Historik
Föregående · 288 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Paddan:
Wow! Där såg jag dem 2007, det var en lysande föreställning!
Wow! Där såg jag dem 2007, det var en lysande föreställning!
MoDo Hockey > Sv: J-20
Poffa:
MoDos J-18-lag verkar ju ruskigt spännande. Dels den dynamiska duon med Persson och Gunnarsson och dels Trettenes, som verkar ha fått upp produktionen rejält på sistone.
Det är lite märkligt att det pratas så lite om dessa spelare, som verkar köra över allt motstånd.
MoDos J-18-lag verkar ju ruskigt spännande. Dels den dynamiska duon med Persson och Gunnarsson och dels Trettenes, som verkar ha fått upp produktionen rejält på sistone.
Det är lite märkligt att det pratas så lite om dessa spelare, som verkar köra över allt motstånd.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Björn W:
Du har helt rätt i att dessa problem existerar i de flesta storstäder. Men jag hoppas ändå att Sverige ska klara sig bättre än länder som USA och Frankrike.
Du har helt rätt i att dessa problem existerar i de flesta storstäder. Men jag hoppas ändå att Sverige ska klara sig bättre än länder som USA och Frankrike.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Björn W:
Problemet är att det finns så många trasiga själar och att de resurser som kan sättas in är långt ifrån tillräckliga. Ett utopiskt scenario är att ungdomar som sparkas sönder busskurer får en fotbollsplan att leka på istället, att killen som säljer cannabis i själva verket bara vill ha ett jobb och att osämjan mellan olika folkslag kan lösas med ökad utbildning om olika kulturer i skolorna. Men detta skulle bara lösa en liten del av problemet. Man skulle bli av med vad jag brukar kalla för "småslynglar", men det stora problemet skulle fortfarande finnas kvar.
När du under uppväxtåren sett halva din familj blivit ihjälskjutna under en knarkuppgörelse och från 10 års ålder finner trygghet i ett gäng, då är du knappast beredd att ge upp den tryggheten för att det finns fler jobb. De kommer heller inte lära sig sin läxa av att avtjäna två år i fängelset för ett brott som är egentligen beställt av de högsta hönsen.
Situationen är minst sagt beklagligt och det kommer krävas enorma, långsiktiga, insatser för att lösa detta. Strängare regler i skolorna, hårdare lagar om hur kvinnor får behandlas, nolltolerans, bidrag till folk som startar verksamheter i problemområden... vad vet jag. Det känns hopplöst. Se bara hur det ser ut i delar av USA. Jag befarar att klyftorna i samhället kommer att fortsätta växa. Jag menar, redan nu har vi fått in SD i riksdagen, vilket skrämmer många. Men ändå fortsätter man låtsas som att problemen inte existerar.
Problemet är att det finns så många trasiga själar och att de resurser som kan sättas in är långt ifrån tillräckliga. Ett utopiskt scenario är att ungdomar som sparkas sönder busskurer får en fotbollsplan att leka på istället, att killen som säljer cannabis i själva verket bara vill ha ett jobb och att osämjan mellan olika folkslag kan lösas med ökad utbildning om olika kulturer i skolorna. Men detta skulle bara lösa en liten del av problemet. Man skulle bli av med vad jag brukar kalla för "småslynglar", men det stora problemet skulle fortfarande finnas kvar.
När du under uppväxtåren sett halva din familj blivit ihjälskjutna under en knarkuppgörelse och från 10 års ålder finner trygghet i ett gäng, då är du knappast beredd att ge upp den tryggheten för att det finns fler jobb. De kommer heller inte lära sig sin läxa av att avtjäna två år i fängelset för ett brott som är egentligen beställt av de högsta hönsen.
Situationen är minst sagt beklagligt och det kommer krävas enorma, långsiktiga, insatser för att lösa detta. Strängare regler i skolorna, hårdare lagar om hur kvinnor får behandlas, nolltolerans, bidrag till folk som startar verksamheter i problemområden... vad vet jag. Det känns hopplöst. Se bara hur det ser ut i delar av USA. Jag befarar att klyftorna i samhället kommer att fortsätta växa. Jag menar, redan nu har vi fått in SD i riksdagen, vilket skrämmer många. Men ändå fortsätter man låtsas som att problemen inte existerar.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Björn W:
Det finns områden i Malmö där de inte kan skicka in en ambulans utan poliseskort. Givetvis är det lugnt på de flesta platser i Malmö, men du kan ju inte blunda för de problem som finns.
Personer som växer upp på Lidingö inte ser inte så mycket våld i Stockholm. Det betyder inte att det inte finns ett problem, för det finns det. Jag törs säga att människor som kommer från småstäder ofta en väldigt naiv inställning till dessa problemområden.
Där jag växte upp blev vi hotade med kniv i skolan och tjejerna blev rånade och antastade på väg hem från skolan, vid 15-tiden. På stationen härjade det ständigt gäng som slog ner pensionärer och andra ungdomar som kollade snett. Detta är ett medelklassområde, där en helt vanlig villa går för 5-6 miljoner...
Det finns områden i Malmö där de inte kan skicka in en ambulans utan poliseskort. Givetvis är det lugnt på de flesta platser i Malmö, men du kan ju inte blunda för de problem som finns.
Personer som växer upp på Lidingö inte ser inte så mycket våld i Stockholm. Det betyder inte att det inte finns ett problem, för det finns det. Jag törs säga att människor som kommer från småstäder ofta en väldigt naiv inställning till dessa problemområden.
Där jag växte upp blev vi hotade med kniv i skolan och tjejerna blev rånade och antastade på väg hem från skolan, vid 15-tiden. På stationen härjade det ständigt gäng som slog ner pensionärer och andra ungdomar som kollade snett. Detta är ett medelklassområde, där en helt vanlig villa går för 5-6 miljoner...
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Martin S:
Greg Johnston var väl ingen megahit heller... En 36-åring som hade tillbringat sina 9 senaste säsonger i tyska ligan och blivit successivt sämre under hela sin karriär. 13 matcher blev det, innan han skeppades iväg.
Det mest anmärkningsvärda med denna värvning är att MoDo faktiskt verkade tro på honom som sin nya PP-specialist. Jag har för mig att han senare ersattes med Lintner, som ju som bekant stänkte in 12 baljor på 28 matcher.
Greg Johnston var väl ingen megahit heller... En 36-åring som hade tillbringat sina 9 senaste säsonger i tyska ligan och blivit successivt sämre under hela sin karriär. 13 matcher blev det, innan han skeppades iväg.
Det mest anmärkningsvärda med denna värvning är att MoDo faktiskt verkade tro på honom som sin nya PP-specialist. Jag har för mig att han senare ersattes med Lintner, som ju som bekant stänkte in 12 baljor på 28 matcher.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
...Så har vi James Blunt att tacka för att vi överhuvudtaget lever. Tack James för ditt heroiska mod som räddade världen!
www.dn.se/nyheter/varlden/james-blunt-riskerade-att-starta-tredje-varldskriget-1.1208463
www.dn.se/nyheter/varlden/james-blunt-riskerade-att-starta-tredje-varldskriget-1.1208463
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gustafsson:
Dimi är en spelare som skulle må bra av att bli lite förbannad. Jag tycker att han har visat på sistone att han faktiskt är riktigt hyffsad i det fysiska spelet också. Jag tror och hoppas att det lossnar snart.
Dimi är en spelare som skulle må bra av att bli lite förbannad. Jag tycker att han har visat på sistone att han faktiskt är riktigt hyffsad i det fysiska spelet också. Jag tror och hoppas att det lossnar snart.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
J F K:
Välkommen!
Jag tror snarare att du missade min poäng. NHL-klubbarna hade tillsammans potentiellt kunnat donera miljardbelopp direkt till cancerforskning, men detta hade aldrig gett samma PR-effekt som en bild av hur bröderna Sedin lämnar över ett paket till en ett cancersjukt barn med glädjetårar i ansiktet. Denna typ av patos går direkt in i amerikanernas hjärtan. Man behöver bara se ett avsnitt av Oprah Winfrey för att inse att det är på detta sätt, där hela publiken kan sitta med näsdukar på grund av ett rörande repotage.
Vad som är väldigt typiskt för den amerikanen är att individen går före mängden. Att amerikanska stidsflygplan av misstag har bombat sönder en skola i Irak kan man lätt sopa under mattan; Däremot är man oerhört stolt att visa upp ett rörande repotage om en afrikansk familj som hotades av svält, men som sedan fick chansen att uppleva den amerikanska drömmen. Sådant är lätt att idenfitifera sig med.
Att Norman Borlaugh tros ha räddat en _miljard_ människor från svält eller att Bill Gates donerar 10 miljarder till vaccin är emellertid ingenting som får människor att gråta. Det är bara siffror, det är ingenting den gemene amerikanen kan identifiera sig med.
Problemet är att folk slutar se helhetsbilden. Det är lätt att bli känslosam i dessa sammanhang och engagera sig i enskilda fall - Och det är just detta NHL-klubbarna utnyttjar. Om en ishockeyspelare vill göra en god gärning genom att hälsa på cancersjuka barn, så är det förstås oerhört behjärtansvärt. Det jag vänder mig emot är hur NHL-klubbarna (tillsammans en rad amerikanska företag) utnyttjar situationen för att vinna PR. Det är precis samma modell som många tiggare använder sig av, där de visar upp en bild av två spinkinga barn med tårar i ögonen som sägs vara deras.
I en tid då allt fler influenser hämtas från andra sidan Atlanten, är jag föga förvånad över denna utveckling, men likväl är det ingenting jag kommer stötta. Jag tror på en värld där alla människor är lika mycket värda, där man använder resurserna på ett sätt som i det långa loppet kan förbättra situationen för de stora massorna, istället för att kasta tärning för att välja ut några enstaka sjuka barn som muntras upp - för att sedan användas som reklampelare.
Välkommen!
Jag tror snarare att du missade min poäng. NHL-klubbarna hade tillsammans potentiellt kunnat donera miljardbelopp direkt till cancerforskning, men detta hade aldrig gett samma PR-effekt som en bild av hur bröderna Sedin lämnar över ett paket till en ett cancersjukt barn med glädjetårar i ansiktet. Denna typ av patos går direkt in i amerikanernas hjärtan. Man behöver bara se ett avsnitt av Oprah Winfrey för att inse att det är på detta sätt, där hela publiken kan sitta med näsdukar på grund av ett rörande repotage.
Vad som är väldigt typiskt för den amerikanen är att individen går före mängden. Att amerikanska stidsflygplan av misstag har bombat sönder en skola i Irak kan man lätt sopa under mattan; Däremot är man oerhört stolt att visa upp ett rörande repotage om en afrikansk familj som hotades av svält, men som sedan fick chansen att uppleva den amerikanska drömmen. Sådant är lätt att idenfitifera sig med.
Att Norman Borlaugh tros ha räddat en _miljard_ människor från svält eller att Bill Gates donerar 10 miljarder till vaccin är emellertid ingenting som får människor att gråta. Det är bara siffror, det är ingenting den gemene amerikanen kan identifiera sig med.
Problemet är att folk slutar se helhetsbilden. Det är lätt att bli känslosam i dessa sammanhang och engagera sig i enskilda fall - Och det är just detta NHL-klubbarna utnyttjar. Om en ishockeyspelare vill göra en god gärning genom att hälsa på cancersjuka barn, så är det förstås oerhört behjärtansvärt. Det jag vänder mig emot är hur NHL-klubbarna (tillsammans en rad amerikanska företag) utnyttjar situationen för att vinna PR. Det är precis samma modell som många tiggare använder sig av, där de visar upp en bild av två spinkinga barn med tårar i ögonen som sägs vara deras.
I en tid då allt fler influenser hämtas från andra sidan Atlanten, är jag föga förvånad över denna utveckling, men likväl är det ingenting jag kommer stötta. Jag tror på en värld där alla människor är lika mycket värda, där man använder resurserna på ett sätt som i det långa loppet kan förbättra situationen för de stora massorna, istället för att kasta tärning för att välja ut några enstaka sjuka barn som muntras upp - för att sedan användas som reklampelare.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
zigge:
Japp, men det värsta är att det så ofta blir fel även när pengarna når rätt destination. Vi i väst tycker att vi gör dessa länder en jättetjänst när vi smäller upp fabriker, vårdcentraler, skolor och förbättrar infrastrukturen, men faktum är att lokalbefolkningen långt ifrån alltid uppskattar dessa insatser.
Detta vill emellertid den gemene svensken inte höra talas om. När han/hon skryter vitt och brett på Facebook om hur många procent av sin månatliga inkomst han/hon skänker bort till vårdcentralbyggen i Zambia, är han/hon givetvis inte intresserade av att 90% av de donerade pengarna försvinner på vägen via chefsarvoden, korruption och förskingring. Han/hon vill heller inte bli informerade om att de sista 10% går till ett bygge som är så ekonomiskt ogynnsamt eller som skapar så stor irritation hos lokalbefolkningen, att det inte ens kan slutföras.
Ett annat problem är att vissa länder tenderar att bli biståndsberoende. Ett klassiskt exempel är hur USA pumpar in så mycket spannmål i vissa länder att det är helt omöjligt för de lokala bönderna att ha en vinstdrivande verksamhet. Vad beträffar exporten så förväntar sig länder i väst ett någorlunda konstant pris på exempelvis kaffebönor, vilket gör att det räcker med missväxt i ett par år i följd för att katastrofen skall vara ett faktum. Jag såg länge ett hopp i rättvisemärkta produkter, men även där har man insett att pengarna förmodligen aldrig når bönderna. Kanske kan detta fungera i framtiden, men inte i dagsläget.
Att donera en massa pengar till välgörenhet utan att först läsa på ordentligt hur bistånd fungerar och i vilka situationer de har visat sig vara gynnsamma, är i princip att kasta pengar i sjön. Det kan liknas vid primitiva ritualer då mat och smycken offras till gudarna, i hopp om att få ett bättre liv. Den typiska välgöraren kämpar inte för att motverka fattigdom och svält - Den typiska välgöraren är ute efter att köpa sig fri från dåligt samvete.
Japp, men det värsta är att det så ofta blir fel även när pengarna når rätt destination. Vi i väst tycker att vi gör dessa länder en jättetjänst när vi smäller upp fabriker, vårdcentraler, skolor och förbättrar infrastrukturen, men faktum är att lokalbefolkningen långt ifrån alltid uppskattar dessa insatser.
Detta vill emellertid den gemene svensken inte höra talas om. När han/hon skryter vitt och brett på Facebook om hur många procent av sin månatliga inkomst han/hon skänker bort till vårdcentralbyggen i Zambia, är han/hon givetvis inte intresserade av att 90% av de donerade pengarna försvinner på vägen via chefsarvoden, korruption och förskingring. Han/hon vill heller inte bli informerade om att de sista 10% går till ett bygge som är så ekonomiskt ogynnsamt eller som skapar så stor irritation hos lokalbefolkningen, att det inte ens kan slutföras.
Ett annat problem är att vissa länder tenderar att bli biståndsberoende. Ett klassiskt exempel är hur USA pumpar in så mycket spannmål i vissa länder att det är helt omöjligt för de lokala bönderna att ha en vinstdrivande verksamhet. Vad beträffar exporten så förväntar sig länder i väst ett någorlunda konstant pris på exempelvis kaffebönor, vilket gör att det räcker med missväxt i ett par år i följd för att katastrofen skall vara ett faktum. Jag såg länge ett hopp i rättvisemärkta produkter, men även där har man insett att pengarna förmodligen aldrig når bönderna. Kanske kan detta fungera i framtiden, men inte i dagsläget.
Att donera en massa pengar till välgörenhet utan att först läsa på ordentligt hur bistånd fungerar och i vilka situationer de har visat sig vara gynnsamma, är i princip att kasta pengar i sjön. Det kan liknas vid primitiva ritualer då mat och smycken offras till gudarna, i hopp om att få ett bättre liv. Den typiska välgöraren kämpar inte för att motverka fattigdom och svält - Den typiska välgöraren är ute efter att köpa sig fri från dåligt samvete.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Björn W:
Med tanke på hur spelet har sett ut de 2-3 senaste säsongerna, är det i princip välgörenhet vi supportrar har hållit på med när vi har gått på matcherna.
Med tanke på hur spelet har sett ut de 2-3 senaste säsongerna, är det i princip välgörenhet vi supportrar har hållit på med när vi har gått på matcherna.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo:
Äh... Den där välgörenhetsgrejen är alldeles för amerikansk för min smak. Vi fick ett smakrov av detta efter Tsunami-katastrofen, då det våldsamma tävlandet där principen var att den som, i förhållande till sin inkomst, kunde donera mest var bäst.
Jag fick ta del av en väldigt talande exempel på detta under en middagsbjudning i helgen: I en mellanstadieskola var det en tradition att alla barnen en gång om åren tog med sig 10 kr till skolan för att donera till välgörenhet. Tanken med detta var att barnen skulle lära sig att tänka på andra, bättre behövande. En pojke i klassen hade inte med sig 10 kr; Nej, istället hade han med sig 500 kr(!) Man kan misstänka att han föräldrar hade ett finger med i spelet, vilket gör bilden ännu mer talande, nämligen att välgörenhet i regel huvudsakligen går ut på att boosta sitt eget ego.
Visst är det rörande att se ishockeymiljardärer dela ut leksaker till cancersjuka barn, men i ärlighetens namn är det bara ett sätt för NHL-klubbarna att höja sin status. Jänkarna är galna i välgörenhet, för det tjänar som ytterligare ett bevis på att USA är "världens största demokrati" och landet som alla drömmer att åka till. Det mest tragikomiska är väl nästan hur man lottar ut green cards så att ett fåtal familjer i fattiga länder får en chans att uppleva "den amerikanska drömmen".
Sanningen är emellertid att de flesta biståndsprojekt är rena fiaskon. Jag kan mala på i evigheter om allt från brunnborrningar i Peru till pappersbruk i Mufindi. Att skicka ner lite prylar till hockeyklubbar i Baltikum kan ju tyckas vara en lågriskinvestering, men likväl så hamnar grejorna troligtvis hos de barn som redan har det ganska bra.
Men även om projektet skulle visa sig bli lyckat, så finns det alltid en fara när det går inflation i dessa saker. Går man ut med i tidningen och skryter om "hur man är först i landet", så handlar det enligt mig inte längre om välgörenhet. Det är en PR-kupp där man utnyttjar fattigare länder huvudsakligen i syftet att förbättra sin egen image - och sådant äcklar mig.
Sluta tävla i vem som kan donera bort flest leksaker! Vill ni hjälpa, bli rika på kunskap först, så att ni kan vara säkra på var insatserna kommer göra mest nytta.
Äh... Den där välgörenhetsgrejen är alldeles för amerikansk för min smak. Vi fick ett smakrov av detta efter Tsunami-katastrofen, då det våldsamma tävlandet där principen var att den som, i förhållande till sin inkomst, kunde donera mest var bäst.
Jag fick ta del av en väldigt talande exempel på detta under en middagsbjudning i helgen: I en mellanstadieskola var det en tradition att alla barnen en gång om åren tog med sig 10 kr till skolan för att donera till välgörenhet. Tanken med detta var att barnen skulle lära sig att tänka på andra, bättre behövande. En pojke i klassen hade inte med sig 10 kr; Nej, istället hade han med sig 500 kr(!) Man kan misstänka att han föräldrar hade ett finger med i spelet, vilket gör bilden ännu mer talande, nämligen att välgörenhet i regel huvudsakligen går ut på att boosta sitt eget ego.
Visst är det rörande att se ishockeymiljardärer dela ut leksaker till cancersjuka barn, men i ärlighetens namn är det bara ett sätt för NHL-klubbarna att höja sin status. Jänkarna är galna i välgörenhet, för det tjänar som ytterligare ett bevis på att USA är "världens största demokrati" och landet som alla drömmer att åka till. Det mest tragikomiska är väl nästan hur man lottar ut green cards så att ett fåtal familjer i fattiga länder får en chans att uppleva "den amerikanska drömmen".
Sanningen är emellertid att de flesta biståndsprojekt är rena fiaskon. Jag kan mala på i evigheter om allt från brunnborrningar i Peru till pappersbruk i Mufindi. Att skicka ner lite prylar till hockeyklubbar i Baltikum kan ju tyckas vara en lågriskinvestering, men likväl så hamnar grejorna troligtvis hos de barn som redan har det ganska bra.
Men även om projektet skulle visa sig bli lyckat, så finns det alltid en fara när det går inflation i dessa saker. Går man ut med i tidningen och skryter om "hur man är först i landet", så handlar det enligt mig inte längre om välgörenhet. Det är en PR-kupp där man utnyttjar fattigare länder huvudsakligen i syftet att förbättra sin egen image - och sådant äcklar mig.
Sluta tävla i vem som kan donera bort flest leksaker! Vill ni hjälpa, bli rika på kunskap först, så att ni kan vara säkra på var insatserna kommer göra mest nytta.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Berka:
Nej, det kändes helt rätt. Analysen i drömmen var att hans fina skridskoåkning skulle komma väl till pass då pucken skall föras in i anfallszonen i power play.
Nej, det kändes helt rätt. Analysen i drömmen var att hans fina skridskoåkning skulle komma väl till pass då pucken skall föras in i anfallszonen i power play.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:
Jag drömde i natt att MoDo lyckades lösa Dimitrakos kontrakt och värvade Richard Park för pengarna. Det hade kanske inte varit en så tokig lösning.
Jag drömde i natt att MoDo lyckades lösa Dimitrakos kontrakt och värvade Richard Park för pengarna. Det hade kanske inte varit en så tokig lösning.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gustafsson:
Jag tycker nog att en Elitserieback ska klara av en liten knuff i ryggen. Räkna hur många liknande situationer Påsen är inblandad i per match. Han blir åker på rejäla proppar i ryggen hela tiden (inte konstigt om han har fått diskbråck), men eftersom han är stark och står upp så tar domarna inga utvisningar för det.
Jag tycker nog att en Elitserieback ska klara av en liten knuff i ryggen. Räkna hur många liknande situationer Påsen är inblandad i per match. Han blir åker på rejäla proppar i ryggen hela tiden (inte konstigt om han har fått diskbråck), men eftersom han är stark och står upp så tar domarna inga utvisningar för det.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
spud:
Ville Koistinen hade jag då rakt inte tackat nej till. Spontant känns han precis som den backförstärkning vi hade behövt. Jag hoppas verkligen att Freddan har någonting i samma klass på gång.
Ville Koistinen hade jag då rakt inte tackat nej till. Spontant känns han precis som den backförstärkning vi hade behövt. Jag hoppas verkligen att Freddan har någonting i samma klass på gång.
MoDo Hockey > Sv: ZZZ-tråd
Wayne Gresky:
13 1 Svedberg, Niklas BIF 19 10 588:23 288 29 2,96 259 89,93 0
30 Bjurling, Björn BIF 13 4 239:58 103 15 3,75 88 85,44 0
25 Greiss, Thomas BIF 6 6 322:46 152 23 4,28 129 84,87 0
Humor.
13 1 Svedberg, Niklas BIF 19 10 588:23 288 29 2,96 259 89,93 0
30 Bjurling, Björn BIF 13 4 239:58 103 15 3,75 88 85,44 0
25 Greiss, Thomas BIF 6 6 322:46 152 23 4,28 129 84,87 0
Humor.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
Poffa:
Känns ändå som att det finns så mycket mer att hämta hos en rad spelare. Var är Sundströms passningar? Var är Skröders distinkta slagskott upp i krysset? Var är Danielssons fart? När ska Dimitrakos börja göra mål?
Om dessa spelare kommer igång kan det bli en intressant säsong.
Känns ändå som att det finns så mycket mer att hämta hos en rad spelare. Var är Sundströms passningar? Var är Skröders distinkta slagskott upp i krysset? Var är Danielssons fart? När ska Dimitrakos börja göra mål?
Om dessa spelare kommer igång kan det bli en intressant säsong.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
MODOJohan:
Hasse är kung i försvaret igen. Det trodde jag inte att jag skulle få uppleva igen.
Byron är en fantastisk spelare. Mycket fin skridskoåkning, bra avslutare och en riktigt bra speluppfattning. Att han inte producerade mer än han gjorde i NHL är en gåta, men jag misstänker att han hamnade i det där klassiska "facket" som Sundström fastnade i.
Tarkki kommer få svårt att knycka tillbaka förstaspaden om Dahlberg fortsätter såhär...
Däremot tycker jag att Skröder fortsätter slarva. Han går på chans alldeles för ofta, vilket leder till farliga kontringar.
Hasse är kung i försvaret igen. Det trodde jag inte att jag skulle få uppleva igen.
Byron är en fantastisk spelare. Mycket fin skridskoåkning, bra avslutare och en riktigt bra speluppfattning. Att han inte producerade mer än han gjorde i NHL är en gåta, men jag misstänker att han hamnade i det där klassiska "facket" som Sundström fastnade i.
Tarkki kommer få svårt att knycka tillbaka förstaspaden om Dahlberg fortsätter såhär...
Däremot tycker jag att Skröder fortsätter slarva. Han går på chans alldeles för ofta, vilket leder till farliga kontringar.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
Poffa:
Ja, du har rätt. Däremot tycker jag att det var glädjande att se Westin i Power Play. Han visade prov på riktigt bra spel när han fick chansen.
Har du förresten tänkt på att OKT blir TKO baklänges? Ganska passande.
Ja, du har rätt. Däremot tycker jag att det var glädjande att se Westin i Power Play. Han visade prov på riktigt bra spel när han fick chansen.
Har du förresten tänkt på att OKT blir TKO baklänges? Ganska passande.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
Poffa:
Aha, okej. Tycker att MoDo har gjort en riktigt bra period. Man är täta i mittzon och är noga med att inte gå bort sig för mycket. Passningarna sitter på bladen och man är mycket snabbare i uppspelsfasen än i de senaste matcherna. När man väl kommer till anfallszon skapar man ofta tryck och fastnar inte lika mycket ute i sarghörnen som tidigare. Jag känner mig optimistisk.
Aha, okej. Tycker att MoDo har gjort en riktigt bra period. Man är täta i mittzon och är noga med att inte gå bort sig för mycket. Passningarna sitter på bladen och man är mycket snabbare i uppspelsfasen än i de senaste matcherna. När man väl kommer till anfallszon skapar man ofta tryck och fastnar inte lika mycket ute i sarghörnen som tidigare. Jag känner mig optimistisk.
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
Salle:
Jag missade den höga klubban fullständigt. Var den verkligen uppe i huvudhöjd?
Jag missade den höga klubban fullständigt. Var den verkligen uppe i huvudhöjd?
MoDo Hockey > Sv: Timrå IK - Modo Hockey 20101104
Berka:
Kuben? Synd att oddsen är så dåliga, annars hade jag sett till att tjäna en hacka här.
Kuben? Synd att oddsen är så dåliga, annars hade jag sett till att tjäna en hacka här.
MoDo Hockey > Sv: Mats Zuccarello Aasen
Bad_Brett:
Mats sköt tre skott och slutade på -1 i nattens match.
Mats sköt tre skott och slutade på -1 i nattens match.
MoDo Hockey > Sv: MODO-TV
shinzawai:
Att sådana som Hasse får fortsätta att dra ett löjets skimmer över hela föreningen är ganska talande för hur MoDo har fungerat de senaste åren. Det finns gott om supportrar som helt gratis skulle kunna göra ett betydligt bättre jobb med MoDo-TV, men som tack för lång och trogen tjänst så ger man istället "Hasse" fritt spelrum. Solidaritet inom klubben anses viktigare än att erbjuda en attraktiv produkt.
Nedläggningen av forumet är ett ganska tydligt exempel på detta, eftersom man med all sannolikhet visste att detta skulle leda till minskat intresse. I ett läge där man har förlorat spelare som Zuccarello, Forsberg, Näslund och Pikkarainen, och dessutom missat slutspel i två säsonger i följd, skulle nog de flesta vara överens om att det är viktigare än någonsin att ha en bra kommunikation med supportrarna. Men icke. Istället försöker man smita undan från kritiken genom att försämra möjligheterna för kommunikation mellan supportrarna och mellan supportrar och klubb. När personer inom organisationen använder känsloargument för att censurera eller till och med stänga ner ett helt diskussionsforum, då är man ute på rejält hal is.
Jag är så trött på daltandet och ryggdunkandet. "Hasse" är en katastrof, både som krönikör och frågest... förlåt, påståendemaskin. Med andra ord ska han bort, bort, bort, oavsett hur populär han är inom de egna leden.
Att sådana som Hasse får fortsätta att dra ett löjets skimmer över hela föreningen är ganska talande för hur MoDo har fungerat de senaste åren. Det finns gott om supportrar som helt gratis skulle kunna göra ett betydligt bättre jobb med MoDo-TV, men som tack för lång och trogen tjänst så ger man istället "Hasse" fritt spelrum. Solidaritet inom klubben anses viktigare än att erbjuda en attraktiv produkt.
Nedläggningen av forumet är ett ganska tydligt exempel på detta, eftersom man med all sannolikhet visste att detta skulle leda till minskat intresse. I ett läge där man har förlorat spelare som Zuccarello, Forsberg, Näslund och Pikkarainen, och dessutom missat slutspel i två säsonger i följd, skulle nog de flesta vara överens om att det är viktigare än någonsin att ha en bra kommunikation med supportrarna. Men icke. Istället försöker man smita undan från kritiken genom att försämra möjligheterna för kommunikation mellan supportrarna och mellan supportrar och klubb. När personer inom organisationen använder känsloargument för att censurera eller till och med stänga ner ett helt diskussionsforum, då är man ute på rejält hal is.
Jag är så trött på daltandet och ryggdunkandet. "Hasse" är en katastrof, både som krönikör och frågest... förlåt, påståendemaskin. Med andra ord ska han bort, bort, bort, oavsett hur populär han är inom de egna leden.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2010-11-02
Poffa:
En sak jag inte begriper är varför man lät Svartvadet vara spelfördelare i andra PP-uppställningen istället för Ritchie. Eller tog han den rollen själv?
En sak jag inte begriper är varför man lät Svartvadet vara spelfördelare i andra PP-uppställningen istället för Ritchie. Eller tog han den rollen själv?
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2010-11-02
NuMo:
Jo, fast i ärlighetens namn så drällde han en hel del. Hade det inte varit för målet och klubblyftningen hade detta varit en av hans sämre matcher den här säsongen.
Jo, fast i ärlighetens namn så drällde han en hel del. Hade det inte varit för målet och klubblyftningen hade detta varit en av hans sämre matcher den här säsongen.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2010-11-02
Nikki Nine:
Dimitrakos och Hedman var bästa MoDoiter. Nu tror jag att det kommer lossna för den förstnämnde. Han jobbar stenhårt för att få det att lossna och det är väldigt roligt att se.
Faktum är att den jag är mest besviken på är Skröder. Att man missar är en sak, men han spelar så oerhört lojt stundtals. Chanspassningar, tafatta backhandflippar etc. även när det bara är en minut kvar av matchen. Tendenserna har funnits förut, men så här illa har det inte varit.
Jag tycker det var ett väldigt märkligt beslut av Challe att ge Skröder två chanser. Undrar förresten om vi inte hade avgjort straffläggningen tidigare ifall det inte hade varit för Byrons utvisning...
Dimitrakos och Hedman var bästa MoDoiter. Nu tror jag att det kommer lossna för den förstnämnde. Han jobbar stenhårt för att få det att lossna och det är väldigt roligt att se.
Faktum är att den jag är mest besviken på är Skröder. Att man missar är en sak, men han spelar så oerhört lojt stundtals. Chanspassningar, tafatta backhandflippar etc. även när det bara är en minut kvar av matchen. Tendenserna har funnits förut, men så här illa har det inte varit.
Jag tycker det var ett väldigt märkligt beslut av Challe att ge Skröder två chanser. Undrar förresten om vi inte hade avgjort straffläggningen tidigare ifall det inte hade varit för Byrons utvisning...
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2010-11-02
Berka:
Dahlberg är klasser bättre än Tarkki i dagsläget. Ett helt annat lugn.
Dahlberg är klasser bättre än Tarkki i dagsläget. Ett helt annat lugn.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2010-11-02
Icing-Ove:
Jag tycker att det stora problemet är att Tarkki har börjat darra. Han har släppt in en rad billiga puckar de senaste matcherna och det sprider oro i försvaret. Jag minns vilken skärpa MoDo hade i försvaret i de allra första matcherna. Det var ytterst sällan man gick bort sig i markeringen.
Dahlberg ser betydligt tryggare ut än Tarkki har gjort de senaste matcherna och bör få stå tills vidare.
Jag tycker att det stora problemet är att Tarkki har börjat darra. Han har släppt in en rad billiga puckar de senaste matcherna och det sprider oro i försvaret. Jag minns vilken skärpa MoDo hade i försvaret i de allra första matcherna. Det var ytterst sällan man gick bort sig i markeringen.
Dahlberg ser betydligt tryggare ut än Tarkki har gjort de senaste matcherna och bör få stå tills vidare.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nikki Nine:
Här kommer man hem 5 minuter för sent och MoDo ligger under med två mål. Vad tusan händer?
...Och varför ger man inte Dahlberg chansen? Tarkki har darrat rejält de senaste matcherna. I dagsläget är han ingen matchvinnarmålvakt.
Här kommer man hem 5 minuter för sent och MoDo ligger under med två mål. Vad tusan händer?
...Och varför ger man inte Dahlberg chansen? Tarkki har darrat rejält de senaste matcherna. I dagsläget är han ingen matchvinnarmålvakt.
MoDo Hockey > Sv: Spelare till landslaget
Berka:
Jo, men allting är ju relativt... Persson har ju gjort 35 poäng på lika många matcher. Hedberg och Byström som är förra 1994 får spela i J20...
Jo, men allting är ju relativt... Persson har ju gjort 35 poäng på lika många matcher. Hedberg och Byström som är förra 1994 får spela i J20...
MoDo Hockey > Sv: Spelare till landslaget
spud:
Vad har egentligen hänt med Mathias Trettenes? Ansågs han inte vara en nästan lika stor talang som Zuccarello när han värvades av MoDo?
Vad har egentligen hänt med Mathias Trettenes? Ansågs han inte vara en nästan lika stor talang som Zuccarello när han värvades av MoDo?
MoDo Hockey > Sv: Södertälje SK - MODO Hockey 2010-10-30
shinzawai:
Det kan ju i och för sig bero på att det tidigare knappt har funnits några SSK-fans där. Dryga 3000 på matcherna och obefintlig klack. Huvudsakligen bestod publiken av lite sura gubbar som tenderade att gå därifrån efter första perioden då bortalaget i regel brukade leda med 2-3 mål.
Det kan ju i och för sig bero på att det tidigare knappt har funnits några SSK-fans där. Dryga 3000 på matcherna och obefintlig klack. Huvudsakligen bestod publiken av lite sura gubbar som tenderade att gå därifrån efter första perioden då bortalaget i regel brukade leda med 2-3 mål.
MoDo Hockey > Sv: Mats Zuccarello Aasen
Poffa:
Ett ganska diplomatiskt svar. Men frågan är hur besviken Zuccarello skulle bli om Rangers sa "Vi vill att du spelar i MoDo istället för AHL" den här säsongen.
Ett ganska diplomatiskt svar. Men frågan är hur besviken Zuccarello skulle bli om Rangers sa "Vi vill att du spelar i MoDo istället för AHL" den här säsongen.
MoDo Hockey > Sv: Mats Zuccarello Aasen
spud:
Det som är pinsamt enligt mig är alla dessa naiva 20-åringar, som knappt har etablerat sig i Elitserien, som åker över och börjar gnälla över att de hamnar i AHL.
Zuccarello har redan vunnit poängligan i Elitserien och har utan tvivel vad som krävs för att producera i NHL. Nu har jag ingen aning om huruvida han är i en formsvacka, om det beror på dåliga lagkamrater eller att han helt enkelt har fått för lite förtroende. Men sen sak är klar och det är en att denna typ av spelare måste få en chans att producera rejält med poäng.
Zlatan anses vara en av världens fotbollsspelare, men i matcher då det kreativa spelet uteblir är han ofta helt osynlig. Se vad som hände med Dimitrakos målskytte efter en brokig säsong i KHL.
Ibland måste man svälja stoltheten och göra det som känns bäst. Att harva i AHL känns bara som ett sätt att slösa bort sin förmåga. Zuccarello är inte en spelare som ska ligga på "gränsen". Antingen spelar han i en producerande kedja i NHL, eller så är det lika bra att åka tillbaka till Elitserien.
Det som är pinsamt enligt mig är alla dessa naiva 20-åringar, som knappt har etablerat sig i Elitserien, som åker över och börjar gnälla över att de hamnar i AHL.
Zuccarello har redan vunnit poängligan i Elitserien och har utan tvivel vad som krävs för att producera i NHL. Nu har jag ingen aning om huruvida han är i en formsvacka, om det beror på dåliga lagkamrater eller att han helt enkelt har fått för lite förtroende. Men sen sak är klar och det är en att denna typ av spelare måste få en chans att producera rejält med poäng.
Zlatan anses vara en av världens fotbollsspelare, men i matcher då det kreativa spelet uteblir är han ofta helt osynlig. Se vad som hände med Dimitrakos målskytte efter en brokig säsong i KHL.
Ibland måste man svälja stoltheten och göra det som känns bäst. Att harva i AHL känns bara som ett sätt att slösa bort sin förmåga. Zuccarello är inte en spelare som ska ligga på "gränsen". Antingen spelar han i en producerande kedja i NHL, eller så är det lika bra att åka tillbaka till Elitserien.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestads BK 2010-10-28
Nikki Nine:
Jag tycker att MoDo borde värva en riktigt tung powerforward. Någon som kan vara jobbig framför mål i Power Play, någon som kan skapa ytor åt klenare spelare som Rosén och Dimitrakos. Ungefär som när man värvade Justin Morrison 2006.
Ska Olden få chansen så väljer jag nog att sätta Blomqvist på bänken. Men jag är inte övertygad om att det kommer att leda till någon förbättring.
En spelskicklig back och en tung forward som kan göra lite skitmål är vad jag önskar mig.
Jag tycker att MoDo borde värva en riktigt tung powerforward. Någon som kan vara jobbig framför mål i Power Play, någon som kan skapa ytor åt klenare spelare som Rosén och Dimitrakos. Ungefär som när man värvade Justin Morrison 2006.
Ska Olden få chansen så väljer jag nog att sätta Blomqvist på bänken. Men jag är inte övertygad om att det kommer att leda till någon förbättring.
En spelskicklig back och en tung forward som kan göra lite skitmål är vad jag önskar mig.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestads BK 2010-10-28
Björn W:
Jag vet inte, ja. Jag tycker Skröder har sett ganska bra ut, det är mer att han missar sina chanser.
Jag vet inte, ja. Jag tycker Skröder har sett ganska bra ut, det är mer att han missar sina chanser.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestads BK 2010-10-28
shinzawai:
Tyvärr så säger det mer om resten av laget, även om jag inte håller med.
Ritchie
Danielsson
Josefsson
Dimitrakos
Madsen
Jag tycker inte att Hedman kan mäta sig med någon av dessa spelare skridskotekniskt sett. Sedan att han må kämpa mer är en annan sak.
Tyvärr så säger det mer om resten av laget, även om jag inte håller med.
Ritchie
Danielsson
Josefsson
Dimitrakos
Madsen
Jag tycker inte att Hedman kan mäta sig med någon av dessa spelare skridskotekniskt sett. Sedan att han må kämpa mer är en annan sak.
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestads BK 2010-10-28
Nikki Nine:
Tänk att man kan tycka så olika. Jag är verkligen inget fan av Hedman, men enligt mig var han en av få spelare i MoDo som försökte skapa något idag. Jag bänkar mycket hellre Blomqvist, Häggström eller till och med Madsen.
En liten toppning av laget skulle kunna vara på sin plats. Testa Dimitrakos i förstakedjan precis som du föreslår, ta upp Svartvadet i andrakedjan och flytta ut Ritchie på kanten, där han förhoppningsvis kan utnyttja sin fina skridskoåkning lite bättre. Sätt in Madsen i tredjekedjan tillsammans med Rosén och K-Fop. Fjärdekedjan med Hedman, Blomqvist och Häggström får gå in och försöka spela 0-0.
Skröder-Sundström-Dimitrakos
Ritchie-Svartvadet-Danielsson
Madsen-K-Fop-Rosén
Hedman-Blomqvist-Häggström
Tänk att man kan tycka så olika. Jag är verkligen inget fan av Hedman, men enligt mig var han en av få spelare i MoDo som försökte skapa något idag. Jag bänkar mycket hellre Blomqvist, Häggström eller till och med Madsen.
En liten toppning av laget skulle kunna vara på sin plats. Testa Dimitrakos i förstakedjan precis som du föreslår, ta upp Svartvadet i andrakedjan och flytta ut Ritchie på kanten, där han förhoppningsvis kan utnyttja sin fina skridskoåkning lite bättre. Sätt in Madsen i tredjekedjan tillsammans med Rosén och K-Fop. Fjärdekedjan med Hedman, Blomqvist och Häggström får gå in och försöka spela 0-0.
Skröder-Sundström-Dimitrakos
Ritchie-Svartvadet-Danielsson
Madsen-K-Fop-Rosén
Hedman-Blomqvist-Häggström
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Färjestads BK 2010-10-28
Björn W:
Jag var skeptisk till Challe innan, men jag har faktiskt fullt förtroende för honom. Taktiskt sett ser ofta ganska bra ut; För första gången på länge har man haft ett bra powerplayspel och bortsett från att Westin/Jonsson/Bonsaksen inte riktigt håller på den här nivån, har det inte varit något större fel på försvarsspelet.
Jag är övertygad om att det är en fråga om självförtroende. Dimitrakos var tänkt som den där spelaren som skulle smälla in några enkla puckar i Power Play. Skröder har alltid varit en pålitlig målskytt. Men när dessa spelare slutar göra mål, skapas en oro i hela laget.
Vågar man drömma om Zuccarello och/eller Forsberg? Jag tror det är precis vad som skulle behövas. Någon som kan mata Dimitrakos med enkla puckar så att han får göra lite mål och få tillbaka sitt självförtroende.
Jag var skeptisk till Challe innan, men jag har faktiskt fullt förtroende för honom. Taktiskt sett ser ofta ganska bra ut; För första gången på länge har man haft ett bra powerplayspel och bortsett från att Westin/Jonsson/Bonsaksen inte riktigt håller på den här nivån, har det inte varit något större fel på försvarsspelet.
Jag är övertygad om att det är en fråga om självförtroende. Dimitrakos var tänkt som den där spelaren som skulle smälla in några enkla puckar i Power Play. Skröder har alltid varit en pålitlig målskytt. Men när dessa spelare slutar göra mål, skapas en oro i hela laget.
Vågar man drömma om Zuccarello och/eller Forsberg? Jag tror det är precis vad som skulle behövas. Någon som kan mata Dimitrakos med enkla puckar så att han får göra lite mål och få tillbaka sitt självförtroende.
Föregående · 288 · Nästa
Det bär emot att säga det, men Freddan har misslyckats. Jag var så nöjd i somras med värvningarna. Min spontana känsla var att Tollefsen, Danielsson, Josefsson, Ritchie, Rosén och Blomqvist var väldigt smarta värvningar. Tarkki och Dahlberg kändes som Elitseriens bästa målvaktspar.
Men med facit i hand så är det bara Ritchie och Tollefsen som har varit riktigt lyckade, samt Hedman som har varit betydligt bättre än jag förväntade mig. Utfyllnadsvärvningar såsom Danielsson, Josefsson och Rosén har gjort det helt okej. Dahlberg har gjort det bra som andremålvakt.
Men...
I skuggan av Ritchie och Tollefsen, har MoDos fortsatt rada upp floppspelare:
- Skröder. Man satsar rejält med pengar på att knyta upp Påsen på 2+1 år, i hopp om att säkra målskyttet en tid framöver. 5 mål på 22 matcher är uruselt. Många av hans assistpoäng har varit andraassist då han har passat bak till Timander i Power Play och dylikt.
- Dimitrakos. Han skulle bli pricken över i:et, den där killen som skulle smattra in 25 baljor, men som även var utrustad med ett briljant spelsinne.
- Cook. Äntligen skulle MoDo få en hårt pangande högerskytt på blålinjen. Cook har gjort ett mål hittills - mot Brynäs.
- Hållberg. Äntligen skadefri och nu skulle han visa hur bra han faktiskt är. Det slutade på läktaren.
- Tarkki. En av finska ligans bästa målvakter skulle bli MoDos nya Krizan. Hela HS skrattade i kör när arnio ville slå vad med Poffa, men faktum är att det nu bara skiljer en promille i räddningsprocent mellan Tarrki och Svedberg. Poffa ska nog vara glad över att Greiss har tagit över förstaspaden.
Det kanske känns hårt att kritisera Andersson i skede som detta; Många av värvningarna har ju faktiskt levt upp till förväntningarna. Men problemet är att han har misslyckats med precis de värvningar som man inte får misslyckas med. De stora pengarna binds upp på spelare som inte tillför ett dyft, vilket gör det omöjligt att göra några rejäla förändringar utöver att dra in en okänd norrman.
Det tragikomiska är att detta är exakt samma problem som "Ecke" lyckades åstadkomma efter guldet, då han gav monsterkontrakt till Warg, Wernblom, Svartvadet, Salomonsson, Steen och Hållberg. När dessa spelare inte producerade någonting, blev man tvungen att värva fler spelare för pengar som egentligen inte fanns för att rädda situationen.
Sedan är det sorgligt att inse vilken fjärilseffekt det har blivit. Om MoDo hade sköts på ett sunt vis efter guldet, hade det lett till nya framgångar och pengarna fortsatt att rulla in. Men Jerry och Ecke sumpade det totalt. Hade man fortsatt att utveckla juniorverksamheten, hade man säkerligen kunnat stjäla flertalet spännande spelare från Brynäs, Timrå och Skellefteå. Valet hade genast blivit mycket svårare för hemvändare som Joakim Lindström.
Freddan hade en omöjlig uppgift, men att ingenting under landslagsuppehållet med Elitseriens näst sämsta skottprocent och nytt rekord i antal spelade minuter utan mål, är oförklarligt. Spelet har stundtals sett riktigt bra ut, men det är i en sådan här situation som Freddan måste vara alert och gör allt för att ge Challe och Andreas de verktyg som de behöver. Koistinen hade varit helt perfekt, en skridskoskicklig offensiv back med bra slagskott, men av någon anledning lyckas nästan aldrig MoDo med den här typen av värvningar.
Nej, jag gillar MoDos lagbygge överlag, men Kvalserien känns läskigt när, just på grund av att de andra lagen visar en sådan handlingskraft.
AIK tog in Toskala (94,29% i debuten), McDonell (5 mål, 7 assist, +10 på 14 matcher) och Pavlikovski (3 mål, 5 assist, +8 på 14 matcher).
Brynäs tog in Gress, som i senaste matchen höll nollan och motade 37 skott.
Södertälje tog in Månsson, som har gjort (4 mål på 4 matcher)
Till och med Timrå, som knappat har råd att ge sina spelare lön, försöker desperat få till förändringar i truppen.
Men MoDo är lika handlingsförlamade som vanligt. Istället för att identifiera och rätta till problemen då det fortfarande är lugn och harmoni i laget, väntar man alltid tills det råder totalt kaos.
Tvyärr... Örnsköldsvik och alla MoDo-supportrar förtjänar ett topplag i Elitserien, men det finns fortfarande för många inom organisationen som saknar kompetensen för att detta skulle bli en realitet inom en snar framtid. Det får väl bli ett par säsonger i Allsvenskan, tills 93/94:orna blommar ut och Sedinarna kommer hem.