Ja, fuck me sideways vilken matchjävel! Bittert för Oskars som var bättre i 60 minuter, men likförbannat gick på pumpen. Som andra konstaterat - den känslan kan vi alltför väl.
Men, det syntes att Oskars var inne i matchtempo och fullpumpade med självförtroende. Timrå såg överlag rätt sega ut. Och försvarsspelet var stora stunder horribelt. Inte blev det bättre av att Svedberg inledde med stora skälvan och skänkte bort ett mål direkt...
Nu är vi inne i det och vet vad som väntar. All press på Oskars på fredag. Hur hanterar dom en så bitter förlust? I finalen mot AIK studsade dom tebaks efter utskåpning i första, och det finns väl risk för att dom växer av faktumet att dom faktiskt var bättre under ordinarie tid. Å andra sidan - trots det blev det pisk...
Men, hörrni! Hur jävla gött mår män ändå inte nu. Få saker är skönare än en sån här seger. 15 sekunder från torsk, kvittering, skott i stolpens insida i sudden...och ett sent, sjukt skönt sudden-avgörande.
Får be om ursäkt till städpersonalen i NHK Arena. Är ganska säker att jag sket ner en stol i 4e perioden. Men jävlar vilken match de blev! Och så förbannat skönt med seger! Men lite bättre på fredag tack. Tuggat igenom min årsförbrukning av valium redan.
Lånar några ord av den vise mannen SMÅLAND: IKVÄLL RINN DE LÄTT!
Bragd-Birger: håller med om mycket men INTE att Oskarshamn är ett bättre lag än oss över 60 minuter. Dom spelar på våra svagheter på ett kompetent sätt men precis som oraklet förutspådde så är Oskarshamn usla i mittzon, dom släpper in oss gång på gång och vi får föra matchen. Vi får spelar i offensiv zon mycket mer än vad vi är van vid.
Det här med att Oskarshamn är skickliga defensivt, den som säger det röker fel svampar. Dom är toppklass i offensiven, dom blixtrar till med helt fantastiska passningar men dom ställer upp med klassiskt Södertäljeförsvar och släpper in oss i zon gång på gång.
Måste säga att det här är en klassisk läktarseger. Till er som står där och hejar fram laget när vi släpper in ett mål med mindre än två minuter kvar, ni är hjältar. Det är ni som vinner den här matchen åt oss. På isen var vi BEDRÖVLIGA defensivt, det är sämre än vad vi visade upp under seriespelet. Svedberg ska inte starta den här matchen. Jag hoppas att man vågar ställa bratten i målet nästa match, hans lugn har en påtaglig positiv effekt på vårt undermåliga försvar.
Oskarshamns ”fantommålvakt” släpper fem skitpuckar ikväll. Inte misstag men han är inte övermänsklig på något sätt. Oskarshamns ”kaxiga” uppspel framför egen kasse höll på att straffa sig gång på gång. Hade vi haft en vassare offensiv hade den här matchen varit död efter två perioder.
Man kan fastna vid att vi snubblar in kvitteringen med sekunder kvar och påstå att vi kommer undan med ”tur”. Eller så kan man ta fasta på att vi går in och för en match från första minut med ett lag som inte spelat match på två veckor. Jag tror vi växer från det här. Det här var ingen slump.
The great one: dom släpper fem puckar, lyckas inte skära av skottlinjerna särskilt ofta (hur många mål gör vi från blå?) och tar massor av utvisningar.
Sluta höja Oskarshamn till skyarna för något dom inte är. Dom har en vass offensiv men en usel defensiv.
{8671}: Tycker Oskarshamn ser ut väldigt mycket som oss idag. Bra framåt, dåliga bakåt. Vi är bättre framåt och dom hur lugnare målvakt. Inte mycket som skiljer men det är bevisat att IKO inte kan göra mycket åt Wedin iaf. Är han hel i 7 matcher vinner vi. Så säger jag iaf, hoppas att slippa äta upp dom orden
{8671}: för att citera Oskar Nilsson ”Det är hockey, man har varit med om det förr. De har äckligt flyt. Så känns det nu efter matchen. Jag hoppas de vet om det också, att de har rejält flyt,Vi är ett bättre hockeylag än dem. Jag tror vi tar det”
Jag påstår inte att vi är något super lag precis, men nog fasiken är vi bättre än Oskarshamn när allt kommer till kritan. Vi har inte spelat match på två veckor, vilket man såg hos vissa spelare idag. Men tro mig, på fredag kommer det vara en helt annan fart ifrån oss. Vi var bättre än Oskarshamn idag, och vi kommer knappast bli sämre.
The great one: du menar en hockeypensionär som inte spelat hockey på 20 år?
Dahlroth gör det bra men saker och ting får ett romantiskt skimmer över sig i såna här slutspel. Om vi slår Oskarshamn med 4-3 i matcher och värvar Dahlroth inför nästa säsong, är du bekväm med den värvningen då? Kommer han göra en bättre insats än Drugge eller Hardegård? Inte troligt.
GRATTIS skön seger! Men vi måste bli bättre Wedin såg ensam ut Salomonsson var inte riktigt taggad som behövs i slutspelet hoppas på bättring Sen försvarsspelet Markera fria spelare Sjödin måste få spader flera gånger får stå i slottet helt ren! Dock ska ledningen ha credd för att rätta backarna fick förtroendet med Nielsen i spetsen ladda för fredag först nu!
Tonymontana: jag vet inte vem Oskar Nilsson är, jag utgår från att han är en av smålänningarna. Det han säger uttrycks ju i affekt, han vet nog innerst inne att dom försatte en bra chans att skaka Timrå i den här matchen men alla med minst ett öga och en normalbegåvning förstår ju att Timrå är det bättre laget i den här matchen. Vi kanske inte är det nästa match, det här kan fortfarande bli en ”Modo - leksand”-serie, men jag tror (och hoppas) att Oskarshamn har väckt lagmaskinen Timrå IK och vi fick just bensin på elden. Oskarshamn är ingen lagmaskin, dom har ett par vassa offensiva spelare. End of story. Jämför Oskarshamns PP mot oss och mot AIK. 1/3 PP är ok, dom får några skott på målet. I övrigt skapar dom ingenting. Detta PP som var så otroligt giftigt mot AIK.
Sen det här med att dom är ett bättre hockeylag och att dom kommer att vinna...jag känner igen det från någonstans...O...Ove hette han tror jag? Molin? Oskarshamns coach förresten, han verkar vara mer intresserad av att få in billiga pikar (”det var en bra match här i Sundsvall”) än att analysera matchen. Det kan dom gärna fortsätta fokusera på.
Mycket kan man säga om matchen och flera spelares insatser. Men, det positiva: 1) 1-0 i matcher till oss. 2) Tifot, introt och inramningen. Toppklass! 3) Gustav Nielsen. Wow. Bäste back och det är inte han som ska vara bäst i en sån här match. 3 vinster kvar. Vad som än krävs! Jag skiter i hur det ser ut bara det är vi som tar den fjärde segern.
Alltså man svek ju Timrå ger aldrig upp och det där för en annan stängde av tvn och gick och lade sig en kort stund efter 3-4 målet. Satt nästan kaffet i strupen nu på morgonen när jag läser att Salomonsson satte 5-4 målet.
Jåkkinen: Klart han vet, förstår du ens vad jag menade? verkar inte så. Folk refererar till Sundsvall om det är där dom bor och "åker upp till". Jag tror inte att det var en pik, helt ointressant om han vet att dom spelar i Timrå eller inte.
Synct: han refererade till att matchen hade spelats i Sundsvall, både i intervju och i efterföljande presskonferens. Bara för att vara en dryg gubbe. Precis som när han påstod att AIK-spelarna hade ”skitit på sig” .
Det satt långt inne men 1-0 Timrå efter första matchen, mucho bueno grande.
Otroligt skönt att få "halvråna" IKO på första ändå. Timrå började dåligt och det tog två och en halv period innan det ens började se okej ut samtidigt som Oskarshamn var mycket effektiva. Själv var jag ganska övertygad om att vi skulle få "offra" första matchen för att komma in i tempo och sätta formationer, och framförallt se vart Svedberg står (tycker faktiskt Svedberg var det rätta alternativet att ställa, oavsett resultat).
Denna vinsten kan nog hemmaplansfördelen och sjätte spelaren ta åt sig äran för.
Med tanke på hur mycket tajmingmissar och puckstirr vi visade upp igår i framförallt de första 40 minuterna i kombination med en successiv förbättring ju längre matchen led går nog att härleda till viss nervositet och avsaknat matchtempo. Två av baklängesmålen igår kommer inte Timrå släppa till igen. Hur dåliga vi än må vara defensivt så är vi inte såhär dåliga utan det är andra faktorer som ligger bakom, tror vi fått dessa överstökade nu.
Med detta sagt blickar vi framåt men vissa frågetecken kvartstår:
Förstafemman - Det räcker inte med att ha Wedin + vemfansomhelst i linen för att det skall vara en leadingingline, även om Wedda troligtvis skulle producera som andremålis så kan man ge honom bättre förutsättningar än såhär, tror man lite glömt hur mycket Wedin gör för andra spelares framgångar offensivt dessutom.
Sätt för guds skull iallafall Palmberg som center med Wedin, om inte annat bara för tekningsskickligheten. Robots assistpoäng kräver ändå konstruktiv förvaltning och hans mål utanför PP mår bra av ytor. Sedan vem man sätter som tredjelänk är nog inte sådär superviktigt om man vill jämna ut kedjorna men laxen är en jävel på att vinna sargdueller i offensiv zon, men kan också förstå om staben ser det lite som "kaka på kaka".
Målvakten - Med tanke på att vi vann och hur målen faktiskt tillkom, med undantag för första då, så kan vi nog räkna med att Svedberg får fortsatt förtroende i nästkommande. Förtroendet för Svedbergs kapacitet verkar vara helt outtömligt.
Personligen tyckte jag mig skönja samma jäkla fenomen som varit genomgående 18/19 när Svedberg står; backspelet blir 30% sämre per automatik. Och det finns faktiskt statistik som visar att Timrå släpper till mindre skott överhuvudtaget men i synnerhet i skottsektorn när Korvis står.
Nu är sannolikt den tuffaste matchen avklarad, tacka gudarna för att den var på hemmaplan, helt övertygad om att det kommer se bättre ut redan i första nere i Oskarshamn imorgon, bortamatch till trots.
Synct: Folk refererar att dom spelar match i Timrå när dom faktiskt spelar match i Timrå. Speciellt de som har varit i föreningen. Solklar pik, sen om den var bra vettefan.
Jåkkinen: tyckte jag kände lite bitterhet i dom orden också, men omöjligt att säga om de faktiskt var menat som en pik eller att gubbstackarn faktiskt inte har en aning om vart han är.
Hur är känslan idag för er? Jag känner mig nervös men försiktigt hoppfull. Vi borde inte ha vunnit igår men gjorde det ändå, någon farbror på ett moln av östrands rök måste ju vaka över oss? Känns iallafall som att någon högre makt vill att det här ska gå vägen för oss.
Jag har efter en god natts sömn hunnit reflektera lite över gårdagen.
Positivt -Publiken. Fan vad bra ni var!!! SÅ jävla kul att se ett stort tifo, massa röda tröjor och det högljudda stödet. Alla som var där och stöttade tycker jag personligen ska ta åt sig av vändningen, ni var en viktig del av det! Nu ser vi till att fylla ladan på söndag!! -Att komma tillbaka 4 ggr samma match, med sista målet enbart med 15 sekunder kvar är starkt. Jag tycker inte att vi ska hamna i den sitsen, men är oerhört glad/stolt över att grabbarna ALDRIG GER UPP. Det är timråandan personifierad, och något som vi fått se flera gånger den här säsongen. Det kan inte vara en slump. -Den på förhand hypade Rifalk släppte fem kassar. Otroligt skönt att få in många strutar på honom och på så sätt radera uppfattningen om att det inte går att göra mål på honom. -Madsen. Han får mycket skit för sina bristfälliga offensiva förmågor, men det är inte där han ska leverera. Han är vår bästa boxplayspelare statistikt och gör oerhört mycket nytta i den spelformen vilket syntes igår. Dessutom är det aldrig några krusiduller kring linjerna, han spelar rejält. -Harde. Han gjorde en i princip felfri match och ser i mångt och mycket ut som i matchserien mot KHK då han var en av våra bästa backar. Skitkul! -Olofsson. Igår lyckades han med sina dragningar och kom som oftast igenom. Beror säkerligen på att han nu får möta individuellt mindre skickligare spelare. -Wedda. 3 ass igår trots att han inte alltid var vän med pucken. Har minst en växel till, håll i hatten oskarshamn.
Negativt -Spelet i egen zon såg ju så jävla virrigt ut. Basala räknefel gav upphov till 3 mål. Törna/ Jalle på mål 2, Rensfeldt som sticker upp på Collbergs back på mål 3, Kinnvall och Robot som går på samma gubbe på mål 4. Detta måsta skärpas till nästa match. -Powerplayspelet ser lite stukat ut. Svårt att sätta fingret på orsaken, men det kändes som att Palmen inte var lika prioriterad igår för att styra spelet. Istället fick Wedda den rollen flertalet ggr, och jag tycker verkligen att palmen ska få göra sin grej där. -Uppspel och ingångar i off zon. Blev väldigt mycket soloåkningar igår. Vi måste få till bättre första och andra pass från egen zon för att få till kontrollerade/samlade ingångar i zon.
Möjligheter Lyckas vi skärpa till spelet i egen zon så är jag mycket hoppfull. IOK tappar väldigt mycket puck i egen zon på grund av sitt intrikata sätt att spela ut puck. Vi kommer att få en mängd lägen genom hela matchserien.
Nu har vi fått rosta av oss och ska förhoppningsvis kunna lyfta inför fredag!
Öndulat: Har kollat lite repriser och herregud, "försvarsspelet" var t.om ännu värre än jag minns det från läktaren. Jävlar vilka öppna landskap!
Annars är ju såna här segrar mentalt sköna eftersom man vet hur jävliga de är för motståndarna. Fast det vill till att det ser ohyggligt mycket bättre ut i morgon annars blir det här jobbigt
{8671}: Några ändringar vill man se till andra matchen. Gallo är bra på många sätt men jag skulle lyfta bort honom och sätta in Salmonsson. Wedin behöver en spelintelligent partner och jag håller inte med Freddan om att Laxen och Wedda skulle vara för puckkära och därför inte passa ihop. Snarare är det så att framför allt Salmonsson är bra på att hitta lagkamrater. Sen går jag mot majoriteten här och tycker att Madsen ska centra den kedjan. Tror att det passar Wedin och Salmonsson perfekt att ha en defensiv center. Sen kan det vara läge att sätta ihop Olofsson och Hållander igen. Där finns sedan gammalt en kemi och Olofsson verkar helt klart på gång. Försvarsmässigt däremot är det stora problem och svårt att hitta lösningar. Svedberg gjorde ett nervöst och flaxigt intryck, men som en del sagt så blev det bättre efter några perioder. Jag är väldigt kluven till om han ska stå eller inte. Backmässigt så är det få man känner sig trygg med. I princip bara Larsson, Janne och Nielsen ( vilken talang) men man får hoppas att Kinnvall steppar upp och att Hardegård spelar enkelt. I övrigt är de andra backarna för svaga så där handlar det i första hand om riskminimering. Spelmässigt så måste vi bli bättre på uppspel från egen zon och defensivt stänga mittzon. Minns den där bortamatchen mot Frölunda som var en av de bättre under säsongen, då vi var exemplariska på att möta upp i mittzon och vända spelet. Vi har visat att vi kan det, så det borde gå att återskapa. Slutligen: efter gårdagens turliga vinst så tror jag att vi har en riktigt bra chans att vinna på fredag. Mentalt så betydde den här matchen oerhört mycket.
Olli Nomadinen : Är du vaken Nomaden? Jag är uppe, med knapp styrfart, men rösten lämnade jag kvar i NHK. Primalskrien efter Gallos kvittering och Laxens avgörande satte sina spår. Allsången till "I varje andetag", innan match, med texten rullande på mediakuben var rörande och ståpälsen blev ett faktum. TackTIK och särskilt tack till Lars Bygden, en sann Timrå-legend. Orkar inte kritisera vår defensiv, vi har det lag vi har och förhoppningsvis släpper Rink-rosten nu när det har rullat igång på allvar..
FH - avdammad: gällande Olofsson och att han ser på gång ut. Hur många avslut tar han på mål igår? Han åker ju runt och solokör och tror han ska bli bedömd utefter konståkningsregler. Nej han är som ett powerplay som bara spelar runt runt och aldrig tar skott. Det händer inget! Ett enda skott får han på mål igår, efter alla sina snygga finter. Nej upp med grabben på läktaren.
Sen om man ska peka på svagheter i gårdagens match så kan man titta på tekningarna. Oskarshamn vinner dubbelt så många tekningar igår och fick börja med pucken alldleles för ofta. Tekningarna måste bli bättre.
{8671}: Jag håller med om att Olofsson har en del att lyfta fortfarande. Men jag vidhåller att han såg bättre ut igår jämfört med tidigare. Att han kan spelfördela vet vi. Det handlar nog mycket om att lyckas med detaljer. Jag håller absolut inte med om att man ska bänka honom. Om vi ska prata om bleka spelare så var Palmberg en stor besvikelse igår.
FH - avdammad: Problemet med Madsen i första som jag ser det, är just de facto att man stjäl kompetens i offensiv zon samtidigt som man stjäl kompetens i defensiv dito. Madsen är kanske vår enda "hyffsade" defensiva center och har egentligen bara styrkor i försvarszonen, i första formationen får han börja oftare i offensiv zon där han har sparsam arsenal att bidra, samtidigt som han då får färra tek i försvarszon där han är vår kanske bästa center.
Personligen är Madsen vår just nu mest malplacerade spelare, inte för att han är dålig framåt utan för att han behövs vid defensiva tek.
Vill man täcka bakåt i förstalinan, matcha isåfall hellre Hålarssa och Nisse tillsammans med en tillspetsad förstalina.
Vad gäller backarna så kan jag tycka att Ohårdegård stod för en jävligt stabil insats. JalleJanne och Kinnvall hade det tuffast igår. Hatten av för Nisse som fick cyklopet efter match f.ö, även om han verkar sakna verklighetsförankring i pausintervjuerna (smiley).
TIK-Lund: Vad vi än gör för förändringar så måste vi i ge Wedin mer kompetenta lekkamrater. Idén som Freddan hade att sprida ut spelskickliga spelare i olika femmor fungerade inte. Hoppas vid alla gudar att man ändrar i formationerna.
Kommentar: Skulle faktiskt inte tycka det var helt fel att kasta om backparen lite, sätt de som hade det jobbigast igår med de som hade det minst jobbigt. Tyckte Carlsson såg superstabil ut de matcherna han hann spela, blev lite förvånad över att Molinder gick före som extra.
Dagen efter Tvslickandet!!! Dä rann lätt inatt... Ett par avsnitt med Nattsudd och Har du hört den förut och underbar musik med Kjell Lönnå på grammofonen!!! Nä ÖDMJUKHET det vinner man mest på... Forza TIMRÅ IK i vått och torrt ALLTID ❤❤❤ Nu blir det till att lägga sig i baden baden ett par timmar och sola som " Berra "...🌞
Herminator: Jodå, är vaken. Vaknade med den sköna känslan i kroppen man får efter att ha fått vara på den rätta sidan när hockeygudarna singlade slant. Kvällens behållning förutom Gallo och Laxens mål var annars det magiskt vackra när mediakuben och entrérna skapade Timrås egna red light district. Bygdén och Stadlings hyllningshymn och ett maffigt tifo 👌
Du missuppfattar mig, detär ju exakt det jag menade att Dahlroth helt plötsligt är en ledande back. Är ju tack vare att Håkan Åhlund har styrt upp ett spelsystem där alla i laget vet vad dom ska göra. Till skillnad mot för freddans virriga försvarspel. Hade Dahlroth spelat hos oss så hade han inte varit lika dominant. Eller någon annan av deras backar.
Angående Paul Coffey jämförelsen så var det bildligt beskrivet inte bokstavligt. Bobby Orr lirar ju inte heller längre men han var en bra back för det.
Då har man hunnit smälta gårdagens match. Igår var det verkligen 50/50. Oskarshamn hade lika gärna kunnat vinna. Det är marginalerna som avgör.
Timrå slarvade något oerhört i egen zon vilket gjorde att Oskarshamn kunde komma till äckligt solklara målchanser gång på gång. Oskarshamn var även väldigt bra på att förvalta de lägen som de fick. Men återigen släpper vi in alldeles för många mål i en match. Vi måste kunna stänga mittzonen samt även ha markering framför eget mål? Löser vi de bitarna blir det mycket svårare för Oskarshamn.
Även Oskarshamn gjorde många misstag i egen zon. Bland annat med för långsamma uppspel. Vi fick även igenom många skott från blå, som dessutom letade sig in i mål.
I första delen av matchen såg man tydligt att Oskarshamn hade ett matchtempo och var inne i denna ”slutspelshockey”. Ju längre matchen gick, desto mer tog Timrå över.
Något som är positivt är att vi får en riktigt bra snurr i deras anfallszon och att vi lyckas få många långa anfall!
Tycker att vi fortsätter med Svedberg. Han såg mer och mer bekväm ut ju längre matchen gick! Oerhört synd på första pucken som han bjöd på, men han räddade även många viktiga puckar.
Försvarsspelet måste justeras till nästkommande matcher, vi kan inte bjuda på så mycket gratischanser.
Anfallsspelet hade en bra snurr och vi hade många längre anfall. Dessutom 5 gjorda mål! Däremot så vi försöka dra ner på antalet soloraider. Skulle även vilja se Wedin med en annan omgivning. Även kul med 2 mål i pp.
Det viktigaste var dock vinsten och den tog vi! Längtar redan tills på fredag!
covfefe: Sen måste vi försöka få stopp på Oskarshamns instick in i mitten i deras försvarszon. Dom lägger den pucken gång på gång. Kan vi bara få stopp där så kommer dom behöva dra den i runden alternativt börja lobba ut pucken, där har vi isåfall mycket vunnet när dom inte kommer ut med sina samlade kontringar.
covfefe: Timrå var ju nerviga värre igår men på bortaplan så är det ju bara att gasa och ingenting att vara rädd för. Jag tror att det kan gynna Timrå att spela borta i morgon.
Hamrin är mäkta imponerad av Gustav Nielsen i podden och erkänner utan omsvep att det trots hans koll på juniorhockeyn aldrig föresvävat honom att Gustav skulle kunna bli en SHL-back av rang. Han tror att Timrå själva är nästan lika positivt överraskade.
{8673}: Kortfattat: Freddan är nöjd med Svedbergs insats men jätteless på att prata om bristerna i försvaret. Han håller med om all kritik där och tycker det borde kunna se bättre ut. Särskilt mot Oskarshamn, mer förståeligt att vi har bekymmer i SHL.