviktigt nästa säsong (oavsett hur denna slutar) att även vi supportrar går in med ödmjukhet. Den ödmjukheten är de kanske viktigaste faktorn av framgången tror jag. Man får aldrig titta på laget och tänka "vi har ett för bra lag för att inte prestera. Lex Hv71, Linköping osv.

Grattis till seriesegern Brynäs

Sjukt imponerad av eran säsong.

Syns i kvarsfinalen ;)

Sv: Rögle - Brynäs 2025-03-06
Hoppas vi iaf tar mer än 100 poäng. 4 poäng på de två sista matcherna så är jag nöjd! Känns mer mäktigt med 100+ poäng.

Sv: Rögle - Brynäs 2025-03-06
BIF Kungen: Ni som vill ha Indrasis på bänken. Ser det bättre ut nu utan han i laget?

Vill själv påstå att det ser sämre ut

Sv: Brynäs - Växjö 2025-03-04
JawKee: några citat. Han är svag.. han är bedrövlig...han är inte värd sin lön..han är som ett luftmotstånd...hsn gör halvdana räddningar..hsn blur inte ens förbannad när han släpper in mål...
Vad kallar du det???
Om du jobbar och sliter för din lön...o dina kollegor skulle säga det om dig...vad skulle du tänka då?
Det är mycket prat o diskussionet om psykisk ohälsa inom elitidrotten...tycker du detta bidrar till att få någon att må bra??

Silfverkroken: 0-1 friläge i vårt Pp efter slarv av oss
0-2 i deras PP..när vi inte ligger bra i skottlinje..onödig ut av utespelare
0-3 Källgren gör två svettiga räddningar 5 brynäsare står o tittar puck...
Det är dessa detaljer som gör att vi förlorar med stora siffror igår...DET har inget med bedrövligt mv spel att göra...

Jugge: som vanligt ett bra inlägg från dig!
Vi ska väl vara jädrigt glada att vi har två väldigt bra målvakter.
Vissa härinne ser inte the whole picture som en sportchef behöver se. .
Lite som tonåringar hemma som vill ha det o det som inte ser hela familjens budget och planering

aplusb: ”Det är klart att Brynäs KAN hitta en förstamålvakt om de hade velat, det är "bara" att öppna plånboken. Det finns målvakter, det är inte problemet.”

Färjestad kände inte heller till det. Vilka sopor!

Gavve: En förklaring skulle kunna vara att Persson gör sin första säsong på A-lagsnivå och att man därför är lite mer försiktiga med belastningen. Sen borde man bortse från första 10-15 omgångarna när man bedömer deras matchning, i det läget var det högst oklart hur bra Persson skulle vara på SHL-nivå och Källgren gick av naturliga skäl in i säsongen som etta. Så matchningen från typ omgång 15 tills nu bör förmodligen särskiljas i resonemanget, istället för att man kollar på matchningen i samtliga omgångar.

ja genomklappningarna mot timrå å växjö samt målvaktsfrågan bekymrar mig faktiskt inför slutspelet, trots en mvg säsong hittills..

Peja: Det är nog det sämsta domslutet jag bevittnat den här säsongen. Utan närmare konkurrens.

Skulle nästan vilja att Gälla tar lite böter efter pressen och sågar domarna vid fotknölarna

Lindström: Svårt att se vad D’Astous gör fel där. Henriksson är tacklingsbar i den där situationen. Henriksson själv verkar inte fatta varför det blev utvisning.

Silfver: Ja, de som trodde att Brynäs var immuna från skador måste ju befinna sig i chocktillstånd nu.

Där borde deras målvakt ha blivit utvisad för interferance.

J-S: Brynäs släpper 1 i BP och 1 i PP. Då var ingen junior på isen. Hillström är bara extraforward som spelar enstaka byten.

De som inte tyckte att Brynäs skulle bredda truppen inför deadline borde ju inte klaga heller, det är den här situationen som de ville ha.

Thellen: håller med, tycker inte Källgren ska lastas för 0-3.

Som Silfverberg sa, många 3 mot 2 och 2 mot 1, svåra lägen för Källgren

Cardigan Daffipoff: Källgren får godkänt, resten av laget kan ta en dusch och gå hem.

Helt värdelösa på isen allihopa.

BIF Kungen: Bertil måste förinta Sylvegård omedelbart. Jävla clown!

saile39: Kritikerna måste förstå att vi kan inte bli för överlägsna. Då blir det som för Ingemar Stenmark att förbundet börjar ändra reglerna för att få till lite mer spänning.
Bra att Gälla tar egna initiativ till att inte förstöra spänningen. Tur att inte Gälla lyssnar på HS-experterna utan medvetet tar ut sämre lag än vad HS-experter förordnar.

Sv: Brynäs IF - HV71 2025-03-01
Charles: Han är onekligen en sympatisk och vältalig person men jag undrar också lite hur mycket det räddat honom? Som tränare imponerar han inte alls på mig iaf. Känns lite som att han kommit så långt tidigt i tränarkarriären mycket pga att han är så bra på att snacka.

Svensson_62: Peja smådrygade sej på våran sida idag, sånt han själv ogillar annars.

Men stort tack Gävlar, för att ni pulvriserar Jerusalem. För att vara nykomling är ni ganska imponerande. Bob Beamons rekord var oslagbart, men slogs. Undrar om jag får uppleva att en nykomling i SHL vinner serien och når över 100 poäng. Sjukt bra!!

Jockster : Är ett jävla ständigt gnäll från bortskämda slynglar är min åsikt. @Gnäll. @Bortskämd

{10753}: Hur tänker du nu? Ska Brynäs bryta Källgrens 3-årskontrakt på 250’ i månaden? Persson lär väl tjäna max 100’ i månaden. Helt rimliga löner inför säsongen. Tror du på fullt allvar att Brynäs ska betala Persson lön efter nuvarande marknadsvärde kommande säsong och hosta upp 500’ för båda målvakterna och därvid få SHL’s kanske dyraste par? Oväntat och kul för Persson att det blev succe, väntat att han inte blev kvar i Brynäs. Använd hjärnan, tack.

Huge: Det sa jag inte, men det är klantigt skött att Persson står på 21 matcher och Källgren 30 när Persson är den klart bättre av de två. Det fattar ju Persson med och ser sig om efter en klubb där han tävlar på lika villkor. Inte orimligt agerat. Som sagt, klantigt.

JanT: Håller med om Djoos, oerhört bra insats idag igen. Han är så fruktansvärt spelbegåvad. En toppback om han för vara skadefri.

Thellen: Kommer ALDRIG önska efter en Leksand vinst. Kommer ALDRIG önska den pissförening något gott.

Vi löser 1a platsen utan de pissråttorna.

Hata Leksand!