Brynäs IF

713252 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1821574 · » Till forumet



Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Mikael Nord prisad som minst dåliga domaren i SHL!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Liten instickare.. Cmore avbryter med reklam mitt i introt, alltså va?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Forsberg 1978: Detta vinner vi enkelt!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Litar fullt på BZ han vet vad han gör!

Finaldags fattar det inte men nu JÄVLAR KÖR VI!!!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Wännström klar för HV enligt Sydöstran. Stod mellan HV, Rögle och Karlskrona tydligen. Brynäs aldrig med i leken? Kan bero på att forwardssidan är full. Förlänger Bz med Ikonen och även Rödin tillkommer så tror jag inte vi kan lägga mer pengar på yttrar. En center är väl i störst behov sedan som ersättare till PaW.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Inkazar: Fuck. Färjan hem går så klart under hela matchen. Stört svajigt internet här också.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
dAVydov: Nix. Det går inte. Du måste spela in.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Carl Lejonkräk: Nån som vet om man kan streama matcher i efterhand om man har cmore? På viaplay ligger allt uppe i 48h. Kanske nåt liknande via cmore?
Kommentera


Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Powerfade:
En förändring enligt GD. Pow extra, Mannberg in
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Carl Lejonkräk:
Match 1 PaW 1+1 PoW 0+1
Match 2 PaW 1+0 PoW 0+0
Match 2 PaW 0+0 PoW 0+0
Match 2 PaW 0+0 PoW 0+0
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Sen vill man se Clark leverera på bortaplan också..
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Carl Lejonkräk: Förhoppningsvis är det slutlallat för deras del och kör på som vanligt! Kommer behövas minst sagt
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
SnowKing: precis, det är därför han passade perfekt mot VF men mot HV kanske Kinnvall är en bättre kandidat utifrån hur de spelar.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
KalleTeodor:En nyckel tror jag blir hur Westerholmarna uppträder, hur har de spelat mot HV tidigare i vinter?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz:
Felix har ju lyckats flera gånger i J-VM... På seniornivå är det ju först i Frölundaserien han har tagit ett rejält kliv, om det fortsätter så är svårt att sia om.
Frågan är ju hur Philadelphia tänker om Felix spikar igen i finalen?

Svårt att tänka/värva rätt inför nästa säsong... det har ju hänt förr att talanger försvunnit över Atlanten i sista stund!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
SnowKing: Det ska bli mycket spännande att se hur spelet mot HV kommer att bli. Det är ju ett helt annat lag än FHC och det ska bli intressant att se vilket lag som tar initiativet. Jag tror t ex att spelet kommer att passa Jensen betydligt bättre och därmed ge hela den kedjan ett ännu bättre spel med mer puck. Däremot så lär det ställa helt andra krav på vårt försvarsspel och bl a så lär farten bli en rejäl utmaning för t ex Ersson som var riktigt bra mot Frölunda.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huss:
Ett bra komponerat lag skall ju möta olika spelstilar över en säsong! Flera spelare var ju väldigt bra mot Frölunda, i synnerhet de som är vår spets. Men den som överraskade mest på mig är förutom Felix är just Ersson... på det sättet han försökte ersätta Bertil tycker jag var imponerande!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Auchinleck: same old story som med Deutsch för ett par år sedan. Ersson har inte platsat under säsongen men mot Värsta Lödöse passade hans spelstil perfekt. HV är en annan visa. Att möta Tedenby och Sandberg kommer bli jobbigt.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja:
Det är just de där övervägningarna som är så svåra. Men vill man framåt gäller det att "slakta sina heliga kor" och stoppa in bättre material.
Kommentera


Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Sundlöv insåg nog att nyförvärven inte skulle kunna täcka ut tappen fullt ut, särskilt eftersom flera spelare (Silfverberg, Ekholm) var seriens bästa på sina respektive positioner. Men han trodde det var tillräckligt, eftersom stommen överskattades.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Haha ja skit samma egentligen, märkligt att sitta och diskutera nästa säsong samma dag som finalspelet börjar =)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
mk: Ersson har lite otur... För första gången på länge har Brynäs "faktiskt" fantastiska backtalanger i J20/J18. Vi brukar ju ha fler talanger på andra positioner, men Boqvist och Berg ser fina ut... Och Söderström såg intressant ut i TV-pucken.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: Det var ju otroligt tufft för Sundlöv att bygga nytt efter guldet då de blev av med ett antal unga spelare som säkert inte hade så höga löner men ändå var toppspelare i ligan.
Kanske Sundlöv skulle ha använt överskottter från guldet till att bygga ett slagkraftigt lag och budgeterat för ett stort minus för att hålla laget kvar i toppen.
Det är lätt att vara efterklok men BZ känner säkert till skeendet och kommer att se till att vi har ett bra lag nästa säsong.

Nu ser det ju hyffsat ut med spelare på kontrakt men risken är att det blir några knallar under sillyn och att spelare som Clark, Jensen, Bertilsson och kanske Lucas Carlsson försvinner.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Problemet efter guldet var inte att Sundlöv behöll stommen i laget. Problemet var att han ersatte våra riktiga spetsspelare med Dennis Persson, Johan Harju, Robin Rahm och Anderas Thuresson (som var dålig första säsongen hos oss).

Speciellt backsidan underskattade han rejält när han fick för sig att Lasse Jonsson skulle ersätta Mattias Ekholm.

Brynäs är väl medvetna om vilka misstag som gjordes efter 2012, så det blir en nyttig erfarenhet när vi går in i 17/18.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: Sett till hur slutspelet har varit hittills kan det lika gärna bli Rautio som står majoriteten av finalmatcherna, men Felix kommer säkert inleda.
Rautio är nog inte intresserad av att fortsätta i Brynäs om Lindbäck kontrakteras, så jag tror att han kommer att hitta en ny klubb om så blir fallet. Men nu hoppas jag att Rautio, Sandström eller varför inte båda två kliver fram när Brynäs tar guld! :)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Carl Lejonkräk: Ja så är det ju, samtidigt så kanske Rautio i den åldern han är inte är så sugen att bli instängd som given 2:a bakom Lindbäck sitt sista år på kontraktet.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det är väl så man resonerar nu då när inte Ersson får nytt kontrakt. Bz är väl kanske inte lika "blödig" som MS var mot Gävlekillar.
Bulan han jj få kontrakt ändå efter säsongen, men det visar ju vilket håll BZ vill.


FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️❤️
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Givetvis så måste man lägga både bra och mindre bra insatser i vågskålarna när man gör sina bedömningar. Det jag ville ha sagt var mer att man inte skall stirra sig blind på vad som uträttats under årets slutspel.
Jag tycker att det är lite komiskt hur man hyllat Svedberg efter guldet. Men ser man på säsongen 11/12 så var han i bästa fall medioker. Men sånt glöms bort efter ett grymt slutspel.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det kan man ju absolut tycka med facit i hand, trots allt måste ju ändå BZ har lyckats med en hel del också eftersom vi är i final. Att vissa spelare inte lever upp till det man hoppas på, är ju absolut inte unikt på något vis.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge:
En nyanserad och nykter analys över 16-17 ger ungefär samma innehåll som efter 98-99 och 11-12. De senaste årens mest framgångsrika lag har missat att upprepa sitt framgångsrecept/inte fått ihop det. Brynäs däremot har haft flyt (framför allt studsar det Brynäs väg i sluspelet.
Inget som stör direkt (höhö), men det behövs mer om vi skall sätta oss i samma läge om ett år och nästa.
Den läxan hoppas jag BZ gör grundligt. Både när det gäller hur det vinnande spelet ser ut och vilka spelare som passar in i systemet. Du kan vara säker på att tex SAIK, Växjö och Frölunda knyter näven just nu... det vore kul att passera kvarten tre gånger på 18 säsonger.
Med det sagt blir det intressant hur matcherna mot HV kommer att arta sig. Offensiv sluggerfest? Två offensiva lag tar ut varandra? Målvaktsmatchen?
Backspelet i högfartsmiljö?

#stormenkommer
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Jag håller med om att man gjorde det misstaget efter 2012, målvaktssidan måste stärkas upp. Men jag ser hellre Sandström än Rautio. Ingen av målvakterna imponerade under grundserien, dom har haft en serie var i slutspelet. Men Rautio är över 30 och Sandström 20. Om tex. Lindbäck kommer hem till nästa säsong kommer Rautio vara garanterad två, Felix kan rent teoretiskt utvecklas och ta den matchen. Dessutom är han från Gävle och har visat att han håller, då går det före.
Hoppas nu han kan fortsätta spela stabilt i finalen och att laget fortsätter att backa upp honom till 100%.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: Att göra sig av med Jocke E tror jag är jag iofs är lättare än att göra sig av med Rautio. Jocke E lär som jag förstått bli utköpt och hamna i KHL men Rautio blir nog svår att bli av med.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Brynäs byggde upp ett starkt eget kapital efter guldet. Det som Sundlöv har sagt är att han borde ha pressat Brynäs(styrelsen) att satsa ännu mer på spelare säsongen efter guldet. Att man kunde ha surfat vidare på framgångsvågen som guldet skapade. Men det gjordes inte pga övertro till många av guldspelarna.
Sundlöv blir säkert kanon i Modo, han har fantastiska förutsättningar där iom att deras juniorlag är bäst i Sverige.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Den stora skillnaden är nog att Sundlöv hade helt andra pengar att röra sig med jämfört med vad BZ nu har. Även svårt att riktigt få grepp om vad Sundlöv isf menade när han talade om att man borde ha "satsat mer" efter guldet.
På vadå?
Dyra spelare utifrån trots skral ekonomi eller egna talanger med ringa rutin och dessutom en TJ med stora krav på sig att upprepa guldsäsongen?
Det sista du säger om de båda indikerar väl också just det jag därmed också vill påstå: att BZ passar bättre i ett lite mer etablerat "topplag" som har pengar, jämfört med Sundlöv.
Är nog således ingen slump att Sundlöv valt Modo som ny arbetsgivare, där det känns som att han har ungefär samma förutsättningar som han hade i Brynäs.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Virvelvinden: Visst - men glöm inte att det var samma typ av analys som drog slutsatsen att Simon Löf, Emil Molin och Jonathan Carlsson var spelare för ett guldlag. Så jag skulle försöka analysera saken mer nyktert om jag vore BZ.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Att sitta och analysera och tycka saker står ju var och en fritt, tycker ändå att Felix har visat att han faktiskt håller när det gäller, även om våra backar har gjort ett grymt jobb de sista matcherna. Nu är vi i final, och det är den här truppen vi har, och de har gjort en grym säsong. Nu kör vi för guld !
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Powerfade: Å andra sidan så tog vi säkert en del oväntade poäng på grund av att samma målvakt lite oväntat stått på huvet i en del matcher, så det där jämnar isf ut sig över en säsong.
Isf är jag mer oroad ifall ansvariga skulle stirra sig blinda på dom enstaka dåliga insatserna och agera enbart utifrån dessa när man sen bedömer en målvakts insatser över en hel säsong.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Ja, självklart är det rätt att boosta målvakternas självförtroende nu. Särskilt eftersom de inte är givna toppmålvakter. Men jag tror det är viktigt att göra en nykter analys av deras prestationer och också en helhetsanalys som Powerfade är inne på. Som sagt, efter 2012 överskattade Brynäs många av SM-guldspelarna och det blev oerhört kostsamt. I efterhand har Sundlöv sagt öppet att han han med facit i hand borde ha fått klubben att satsa mer efter guldet, förhoppningsvis löser BZ det bättre än Sundlöv. BZ verkar vara en mer 'aggressiv' sportchefstyp, medan Sundlöv var lite mer försiktig, så BZ passar nog bättre i ett topplag.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Vad som är billiga puckar eller inte är ju nästan omöjligt att avgöra. Skymningar och hopslag var väl vad Felix många gånger hade att hantera.
Isf tycker jag att Gustafsson släppte in lika billiga puckar som Felix, framförallt i sista matchen. Även där ett hopslag vid ettan och sen ett tafatt ingripande innan Oskar tryckte in tvåan. Trean såg heller inte otagbar ut, ett iofs rappt handledsskott men långt utifrån och dessutom oskymd, som gick in över ena axeln.
I övrigt pekar du väl bara på nåt som känns välbekant och självklart: sköter uteförsvaret sitt jobb på ett bra sätt så underlättar det kraftigt för målvakten.
Och att Brynäs lyfter fram målvaktens insats för att boosta dennes självförtroende är nog nåt som alla lag gör i liknande lägen.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Man måste se på helheten under en hel säsong och inte bli förblindad av målvakter som prickat formen. Vi tappade många poäng på grund av missar från båda målvakterna. På vilken tabellplats hade vi hamnat om vi haft en Alsenfeldt i målet?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: Senast Brynäs gick långt (2012) gjorde man misstaget att överskatta många av spelarna, vilket gjorde att laget var ljusår från att utmana topplagen under efterföljande säsonger. Jag hoppas verkligen att man inte gör samma misstag nu.
Som man brukar säga, det är svårt att ta sig till toppen, men det är ännu svårare att stanna där.
Angående Felix, så litar jag inte på att Gävletidningarnas information stämmer. De kommer sällan med exklusiv information och de få gångerna de har något stämmer det inte alltid.
Men ingen i Philadelphia kan ju tro att Felix är redo för NHL, då är frågan hur läget ser ut i deras AHL-lag. Om de har andra lovande målvakter som upptar platserna i AHL-laget kan de säkert vilja att Felix stannar i Brynäs, annars inte. Så det borde inte vara så svårt för någon som är insatt att räkna ut vartåt det lutar (även om trejder etc förstås kan ändra förutsättningarna).
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Det är lätt att hylla målvakterna, men faktum är att utespelarna har utgjort den största skillnaden i slutspelet. Högberg gjorde fler kvalificerade räddningar än Rautio i kvartsfinalserien och Felix släppte in fler billiga puckar än Gustafsson i semifinalserien. I exempelvis match #7 var det tydligt att Brynäs försvarsspel höjde sig väldigt mycket, det var främst försvarsspelet som gjorde att Brynäs släppte in 1 mål, inte att Felix radade upp klassräddningar för det gjorde han inte. Men jag förstår att Brynäs lyfter fram målvakternas insatser för att boosta deras självförtroende i den här stunden.
Och framförallt har Brynäs en uttalad ambition om att vara ett topplag. Då behöver man inte bara behålla spelare utan också identifiera potentiella förbättringsområden. Där ligger mv-posten nära till hands att identifiera.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Carl Lejonkräk: Ok. Är väl nåt annat du är sur över då, eftersom du påstår att jag spammar härinne när jag av ren artighet svarar på inlägg riktade till mig.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Kan Växjö göra sig av med Jocke Ericsson för att ta in Fasth måste Brynäs kunna göra sig av med David Rautio för att göra plats för Lindbäck/Svedberg/Ericsson.
Men hoppas Rautio har 1+1 som du skriver.
En fråga man kan ställa sig är hur Philadelphia ställer sig till att Brynäs tar in en given förstemålvakt.

Hursom är jag jävligt glad för att Sandström får sitt genombrott till slut, hoppas nu han kan hålla en lika hög nivå i finalspelet också. Det värmer alltid lite extra när det är Gävlegrabbar som leder laget.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
atilla: Argumenterar bara mot påståendet att det är svårt att tänka sig att Brynäs skulle fortsätta med nuvarande målvaktsuppsättning.
Underförstått låter det isf som om Brynäs skulle vara väldigt missnöjda med det vi redan har, vilket jag håller för osannolikt.
Om det sen visar sig att antingen Lindbäck eller Svedberg går att signa till ett rimligt pris så inte mig emot. Båda känns som lite bättre alternativ och ett tänkbart alternativ som låter bra är isf Lindbäck alt Svedberg tillsammans med Felix.
Förutsatt att man har skrivit 1+1 med Rautio och därmed kan välja att bryta där.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge: Öh jag har aldrig spannar Modos forum och är absolut inte utslängd därifrån.
Kommentera


« · 1821574 · »