Brynäs IF

713174 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03

« · 2085289 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San:

Jag tror inte det nödvändigtvis är en fördel att spela borta. Hemmalagen har fortfarande fördelen av att slippa resa, har bättre omklädningsrum, känner till arenan och isen bättre etc...

Men det är klart att den frånvarande publiken eliminerar den största fördelen hemmalag brukar ha.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skagge: Just nu är det fördel att spela borta, hemmafördelen är som bortblåst.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Ryktet säger att Karin och Sasse bevakade varsin security check på Arlanda terminal 5 i respektive ände av hallen - dock missade man tydiligen att kolla kryphålet ”Fast Track” check in för guldkort och businesspassagerare, så han kan ha smitit ut obemärkt... 😎
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: aa sant speciellt dem bortalagena som vi möter härnäst har vi haft problem mot så det finns också positivt med detta schema
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Precis, bra att stöka undan bortamatcher när läktarna ändå är tomma samt att det är bra att det nu är med glest mellan matcherna när vi väntar på att Scott ska komma igång igen samt inte minst för att ge extra tid för PA att sätta det nya spelsättet hos laget. Tråkigt men egentligen väldigt bra för oss tror jag.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skagge: schemat ÄR helt galet, och så var det ifjol med. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att se till att hemma/bortamatcher balanserar bättre.. Det fungerade förr.

Men med det sagt... Om publiken ökar senare är det ju bra ju fler bortamatcher vi spelat innan dess.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skagge: ” När kommer scott tbaks?”

Ingen vet. Han har skickats till Ryssland med munkavle. Locket på.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
SnowKing: nu sätts vi verkligen på prov.

Våra 2 kommande matcher möter vi fhc o Luleå bortaaa!! 2 matcher som kommer vara otroligt tuffa. Hoppas verkligen att vi tar 1 av dem 2 för att inte tappa för mycket i tabellen. Övrigt så har vi Rögle hemma efter Luleå matchen. Sen har vi 4 RAKA bortamatcher där vi möter HV71 djurgården Rögle Växjö. Vad är det för schema. Är fan orolig över dem 7 kommande matcherna !! När kommer scott tbaks?
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Lucas Zetterberg gör ledningsmålet till 3-2 i PP... lite synd att han inte fick så mycket tid att visa upp sin uppsida hos oss! Men, han räckte väl inte för SHL.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Fan, tjejkross à la Bif-klapp-klapp
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: När jag bedömer Ingman som värvning så ser jag till förra säsongen mest och lägger inte direkt vikt vid de fyra matcher som spelats denna säsong.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skrubben: Ja, kombinationen av dåliga allsvenska värvningar, överbetalda äldre spelare och en allt mindre producerande talangfabrik är inte särskilt bra. Supportrar fokuserar alltid jäkligt mycket på spetsen i laget, men faktum är att Brynäs har grymma offensiva spetsspelare som tillhör seriens absolut bästa.

Det blir spännande att se hur Sundlöv kommer att föryngra den här truppen. Man pratar ofta om att ha unga spelare i laget, men jag tycker det är en förenkling, det måste ju vara unga spelare som har stor uppsida och inte unga spelare med begränsad uppsida. Just nu har vi hygglig istid på Birgersson, Kvist och Solem. Ljungkrantz och Asklöf finns i truppen men spelar av olika anledningar inte så mycket. Det är alla kedjespelare under 23 år som är aktuella för A-lagsspel den här säsongem, såvida ingen i J20-laget exploderar. Så problemet handlar ju inte bara om en låg kvantitet av unga spelare utan också om bristande kvalitet bland de unga spelarna som finns på plats. Det känns som att åtminstone ett par av dessa unga forwards inte hör hemma i SHL. Det är en del av problemet i det här lagbygget, men det finns förstås fler problem också. Om man slår ihop det med överbetalda äldre utfyllnadsspelare blir det tunt bakom spetskillarna.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: Ja, han håller bänken i perfekt temperatur 👍
Nä, skämt åsido. Han borde få mer speltid.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skrubben: Ingman var en bra värvning tycker jag
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Det blir oxå lättare att se vilka som klarar av att matcha dessa bättre spelare.
Menar, konkurensen blir ju hårdare på toppen. Både i egna laget och hos de andra. Vilka klarar av att matcha?
Där kan man ju få en del svar.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Jag tittade lite snabbt igenom Brynäs värvningar från Allsvenskan senaste 5 åren. Det är verkligen häpnadsväckande hur dålig träffsäkerheten varit på värvningarna därifrån. Där tror jag att vi har en delförklaring varför Brynäs gått kräftgång senaste säsongerna. Vår senaste värvning från HA som varit bra var Pudas och han värvades för 5 år sedan. Sen dess har vi värvat ett par spelare därifrån varje säsong men ALLA har varit dunderfloppar. Hedberg ser ut att äntligen vara ett trendbrott, han ser klart lovande ut hittills. Ska tillägga att jag inte räknar med Ersson då han snarare är en egen produkt som var ute på vift en säsong innan han kom tillbaka.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Det finns mycket godis i allsvenskan, men man måste scout rätt. Brynäs borde självklart scanna av allsvenskan väldigt noggrannt - om det leder till att man bedömer att f.d Brynässpelare är idealiska värvningar därifrån så är det extra kul - men det viktigaste är att ta rätt spelare oavsett bakgrund.

Typ Lukas Zetterberg var en temposvag sniper som Brynäs plockade. De senaste åren har andra klubbar värvat betydligt mer mångsidiga och tempostarka målgörare från allsvenskan - tänker på Michael Lindqvist och Jesper Frödén.

Tror dock Sundlöv kommer göra det bättre än Dackell och BZ gjorde. Det är ju väldigt stor skillnad mellan t.ex Hedberg och Lindelöf. Att det finns kvalificerade AHL/NHL-lån i allsvenskan den här säsongen är bra därför att förhoppningsvis betyder det att skillnaden mellan HA och SHL är mindre den här säsongen. Det skulle kunna göra det lättare för allsvenska spelare att ta klivet till SHL nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Boqvist i Timrå och Söderström i AIK.

Fan alltså... Det svider att Timrå har både Lööke och Boqvist. Det är två spelare som verkligen skulle göra nytta i Brynäs.

Nästa år vill jag se Lööke i Brynäs igen. Han kan ersätta Alcén. En spelare som gör ett gott jobb i en tredje/fjärdedja med potential att kunna spela i första och andrakedjan.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
pettisbif2.0: Ja väldigt märkligt och tråkigt med Ingman, han verkar ha hamnat i kläm.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Bjärk gjorde sin bästa match hittills denna säsong iaf.
Och då var han inte på nått sätt bra. Förväntar mig väldigt mycket mera av honom. Ser valpig ut med pucken. Osäker. Dock var hans närkampsspel bra mot Saik.
Men jag fattar inte varför inte Ingman får mer förtroende. Jag tycker han är en modern back med en väldig uppsida. Får man bara rätt på hans uppspel så kan vi ha stor nytta av honom. Besitter ett bra skott, fint spelsinne och vass skridskoåkning. Tar Ingman alla dagar i veckan före Björk och Andersén. Lindelöf har jag räknat bort sen länge. Konstigt att han fick så stort förtroende på försässen.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
MrCarla:
Har jag inte gjort! Gå tillbaka och läs. Vilket påhopp..
Jag har sagt ett flertal gånger att Ersson borde stått mot LHC. Att byta en målis som vunnit nere i Karlstad tycker iaf inte jag att man gör. Jag har tyckt Ersson gjorde en bra match mot FBK i det stora hela. Och att han ska stå minst 4-5 matcher i rad.

Läs vad jag skriver nästa gång.

Andrén har jag klagat på. Med all rätt. Ser väldigt klumpig och otrygg ut. Däremot har jag skrivit att Ersson såg klart sämre ut än Andrén på försässen.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Brynäsgubbe:
Klart man vill ha matcher ofta,
men just nu har iaf jag gärna avstånd emellan dem om det kan betyda att de spelas senare med publik,
fast matchläggningen gjordes kanske utan c-19 i baktanken.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Metalman: Det är sen gammalt.

Och så var det uppehåll till torsdag igen... Hur tänker SHL? Det är ju inte ens något CHL nu.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
På tal om ingenting..var inne på Luleås sida,har dom bara 1 supporter Sven eller vad han heter,och har bara en massa öknamn på andra lag än sitt Luleå
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
pettisbif2.0: Du som spydde på Ersson förr förra matchen. Haha.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Huss: bra att du uppmärksammar John Persson.

Det var inte bara vid målet. Man ser att han är jobbig för försvarare när han kommer med all sin tyngd och storlek mot sargen. De sugs liksom in i honom och han vinner puck nästan varje gång.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
lapad: Fattar inte riktigt vad du menar med medgångssupporter här...

Jättekonstigt, men du får gärna förtydliga så jag förstår...
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Ja, det påminde inte så lite om MS igelkottsförsvar från tidigare säsonger. SAIK boxades förvisso ut och kom inte in på mål men det såg faktiskt ännu värre än mot OIK i de två första perioderna. Våra djupa dalar är nere i Div 3 någonstans. Men fasen vad skönt med 3 pinnar med tanke på tappet i Linköping sist.
Men som alla påpekar, det finns oerhört mycket att jobba med. Avslutningsvis så skall en stor del cred gå till John Persson för vårt sista mål. Han krigar länge ensam fast pucken i SAIKs zon tills Berglund och Rödin tar över och snidar in trissan.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
En match i taget nu och fortsätta nöta på träningarna. Varje poäng är enormt viktig och denna segern får ju ses som bonus. SAIK en klass bättre som stundtals rullar runt i vår zon lite som dom känner för. Tyckte ändå vi tog vara på när SAIK blev långa och vi kom igenom ibland.
Desch fick en hel del skit här förra säsongen och som han presterade då så förstår man ändå viss kritik. Vad hans sämre prestationer då beror nog på är nog fler saker än bara han själv (blev nästan rörigt där). Jag tror han kommer leverera vidare om man ger honom fortsatt bra förutsättningar.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Rumpelstiltskin: Eller så får pucken inte gå vi skridskor och i mål, huvudsaken är att bedömningsmomentet försvinner.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Zappaholic: Medgångsupporter? Vad hade du skrivit om SAIK vann?
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
lapad: Lugna ner mig? Jag är jättelugn. Hur är det själv?

Jösses...
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
lapad: Jag tycker att backarna höll rent ganska bra framför kassen idag, men de har ju problem i alla andra moment av spelet. Kändes som att Bertilsson var den enda som verkligen kunde sätta stopp i spelet genom att vinna närkamper i rätt lägen. Sen tror jag fortsatt väldigt mycket på Hedberg, där finns stor potential. K Berglund gör många bra saker, men det är för dåligt av en så rutinerad spelare att ta onödiga utvisningar i viktiga lägen av matcherna, han har gjort det två matcher i rad nu.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Men snälla du, du kan inte har sett samma match som jag? Kolla Björk, Berglund, m flera som ser livrädda ut så fort motståndarlaget befinner sig i Brynäs zon. Självklart ska forwards vara med och hjälpa till men det ser inte alls bra ut i den defensiva spelet.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
lapad:

Jag tycker försvararna gör det bra. De gör sitt jobb och håller rent framför kassen. Hedberg, Bertil, Nyberg och Berglund skulle jag till och med säga har börjat säsongen riktigt bra. Problemet ser jag i att forwards sjunker ned i knäna på försvararna, blir ingen press alls på andra puckar eller på motståndarbackar vid blå.

Frågan är om spelare som Molin, Danielsson, Birgersson, Bulan etc... har tempot i sig för att kunna pressa högre upp i banan och efter sargerna.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Helkopterperspektiv:
NHL m fl har långt uppehåll. Läget uppstår då att spelare söker sig hemåt till Sverige för spel tills ligorna sätter igång.

Av någon anledning kan de inte spela i ligan de senast spelade i (SHL) men på något mysko sätt samlas de i andraligan (HA)? Verkligen ”?????”
Varför har inte SHL samma regler som HA i detta fall? Varför skulle det funka bättre för Bokvist och Söderström m fl att gå till allsvenskan än till t ex Brynäs?? EGENTLIGEN???

Lite som senaste lockout-tramset (känslan var att vissa klubbar trodde de skulle missgynnas av att de klubbar som fostrat många NHL-talanger skulle gynnas för mycket).

Som det är nu kan man inte sedan sitta i Sverige och klaga på att talangerna sticker över tidigt och inte ger återbetalning... Man sätter upp regler.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
lapad: Ja, det här håller ju givetvis inte i långa loppet. Helt klart. 36% corsi...
Det känns mycket förbryllande att det kan se ut som det gjorde idag i 40 minuter trots att vi tränat hårdare än någonsin och nött extra mycket på försvarsspelet. Vi var ju inte ens trea på puckarna. Spelet är det Nokelainen-klass på, turligt nog inte poängen.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Lesky: ENORMT bra av tjejerna! Sen att herrarna lyckades vinna trots allt!
Rödin och Bulan räddade kvällen åt de som sponsrat Brynäs med dyra restaurangbiljetter - de fick fin utdelning och arenans bästa utsikt mot avgörandet 👍
Lördagsmatcher is the shit!!!!!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Att det skulle dröja så länge innan Peter förstod att det är Ersson som ska ha 1a spaden... jag tyckte det var korkat att byta mot LHC.
Hoppas han nu kör Ersson ett X antal matcher i rad.

Desch var inte så bedrövlig som vissa vill antyda ifjol. Hans senare hälft var ändå okej helt klart och man såg att han trivdes bättre och bättre. Har sagt det massvis med gånger och jag tror att han skulle passa utmärkt med scott och Rödin. Ser ut att vara en helt ny spelare med ny energi och nytt självförtroende i och med Peters inträde.
Skulle Desch väl få chans med firma Rödin-Scott så skulle det öppna upp för Danielsson mera.

Rödin/Scott/Descheneau
Berglund/Molin/Danielsson
Sallinen/Ölund/Mannberg
Pettersson/Birgersson/Persson
Alcén

Tycker inte Alcén ska spela när Scott är tillbaka. Tycker att en sån som Birgersson bör få chansen. Dels yngre och framtiden framför sig. Sen tycker jag han gör ett bättre jobb. Sliter lika bra som Alcén. Sen har han mer i sin verktygslåda. Alcén är så trubbig. Riktigt tråkig spelare.

Håller med om Sallinen. Han är så sjukt ojämn. Ena matchen grymt bra för att sen ha en rad matcher där han ser loj, seg och ointresserad ut. Tog som nån sa alldeles för långa byten. Spelar inte så som Peter vill. Utan håller i pucken för länge. Lite för puckkär i många lägen. Lär steppa upp! Sen Ölund.. är för mig ett sjukt stort frågetecken. Vad tillför han egentligen? Han är fan inte bra längre. Men tidigt fortfarande. Hoppas verkligen Linus kan spotta upp sig!!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Zappaholic: Lugna ner dig, det såg fruktansvärt ut period ett och två. Det kändes som det var BP långa stunder, vi fick inte ens "låna" pucken. Vi har stora problem med försvarsspelet och forsätter vi spela på samma sätt så är vi körda i det långa loppet. Flertals av våra försvarsspelare såg ut att vara i en annan värld som har inget med hockey att göra. Vi ska vara glada att vi är så pass effektiva som vi är. Det mesta måste bli mycket bättre.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
HV71 har 7 PP och Brynäs 0. Vi blir bortdömda å det grövsta. Troligen den värsta domarinsatsen någonsin. Och ändå lyckas vi vinna med 3-2. Helt jävla underbart alltså! SUG PÅ DEN DIN KÖPTA DÅRE TILL DOMARE! Ursäkta språket, men han var så förbannat kass :D YEEEEEEEEEEEEES! Serieledare och fortsatt utan poängtapp, tack för kaffet! Nu krossat vi Göteborg imorgon 15.00 också!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Beror ju också på hur mycket man kan lita på sin målvakt. Mer trygghet där innebär ju lite mindre av chansning.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Brynäs damer full pott efter 6 matcher, imponerande start på säsongen!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Zappaholic:

Ja, tredje perioden såg betydligt bättre ut. Men då ska man också komma ihåg att Brynäs knappt lånade pucken i de två första perioderna. Jag tror det beror på att forwards är så passiva i rädsla för att släppa till öppna lägen. Skulle man öka pressen skulle man vinna mer puck, men också släppa till fler klara målchanser bakåt. Spontant kan jag ändå tycka att det är värt det, eftersom man i det långa loppet inte vinner matcher om man förlorar skotten med 20-40.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Svensson_62: Den går bara på Stream, alla andra kanalplatser är fulla. Så du måste se den från webbsidan. Om du har C-MORE TOTAL ALL SPORTS från din ordinarie TV, be din operatör om gratis inloggning på webben!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Lesky: Vilken kanal?
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Vi är alltså femma i tabellen efter fyra matcher. Tre av matcherna med undermåligt spel. Vad säger det om oss? Tur? Slump? Moral?

En sak som jag tänker lite på är fysiken. Tycker vi sett starka ut i slutet av flera perioder och nu idag ganska så skridskostarka och med bättre fart i tredje än två föregående perioder.

Kan PA få ordning på spelsystemet så kanske vi kan göra en ok säsong.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Helvete vilken match damernas spelar mot HV71 nu. Brynäs leder med 3-2 med 10 minuter kvar. Sanslöst underhållande!
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Rumpelstiltskin: Kan bero på skaderisken.
Bara en tanke, annars en bra idé.
Då tar man iaf bort bedömningsmomentet i det hela.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
3 poäng idag är inte rättvist om man ser till spelet.

Brynäs känns otroligt temposvaga.

Trots det är lagets tålamod enormt. Men ger inte bort många klara lägen per match. Och skickligheten framåt på lagets nyckelspelate är otroligt hög.

Ersson var ett monster idag.

Men med det sagt... Nä, så här kan inte Brynäs spela. Det kommer inte hålla.

Likt förbannat en av de skönaste vinsterna jag någonsin varit med om, och vi ska vara jävligt glad över 7 poäng på de första 4 matcherna.

Men Greg Scott behövs. Han är en motor som saknas nu.
Låst ämne

« · 2085289 · »