Brynäs IF

713960 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2072417 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Zzz: De tre är även stora förebilder med deras meriter som spelare och deras hockey kunskaper bör räcka till på junior nivå.De borde vara som klippt och skurna för att utveckla yngre spelare på juniornivå.
Möjligtvis att de är lite dyra men troligtvis inte så mycket dyrare så att det inte är värt att ha dessa kvar i föreningen.Hoppas även de kommer att ha ett bra samarbete med Peter A för att underlätta övergången till Shl.
De har en fördel redan från start vilken junior lyssnar inte på en tränare som exempelvis Molin med hans spelarmeriter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Det finns ingen som vet hur intäkterna kommer att se ut nästa säsong, eftersom vi inte vet när klubbarna kommer att få börja ha publik på matcherna. Just därför skulle en rimlig budgetläggare mana till försiktighet och vända & vrida på varenda utgift.

Att dom flesta lag skulle ha en spelarutvecklare på individuell nivå nog är en sanning med modifikation. Frölunda, Färjestad och HV har eller har haft det, vilka fler?

Du har ingen anledning att tro att Sundlöv anställer en spelarutvecklare med bristande kompetens - betyder det att du tror att Dackell har haft tillräcklig kompetens för alla roller han har haft i Brynäs? Eller är det just nu som han har fått den *perfekta* rollen för honom?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Samtidigt är det lätt att stirra sig blind på spelarmeriter. En tränare som Mats Bäcklin har ägnat hela sitt vuxna liv åt att träna juniorer, har rimligtvis lärt sig något under resans gång och har tränat ett stort antal juniorer som sedermera blivit elitspelare. Självklart har inte Bäcklin samma stjärnaura som Molin eller Sjödda, men samtidigt vet alla som han tränar att han har hjälpt många at bli elitspelare och i ganska många fall t.om NHL-spelare. Jag tror nog att tonåringarna respekterar Bäcklin också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Spelarna skrattar inte och har roligt på första videon heller....

Skämt åsido. Härligt att samuel verkar vara i toppform fysiskt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det var ju samma tongångar om Janne Larsson (som skrivs här nu om Molin, Sjödin och Dackell) när han var i klubben. Men han verkade i alla fall inte förstöra allt för mycket i båset hos Rögle den senaste säsongen. Så det handlar nog en hel del om vilket spelarmaterial en tränare har att jobba med också, innan ledare idiotförklaras alternativt höjs till skyarna.

Jag tror nog Molin, Sjödin och Dackell spelat hockey på en hög nivå, i så pass många år, att de inte ska förstöra juniorerna allt för mycket. Det verkar vara många här som anser att gräset alltid är grönare på andra sidan. Och att alla ledare inom Brynäs bör inhämtas utifrån. För om man tidigare spelat i Brynäs, då verkar det som att man helt saknar kompetens, när det gäller ishockey.

Det dröjde inte många veckor tills den positivitet som rådde under kampanjen för att värva Berglund/Bertilsson, helt försvann och att allt återgick till det normala, med ett ständigt tragglande om det senaste årets hackkycklingar inom klubben.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Kanske missat något men ingen av de andra rollerna han fått har han väl haft tidigare under Sundlöv? Till skillnad från spelarutvecklare då säsongen 13/14.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Inte mys här inte.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz:
Det var Dackell den som fick i uppgift att LÄGGA GRUNDEN för 3resp10års planen. Inte forma den dock.

Jag ser att:
Frölunda har en Dir. of Player Development / Youth Hockey Supervisor.
Leksand har en Youth Hockey Supervisor.
Linköping en Skills Coach.
Örebro en Development Coach.
Och sen har vi Brynäs.
Jag antar det är motsvarade tjänster.
5 av 14 lag. Känns inte alls som om alla har det som du påstår.

Jag anser att det är betydligt viktigare att ha spets som kan bära laget framför en massa ryggdunkare utöver tränarstaben med HeadC och AssC.
Annars kunde vi dubbla ut tränarstaben och köra fler junisar om det är vägen fram till ett topp 4 lag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Nu ville jag belysa fördelarna med att ha Molin och Sjödin som juniortränare eftersom de har fått endel kritik härinne,inte förminska någons jobb som inte varit stjärnspelare.
Många av idrottens största tränare har inte varit stjärnspelare och vissa stjärnspelare lyckas bli bra tränare men det är ingen garanti att lyckas som tränare bara för att man var stjärna som spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Fast vi kan inte göra en bättre bedömning av det ekonomiska läget än vad Campese gör. Vi har ingen aning om vilka signaler han fått från olika partners. Vi får bara lite på hans bedömning och summera när vi får se siffrorna. Det kan också vara en roll som man av strategiska skäl tar sig råd med för att öka trovärdigheten gällande utvecklingen av spelare och börja bygga upp det igen.

Dom flesta vet jag inte, men Rögle har en sen har några vad eliteprospects kallar direktor of player development, jag vet dock inte exakt hur det ska översättas. Sen har vissa lag fler ass tränare.

Jag säger inte ett Dackell haft kompetens för alla roller, uppenbarligen höll han inte som GM. Han var uppenbarligen inte redo, vilket han även sa innan han blev anställd. Senior advisor var väl kanske ingen riktig roll. I övriga roller har jag ingen anledning att tro att han gjorde ett dåligt jobb. Men många personer har bollat runt Dackell. Johan Stark, valberedningen, Sundlöv, Campese har samtliga gett honom olika roller, är alla dessa korrupta polare till Dackell?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Dackell lade inte grunden till 3-års planen, möjligen var han delaktig i den sportsliga delen.

HV och Rögle har spelarutvecklare, fler andra klubbar har funktionen men kanske man har tre ass tränare eller invävt i andra funktioner.

Att man på svaga grunder kan kalla personal inom Brynäs organisation för ryggdunkare mm. förstår jag inte. Det har alltid funnits några härinne som tycker det är helt motiverat att helt utan insyn förlöjliga organisationen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Är det realistiskt att Campese skulle kunna göra annan bedömning än att föreningen måste vända och vrida på varenda kronor i coronatider? Det är väl även vad han själv har sagt...?

Partners i all ära, men Brynäs har inga partners som kan täcka upp intäktsbortfall som tomma läktare över en hel säsong skulle innebära. Detta är den mest knepiga ekonomiska tiden på evigheter och att inte trimma organisationen så mycket det bara går är rent dåligt av Brynäs. Alla som inte är crucial för verksamheten måste man försöka bryta med, så enkelt är det.

Jag har träffat Dackell vid flera tillfällen. Det finns en stjärnglans kring honom och en del tidigare storspelare. Att en person bollas runt mellan massa olika poster brukar inte vara ett särskilt gott tecken på någon arbetsplats. Spelarutvecklare är som sagt en intressant roll, men det är inte en livsviktig roll, och det finns väl heller inget belägg för att just Dackell skulle vara en exceptionellt skicklig spelarutvecklare? Det är ju en roll som Brynäs skapade och skräddarsydde för Ove Molin, inte Dackell.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det jag menar är vi får anta att Campese i det här läget kompletterar organisationen med det som han anser är nödvändigt och har budget för det. Det är ju omöjligt för dig och mig att sitta på distans och göra det. Jag förutsätter att man tagit hänsyn till alla tänkta scenarion gällande ekonomin denna säsong. Skulle det visa sig att man gjort annat får vi veta det efter säsongen eller om det kommer mer info runt det vid årsmötet.

Fast Dacke har ju inte bollats runt på det sättet, han var involverad i juniorsidan, blev ass tränare i a-laget fick sparken tillsammans med Jonsson, kom in i styrelsen, blev rekryterad som GM. Sen vad man valde att kalla honom förra året är ju egentligen irrelevant. Han var rätt prestigelös ändå måste man säga. Jag vet inte många direktörer som skulle arbeta kvar efter dom förutsättningarna. Dom flesta i näringslivet skulle sitta hemma med lön och rulla tummarna.
Jag har precis som du ingen aning om hur skicklig spelarutvecklare Dacke är, men jag har ingen anledning att tro att Sundlöv rekryterar en person han inte anser lämplig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Publikbortfallet kan var 40 miljoner i grundserien..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ökar då TV-tittandet och blir TV-intäkterna större isåfall?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Enaranger: Janne Larsson har alltid varit en duktig assisterande tränare, men rent krasst handlar den rollen om att vara ett bra komplement till huvudtränaren. Du sätter trots allt huvudtränaren först och bygger ledarstabek kring denne, du bygger inte ledarstaben kring en assisterande tränare. Det var väl ganska oundvikligt att Brynäs förr eller senare skulle rekrytera en huvudtränare som inte passade tillsammans med Janne Larsson, särskilt med tanke på omsättningen av huvudtränare. Han var ju exceptionellt länge i Brynäs och antagligen var det bra för honom också att komma till en ny miljö.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Om man diskuterar Dackells roller och om klubben eventuellt har gett honom roller "därför att.." är det väl inte irrelevant vad han kallades och för den delen sysslade med under fjolårssäsongen?

Jag tror att Sundlöv betraktade Dackell som en smidig ersättare på Molins post som spelarutvecklare. Han behövde ju något att göra och kan säkert göra ett hyggligt jobb där. Konstaterar att jobba med den individuella utvecklingen är raka motsatsen till den översynen av den sportsliga organisationen som han bara för något år sedan var som klippt och skuren för enligt Campese. Om Dackell skulle visa sig inte gilla att vara spelarutvecklare, alternativt inte vara skicklig på det, så kan han ju alltid få någon annan roll i klubben. Ungefär så tror jag Brynäs resonerar, enkel och smidig lösning som eventuellt kan gå hem.

Noterar även att det finns elitcamper som fokuserar på individuell utveckling för talanger, men någon person därifrån lär ju inte ha varit aktuell för rollen som spelarutvecklare i Brynäs. Om nu den rollen är så otroligt viktig kan man argumentera för att Brynäs borde jaga de bästa inom branschen. Rent krasst är det mycket troligt att Dackells fokus kring spelarutveckling kommer vara väldigt likt hur Sjödda och Molin ser på saken, alltså de nya tränarna för J18 respektive J20. En person utifrån med ett helt annat perspektiv hade kunnat utvecklat den biten på ett helt annat sätt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jo det är irrelevant iom att han hade en direktörslön och i princip kunde ha gått hem och rullat tummarna. Istället gjorde han nytta i dom roller föreningen ansåg att det fanns behov. Sen att man kallade honom senior advisor var väl kanske inte någon fullträff, vad det nu betydde. Men man får väl också ha översyn med att det finns personal politiska anledningar till hur man kommunicerade. Framför allt om det också var en person som man ville ha kvar i organisationen.

Fast anser du att Brynäs sysslar med vänskaps korruption och hittar på roller för gamla spelare?

Huruvida Sundlöv for land och rike runt efter en Spelarutvecklare eller om han tog Dackell utan att se sig runt vet vi inte. Det skulle ju kunna vara så att man fått nej från flera kandidater, men det får vi aldrig veta. Men litar du inte på Sundlövs omdöme i just den här frågan? Man har just plockat in två tränare och en analytiker som inte har någon koppling till klubben som nu ska samarbeta med en gäng inkompetenta ex spelare?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Det blir väldigt svårt att argumentera med dig när du hela tiden hänvisar till att vi utomstående inte har hela bilden, att ”yrkesmännen” rimligen bör veta bäst.

Med tanke på den extrema misskötsel som skett inom föreningen dom senaste åren är det i mitt tycke högst rimligt att man som utomstående åtminstone inte stryker ledningen medhårs. Ett ifrågasättande synsätt på dom flesta beslut som tas på kansliet är sunt mot bakgrund av det som hänt senaste åren. Vad skulle få dig att börja ifrågasätta det ledningen håller på med? Hur många fler år av misskötsel behöver ske innan också du vaknar upp?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jag säger inte att yrkesmännen alltid vet bäst, men utan insyn i processerna blir det ju svårt att kommentera ekonomin och rekryteringar (om det inte alldeles uppenbart är en felrekrytering) innan vi vet resultatet. Att säga att Dackell är en dålig spelarutvecklare bara för att han inte räckte till som GM blir märkligt. Helt plötsligt ska Sundlövs beslut i just den frågan bevisa vänskapskorruption och ledningen är ett gäng ryggdunkare. Inte riktat mot just dig Skrubben. Campese är relativt ny, det här blir Sundlövs första egna lagbygge sen han kom tillbaka. Det finns kanske anledning att inte lägga all skit dom senaste säsongerna på deras bord. Det tar tid att sätta en organisation och trimma in den.

Jag ifrågasätter där jag anser att det är rimligt. Men just nu ser jag ingen anledning att rikta kritik mot sportorganisationen med Sundlöv i spetsen. Eller ärver Sundlöv all skit som Bengtzén ställde till med samt Campeses rekrytering av Dackell? Alla rekryteringar och förlängningar blir inte bra, men jag litar på att Sundlöv med sin erfarenhet kan få Brynäs på rätt köl.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Fast samtidigt så borde ju en spelarutvecklare ha erfarenheter som kan passa in, har Dacke det?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: dagens ispremiär livesändning på Brynäs hemsida, special guest Micke Sundlöv, 10:55 😲
Kommentera


Sv: A propósito de nada
dAVydov: Han kommer ”med god marginal vara spelklar till seriepremiären”.

Det där brukar väl alltid stämma?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: I en välfungerande organisation hade Dackell blivit uppsagd med hänvisning till arbetsbrist istället för att få en ny titel "senior advisor" med oklara arbetsuppgifter. Jag tror som sagt att det var en enkel och smidig lösning, som eventuellt kan gå hem, att göra Dackell till spelarutvecklare av den enkla anledningen att han redan var på plats. Skulle inte kalla det för vänskapskorruption utan snarare en slags organisatorisk slöhet/bekvämlighet. Alla tre "rekryteringarna" (Dackell, Molin och Sjödda) följer samma mönster, det är personer redan fanns på plats i stan och i flera fall redan anställda av klubben. Jag tror att det hade varit bättre om 1-2 av de positionerna hade intagits av någon nytänkande person utifrån.

Om Sundlöv hade åkt landet runt efter en spelarutvecklare hade det garanterat läckt ut och det hade ju inte varit särskilt begåvat att göra heller i coronatider.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tydligen har ett ingrepp gjorts i Rödins fot men det ska ha gått bra.
www.brynas.se/article/c578akdg1-1ekad/statusuppdatering-kring-anton-rodin
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Det blir ju lite komiskt att läsa detta med tanken på artikeln om Rödin i GD häromdagen, en helt misslyckad mörkning måste jag säga.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: är Berglund Rödin ersättare tro? Lek med tanken..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Som jag uppfattat det kommer Dackell tillsammans med Molin jobba med juniorlagen och damlaget och inte ha något att göra med herrlaget. Verkar vara ungefär som de jobbade med Morgandagens Brynäsare förut. Vet inte hur uppskattade de var i den rollen förut eller om det ska ses som något som borde prioriterats bort i dessa tider. Men samtidigt kan jag förstå att det inte är lätt att göra sig av med Dackell eller Molin med deras historik i Brynäs och när de dessutom verkar i alla fall utifrån sett agera extremt prestigelöst mot Brynäs.

Angående unga intressanta förmågor så är ju Stråhle rekryterad till A-laget som möjlig efterträdare till Peter Andersson. Jag är dessutom väldigt nyfiken på hur de assisterande i juniorlagen kan utvecklas tillsammans med Molin och Sjödda och att vara i miljön som förhoppningsvis skapas runt A-laget, och om de kan vara något för framtiden.

Sedan skulle jag gärna se att en spelarutvecklare knyts till herrlaget också. Någon som är kunnig och extremt nyfiken på att lära sig nya saker och hänga med i utvecklingen. Möjligen att Molin kan vara den personen från nästa år men det har jag alldeles för dålig insyn i för att ha någon uppfattning om.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Om vi leker med tanken att Bauer behöver 1 år för att kunna göra Rödins specialdesignerade skridsko så låter det fullt rimligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Med tanke på att Bauer gjorde ett misslyckat försök med att specialdesigna en fungerande skridsko till Rödin förra året så är det inte otroligt att det tar ett år innan den är klar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Same procedure as every year...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Tror du på riktigt att Rödin inte kommer komma till spel den här säsongen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Fast enligt Brynäs artikel verkar det ju bara som att man väntar på att skridskorna ska komma? Fattar inte varför du surrar om att de inte skulle vara klara?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jo jag tror att han kommer till spel men han är ett osäkert kort. Misslyckat försök med specialskridsko förra säsongen, vilade sista matcherna samt hela sommaren och nu plötsligt smygopererad och ny specialskridsko beställd...magkänslan är inte bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Isträning.. Fan man blir lite pep i alla fall och förhoppningarna stegras... samma sak varje säsong oavsett hur föregående slutade...en del lär sig aldrig...haha...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ärligt talat vad är GD för skit tidning.
Jag förstår att de vill ha betalt för sitt journalistika arbete och låser dessa i plus artiklar.
Men nu snor de artiklar rakt av ifrån Brynäs hemsida och lägger som en betalsida.
Nu är inte GD ensam om detta förvisso.
Vi vänder på saken Brynäs ger någon betalt för att skriva den artikel som tidningen helt ogenerat kopierar till sin egen artikel.
Det blir ett djävla liv om någon kopierar en artikel ifrån GD denna journalist måste ju ha betalt.

Vad är skillnaden om jag kopierar GDs artiklar och lägger ut mot vad de själva gör.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Man ser "utan att se vem". Många har inte bländade klubbteknik..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tycker det ser ut att vara bra tempo för att vara första isträningen. Gillar även Peter verkar vara inne och styra mycket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: När man såg den sista intervjun nu med MS.
Så kan man nästan se hur det brinner i hans inre efter revansch. När MS fick nej att värva Broc Little så dog ju nått då. Det verkar som att det har väckts igen..
MS så där farlig.. Då får alla passa sig😄
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Skrubben: Nu jäklar är det dags för topp fyra, nu skall det ske!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Haha. Där ser man..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Sundlöv idag: "...Peter Andersson kommer vara, ska inte säga den enskilt största värvningen, men han kommer göra stor skillnad för oss tillsammans med sina tränare, dom som han har fått med sig hit och dom som är kvar här, tillsammans med det som vi kommer bygga runt omkring nu. Åter igen så är det corona och vi har fått göra lite avkall på spelarutveckling och sånt med Ove Molin som ska vara J20-tränare och dela det med spelarutveckling. Så det känns som att vi är tillbaka till nånting som kommer till slut bli djävulusiskt bra.." (26:25)

På Sundlöv låter det som att Molin är fortsatt spelarutvecklare men numera även J20-tränare. Märkligt att inte ens nämna Dackell i det sammanhanget om han har tagit Oves gamla jobb som spelarutvecklare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Laget idag enligt GD:s blogg:

Nyberg, Sigalet
Nicklas Danielsson, Greg Scott, Oskar Kvist/Solem

Bertilsson, Hedberg
P Berglund, E Molin, Adam Pettersson.

Björk, Andersén
Sallinen, Ölund, Mannberg

Lindelöf, Viktor Persson
Alcén, Birgersson, John Persson

Saknas
A Rödin
J Descheneau
K Berglund
J Ingman
S Asklöf
Kommentera

Sv: A propósito de nada
i intervjun med GD nu, Andersson var lite orolig efter testerna i maj men alla klarade dem igår. Så han verkar mer nöjd nu :P
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Väldigt bra intervju med Andersson i GD:s sändning. Intressant att han själv valde att prata om juniorerna som var med. Tydligen var han mycket imponerad av både Kvist och Viktor Persson. Den sistnämnde som egentligen hade tänkt spela på college men som nu ser ut att bli kvar pga corona. Det blir en oerhörd konkurrens på backsidan och jag hoppas och tror att Peter inte drar sig för att peta mer namnkunniga spelare till förmån för exempelvis Persson om det visar sig att han fortsätter imponera på försäsongen. Det hade ju varit en stor tillgång till denna backbesättning att få in en mer spelskicklig back.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Vet du vilket nr Persson har?
Han pratade med #37 efter öppna delen och såg ut att berömma spelare ifråga. Noterade det som att PA var mycket nöjd med vad han sett.
Vet som sagt inte vem det av junisarna det va. Bara nr #37.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
” Alla tre "rekryteringarna" (Dackell, Molin och Sjödda) följer samma mönster, det är personer redan fanns på plats i stan och i flera fall redan anställda av klubben. Jag tror att det hade varit bättre om 1-2 av de positionerna hade intagits av någon nytänkande person utifrån. ”

Vi har sällan samsyn men här håller jag med dig.
Det pratades dessutom om att bryta traditioner, det var grejen i intervjuer i våras, ff från sundlöv.
Hur gör man det med en hel gammal line upp. Nästan en hel femma m målis.

Sundlöv
Sjödda x
Molin x Dackell

Ska de bryta gamla kulturer?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx:
Peter Andersson skall åstadkomma the Big Bang. Ungefär som Boork för ett drygt decennium sen.
Kommentera

« · 2072417 · »