1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581244 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16

« · 1995768 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Nisse på Mon or: Kinnvall 2 slagskott från blå 2 mål mot Malmö
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
kulltorp: 😁😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Ja helt sjukt, han kanske ska klaga på den som värvar ihop laget istället!!??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Jag tror att han levererar samma gnäll varje dag på whiteboarden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
kulltorp: Vafalls? Gnäller Nubben? Vafan begär han egentligen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Tydligen så finns det fler som tycker ungefär som jag..
Från ST live:
"Nu kom Nubben förbi. Berättar att han är glad att laget vinner, men han är inte nöjd med spelet hittills. "Vi spelar inte bra", säger han, och är lite negativ till att laget inte lyckas dra upp tempot mot Almtuna igår heller."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Synct: Man ska respektera människors lika värde oavsett hudfärg!!!! Så jag håller med dig av hela mitt väsen!!! Punkt slut!!😬
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
SMÅLAND: Jag begär inget, jag har en önskan om att laget bjuder upp till kamp på hemmaplan för att locka mer folk till arenan.
Hockey är underhållning, jag tycker inte att det är underhållning på hemmaplanen just nu, förutom poängen då..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Instämmer, kanske även Löven.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
TIK-Lund: Jo håller med, jag drog till lite med Tjeckienspel. Däremot så kuggar det ju inte riktigt som du själv nämnde. Lööke har haft fint driv och har visat att han har kvalite att lyfta en kedja. Kanske skulle man flytta ner Lööke och upp med Hartmann som skulle ge en annan dimension med tyngd till Lundin och Dahlén.

Nubben är inte heller nöjd och väntar nog på besked kring Nässen, annars sonderar han nog spelarmarknaden rätt friskt just nu.. Saxat från ST

"Nu kom Nubben förbi. Berättar att han är glad att laget vinner, men han är inte nöjd med spelet hittills. "Vi spelar inte bra", säger han, och är lite negativ till att laget inte lyckas dra upp tempot mot Almtuna igår heller."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Så kan det vara. :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
TIK-Lund: Med en riktig center i 2 kedjan då skulle den fungera och bli bra
3 kedjan är som den är och kan aldrig bli bättre .
4 kedjan försöker spela en bra hockey , med mera tid tillsammans blir den bra .
Låna inte in en center .
Leta utomlans !
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
KB65: Inte så lätt att hålla koll på alla era förluster. Det har ju blivit en del...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Woody: Vi har väl bara förlorat en match med stora siffror (SSK 6-2)? VIK satte 3-1 i öppen kasse och resten är förlust med uddamål/förlängning.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Sputnik: Ett hett tips till dig är att kolla några matcher med Timrå i repris, mycket enklare att titta på spelet då. Det finns oerhört mycket som man missar när det är live.

Sporten är inte idag vad den var, totalhockeyn är mer eller mindre död, skridskoåkningen tillåter det inte.
Men nån tjeckiskt kontringshockey håller absolut inte Timrå på med (läs typ IK Pantern). Däremot så visar ju vårat PP exempelvis på att vi har ett mycket väl fungerande kontrollerat anfallsspel där frågan vi kanske ska ställa oss mer bör vara varför vi inte kan skapa förutsättningarna i 5 mot 5. Hur mycket yta måste laget skapa för att Dahlén ska bidra? Är det rimligt? Vilka ytor skapas naturligt i våra anfall och hur utnyttjar vi dem? etc etc.

Dock tycker jag att Timrå kanske borde behärska ett enklare och rakare kontringsspel än vad man gör idag, likt IKO förra säsongen. Vi har alldeles för många spelare som vill lira in puckarna. Vi måste ha ett "en på tio" spel som alla klarar oavsett formation.

Men ska vi jämföra årets upplaga med 17/18 så ser det ändå bra mycket bättre ut nu än det gjorde samma tid då. Tycker inte alls Korvis har behövt vara alldeles överjävlig likt Hökland för att vi ska ta poängen exempelvis.

Sedan ska man heller inte glömma bort att tillåta motståndarna att hålla puck i egen zon också är en typ av försvar, så länge man kan kontrollera avsluten.
Där kan man verkligen jämföra Timrå och Modo.
Modo går alldeles för hårt på puckförande och tenderar att bli överspelade medans Timrå är mer passiva och ett direkt resultat av detta är att Timrå för stunden har ett säkrare försvarsspel än Modo.

Sedan att spelet är lika jävla passivt i offensiv zon däremot, det är en annan fråga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Hittills verkar det som om Modo vinner 2/3 med 4-0 eller 5-0, medan de förlorar den tredje med samma siffror. Timrå däremot vinner in stort sett alla med uddamålet. Det säger en del om balansen i lagen. Sen tycker jag att det känns betryggande att man faktiskt kan vinna med så står outnyttjad potential. Vi tycks ha en förmåga, eller en oförmåga, att anpassa oss till motståndet. Hade vi spelat mot Modo som vi spelade i går hade vi åkt på storstryk. Men det gjorde vi inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Japp .
.lite kul måste vi ha i en grå vädersdag som denna
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Clay.2: Mårtensson? #9. -1 igår.... antar att du var ironisk.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Clay.2: Vi är i toppen av serien... Delad etta dessutom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Vad heter deras fd:landslagsman ..han var det verkligen fart på . Tänk om vi hade sådana spelare .
Då skulle vi vara i toppen av serien .
1a.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Det jag ville få fram är väl att sett till motstånd och serie så håller vi ganska hög nivå. Sedan fattar väl till och med jag att det inte är SHL-mässigt....än. Ifjol blev ju Söderberg rundad som om han spelade utan skridskor, i år ser han plötsligt ganska bra ut. Antingen har han blivit 70% bättre än ifjol eller så är helt enkelt motståndet sämre. Jag lutar starkt åt det sistnämnda.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Clay.2: Nej, tacka vet jag Almtunas frenesi, fart, aggressivitet och individuella skicklighet.

Obs! Ironi
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Tänk att vi har spelat värdelöst i 10 matcher!
Ändå har vi lyckats ta 24/30 poäng och ligger delad 1 och bara förlorat 1 match!🤔
Det har ALDRIG runnit så lätt som det gör nu i strupusligen!!
Va fan begär ni egentligen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Sputnik: Nobel Priset skulle Timrå kunna få , för ibland finns inget anfall eller försvar
Tänkte på Freds Priset .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Jupp, jag skrev f.n. Så det är färskvara, min önskan. Dvs baserad på Modos 3 senaste matcher typ
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: Ett svar! Bra där. Undrar hur många som skulle ondgöra sig över PP/BP om vi bytte med övik. Men visst, jag kan hålla med om att de tuffat igång lite nu på slutet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
mikenomad: både ja och nej. Modo har ett frejdigt anfallspel men defensiven lämnar en del att önska. AIK hade väl lite samma problem förra säsongen och ett mer organiserat Oskarshamn manövrerade ut dem i slutändan. Vi hade ju också en säsong med Lauritzen, Dahlén och E.P där vi vann stort flera gånger på hemmaplan men inte hade ett spel som höll på bortais.

Tror självklart Modo kommer hänga på i toppen men de är för ojämna överlag för mig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Eftersom du ställer frågan så.....jag skulle vilja behålla våra inspelade poäng men byta spel med Modo f.n
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Hassan: Helt klart.. det fattas mycket pengar .. miljoner .
Titta på dom andra lagen i HA , gamla lag som varit med sen 60 - 70 talet och spelar fortfarande i HA ,
Kanske det skulle bli roligare om vi hade 2 serier ...norra å södra med SHL och HA lag blandade , men vilken klass skillnad det skulle bli i dagens läge .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Finns det förslag på vilket lag i HA ni hade velat byta spel med? Det skulle ju vara intressant att få den vinkeln också. Annars blir det ju mest allmänt gnäll.

Klart jag också gärna skulle vilja att det såg ut som när Sovjet mötte Tre Kronor i Scandinavium 1981 (13-1) men dit tror jag inte vi kommer oavsett grundspel och tränare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Sputnik: Timrå är inget mycket bra lag bara lite bättre än vissa lag , om vi tittar på gårdagens match så hade Almtuna ett jäkla snurrande i Timrås zon men det blev inget av det och vi i deras ett jäkla kämpande men inget direkt farligt ,i egen zon kör vi med ett markerings spel där det blir svårt att ta pucken och motståndaren kan snurra på , sedan slänger vi puckar åt alla håll utan adress för mycket å spelet blir för hafsigt och okontrollerat för att få bra anfall .
Ibland för lugnt , ibland för stressigt , ingen rytm blir det .
Men en bra målvakt har vi och det kan vara avgörande .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Smokey: Nu är han förvisso just målvaktsscout har jag för mig. Men sen kan han ju kolla brett för det.

Tur att det var en intetsägande match i Lördags mot Västervik med. Han stod nämligen med sin tröja med Detroitemblem med blocket i hand och antecknade på bortastå även då. 😉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
NDR: Skall jag vara ärlig så har väl detta snacket varit sen 17/18 redan? Vi dominerade ju knappast alla matcherna den magiska säsongen vi gick upp. Tacka Haukeland för segern var ju temat många matcher vill jag minnas. Vi hade inte heller nått magiskt spel där vi totaldominerade matcherna med minutvis i anfallszon. Vi levde då som nu på ett omställningsspel. Kolla matcherna mot Karlskrona tex, hur många mål var inte från omställningar i ett flygande anfall. Båda målen i sista matchen var på flygande anfall så att säga.

Minns också hur nån av Killarna i Timeåpodden sa en bit in på säsongen 17/18 att det är ju inte nån glad totalhockey vi kör, men vi vinner.

Summa summarum är alltså att Freddans spelide är klassisk Tjeckhockey med farliga omställningar och en grym målis att luta sig tillbaks mot och har varit så sen dag 1 med han vid rodret. Det funkar uppenbarligen i HA och när man kommer in i ett kval mot ett sargat SHL lag så kan man också komma långt på effektivitet, bra försvar och målvakt. Däremot så håller det inte i SHL och jag vidhåller att vi behöver ny tränare om vi sprattlar oss upp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Vi som konspirerar.

Smart i går av Dahlén & co att inte sticka ut så mycket. Chefscouten från Detroit på läktaren i Timrå... Och man vet hur snacket går mellan NHL-snubbarna.
Nu var det bara Brattis som höll nollan och fick guldstjärna i kanten. Och vi smög åt oss tre pinnar;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
En känsla jag har hittills och som jag även hade säsongen -17/18 är att vi haft flyt och mött andra lag i "rätt" lägen. Det kan ju naturligtvis komma sig av att man håller på ett lag som råkar vinna flertalet matcher men många ggr kan jag känna tvärtom och påfallande ofta blir matchresultaten de förväntade mot bakgrund av såna här känningar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
TIK-Lund: Oavsett offensivt eller defensivt spel så är det väldigt spretigt, satt och tittade på Frölunda mot Luleå i Lördags och vart fruktansvärt imponerad av Frölunda. Att dom har skills är ju en sak, men arbetsmoralen och det fysiska spelet överlag var ju på en helt annan vad Timrå kommer upp i just nu. Presspelet där man oerhört snabbt ute och sätter press är A&O i dagens hockey, över exakt hela banan, då fungerar det inte att 1 2 3 eller 4 gör det, alla 5 måste vara med på att göra jobbet och det samtidigt.

Visst, det har fungerat hitills med det vi håller på med, men vart vill man i slutändan?
Vill man ha en chans att slå ut ett SHL-lag i Mars/April så skulle jag säga att man just nu är totalt chanslösa. Oskars ifjol hade ju sin idé med att inte slänga puck och hela tiden hitta deras instick, Timrås spel mot bottenlagen Västervik och Almtuna de senaste matcherna, trots poäng, ger ju vid hand att det finns oerhört mycket att jobba på.

All heder till tex Johan Lindholm, han gör en otrolig kämpainsats idag, 5 plus av mig alla dar i veckan. Grejen är ju att alla måste upp i hans nivå vad gäller arbetsmoral. Vi har inte Oskars spelidé, vi har defintivt inte den breda spetsen vad gäller skicklighet att slå ut ett SHL, det gäller att ALLA måste kavla upp ärmarna, samtidigt och alltid.

Som det ser ut nu är jag övertygad om att "smekmånaden" snart är över, tyvärr!.
Sned matchning vad gäller istid generellt, idag första bytena, 1:a sen 2:a, sen tek i az och då in med 1:a igen. I min bok pissar man lite på dom andra då när man tycker att man måste göra så när det står 0-0, ett par minuter in i första perioden mot Almtuna i omgång 10 och när man ligger i toppen av serien,
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
TIK-Lund: håller med, i synnerhet om press-spelet. Där kan vi nog se att Ante haft ett par fingrar med. Ett grymt trevligt upgrade efter ett par säsonger av fastspelande, burskydd och panikpuckar efter sargerna.

Vi skulle behöva en fungerande, offensivt bidragande andrafemma. Att det - äntligen Freddan! - coachas aktivt är så klart positivt, men det blir lite väl mycket förstafemma när dom tar teket i alla offensiva lägen. Dom skulle dessutom behöva jagas på lite, intensitetsmässigt. En jobbig, lite mer tvåvägsfungerande andrafemma vore mysigt. Nu kan DLL-linan komma undan med halvfartshemjobb tack vare sin giftighet offensivt. Lite flås i nacken vore nyttigt.

Men det är sjukt vilka lyxproblem vi har. Massa saker att förbättra, men tills dess vinner vi 90% av matcherna. Å andra sidan - däri ligger så klart lite av faran. Vi kommer inte kunna glida så här bekvämt genom hela serien. Och: dåliga vanor är svåra att bryta.

Hoppas Nässén är på ingång snart. Nu ska vi inte inbilla oss att han är någon frälsare, men jag har svårt att tro att han - åtminstone på lite sikt - inte skulle driva andrakedjan bättre än Wahlgren. För där ser det inte särskilt lovande ut. Den värvningen kändes tveksam på förhand, och än mer så nu. Har svårt att tro att det finns en SHL-center där inne som väntar på att blomma ut. Tyvärr.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
kulltorp: Grundspel och grundspel, spelarna verkar veta hur de ska agera baserat på omständigheterna som råder, kalla det grundspel om man vill, och där ser det helt okej ut, i synnerhet om man ska jämföra med fjolåret.

Är det något som hackar är det väl isåfall spelidén då kanske, men där skickliga spelare samt specialteams räddat några pinnar.

Tycker många av våra forwards är dåliga på att åka sig till ytor och slöar lite med arbetsinsatsen över 60min, med vissa undantag som blir väldigt synliga i exempelvis Ohlsson, Lindholm, Lööke, kaijser etc.
Sedan kan vi absolut inte vara nöjda med passningsspelet som ställer till det många gånger.

Vi åker inte så mycket skriller som vi skulle behöva och då tappar vi också det raka ”enkla” spelet litegrann. Däremot tycker jag inte nödvändigtvis att alla kedjor måste spela efter samma spelidé men däremot ska man kräva samma insats av alla spelare.

Dags för förstalinan att börja inse att de ska vara föredömen, faktiskt lite pinsamt att dahlen och Lundin är Assisterande efter en insats som kvällens.

Annars är jag verkligen positivt överraskad över hur man hanterar detaljer som att spela sig ur presspel exempelvis, ser ju ljusår bättre ut än det gjorde förra säsongen, bättre än på flera år t o m.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
PontusPilatus: Jo men grejen är att jag tror att anledningen till att Wahlgren såg så bra ut på försäsongen var att det knappt var fysiskt spel. Nu när det gäller så försvinner han därför och är oerhört mjuk i närkamper.
Sen kan det ju också ha med hans hjärnskakning att göra och han fortfarande är försiktig och inte vågar gå in för fullt heller. Dock så håller det inte i längden och är Nässen frisk snart så tror jag Wahlgren blir nerpetad. Frågan är vart han skall spela då med sin undermåliga defensiv då han kommer förpassas neråt i hiarkin i en mer begränsad defensiv kedja?

Sen undrar man ju varför Freddan snackar om att det är tunt på centersidan. Vi har Madsen,Berglund, Jansson, Lundin, Wahlgren. Tror nog han ser vad vi flesta ser, att Wahlgren inte håller för tillfället..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
PontusPilatus: Ja vi hade is i magen i 10 Shl matcher + 3 säsonger i allsvenskan så fortsätt gärna med det!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Sputnik: Gällande Wahlgren tror jag man kan ha lite mer is i magen, framförallt så länge laget går bra. Nässen ska ju in också. Det var verkligen synd att Tim åkte på hjärnskakning precis i serieinledningen, är säkert en naturlig anledning till att han inte visat sig från sin bästa sida eftter det. Tror dock att det finns mer i Wahlgren. Är säker på att det kommer komma mer från hans sida. Men självklart bör det komma inom en snar framtid.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Laken: Dahléns kedja har hållt mot Karslkoga,Västerås och Modo än så länge. Bara björklöven kvar som test där. 😉

Annars verkar nog Nubben och Freddan inte vara så nöjda med Wahlgren ändå. På ST pratar Freddan om att det är lite tunt i truppen för tillfället och det kan bli aktuellt att leta spelare framöver.

"Vad vill du annars ha in för typ av spelare i truppen?

– Det beror som sagt på Nässén, men annars är det framför allt en center, så vi blir starkare på centersidan. Det är det vi tittar på i så fall."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Bra idag är Brattström, Söderberg, Lindholm, Madsen och någon till. Det beror på att de i alla fall sliter och försöker...
Dahlén och hans kedja inte bra i försvarsspelet och i egen zon...
Det kommer inte hålla mot bättre motstånd!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Iakttagelse 2: Vill man vinna klart mot dessa 🥩-väggar så måste man vinna returerna framför motståndarens målvakt...

Vi saknar den typen av spelare... ankaret som inte låter motståndaren markera bort klubban utan ser till att få träff på returerna....


Men det andas mer klass och kunnande om vårat kära Timrå än de flesta motståndare vi mött så jag är inte jätteorolig precis! Det handlar om detaljer och att nöta ihop laget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Knylan: Om vi nu spelar helt utan grundspel och vinner så här många matcher kan jag leva med det också. Fan; jag kan till och med tycka att det är helt jävla onödigt att leta efter det där grundspelet om det nu ser ut så här poängmässigt utan...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Knylan:

Ja, då får vi backa till Lill-Kentas dagar då vårt spelsystem blev hyllat i hela hockey-Sverige👍🏻
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Synct: Det finns en gemensam nämnare där ja 🤔
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
SMÅLAND: Kollar man bakåt i hans historik är det verkligen starkt hat både på Hagos och på Boyce, Tant Hagos och Fröken Boyce. Visst det är fler som som han ger skit, men det är dom två som han riktat in sig på vad som än händer. Jag är ganska säker på att det inte har med vad dom presterar på isen att göra, eller hur Modano? Kräk.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2019-10-16
Knylan: Vi saknar kanske nåt men inte fan är det grundspel. Man vinner inte en uppsjö ickeglamouröst genomförda matcher och delar serieledning efter 10 matcher utan ett väl fungerande sådant
Låst ämne

« · 1995768 · »