Brynäs IF

713415 inlägg · 7953 ämnen

Nyförvärv

« · 1789325 · » Till forumet


Sv: Nyförvärv
Huge: Thorell harudikanwi nokuti haadi kuti tisiiwe, kuoma zvimwe kwete. Sei BZ kudai maizondivanza kana nhema nezvazvo?
Zvinogoneka kuna Bulan uye BZ vaitarisira zvishoma kubva Thorell, asi haagoni kufungidzira kuti vatongwe naye kuva lousy kuti zvaanoita kunyange zvigaro kana tiine mberi akawanda aenda uye vanoda tinofanira kukwanisa kutamba mitambo tiri kutamba.
Nah, ISF zvakanaka zvingangoita kuti ungadai aifarira kuchengeta iye, uye kuti aurayiwe nani kunosimbisa pfungwa yokuti iye pachake aida kuti tisiiwe.
Zvino hapana chikonzero chero kuchengeta naye, kana akanga ari mbiru mukuru-waivako kana ikozvino, uye rave mushandi zvinogona nesimba mberi pasi vakuru vakuru.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: "Thorell behövs uppenbarligen inte nu, trots att flera forwards är borta, vilket förstärker bilden av att det var en onödig värvning från första början."

Thorell behövs inte därför att han inte vill vara kvar, svårare är det nog inte. Varför skulle BZ hymla eller ljuga om det?
Möjligt att Bulan och BZ förväntat sig lite mer av Thorell, men kan inte tänka mig att dom bedömt honom vara så usel att han inte ens platsar när vi har flera forwards borta och behöver de vi har för att orka spela det spel vi spelar.
Nä, isf är det väl mer troligt att man gärna velat behålla honom och att hans frånfälle snarare förstärker bilden av att han själv inte velat vara kvar.
Och då finns det ingen som helst anledning att behålla honom, oavsett om han hade varit en högpresterande stöttepelare eller som nu, är och har varit en tilltänkt hårdjobbare längre ner i hierarkin.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Forsberg 1978: Han har själv sagt att han själv frågade om han fick lämna.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Forsberg 1978: Mycket möjligt att han ser möjligheterna till speltid som större i ett sämre lag och därför bad om att få lämna.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Kan ju vara så att Thorell bett om att få se sig efter annan klubb för inte vill man ha en spelare som inte trivs med tillvaron?
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Diskuterar ni stora dyra spetsförvärv i denna tråd, och lite mindre utfyllnadsförvärv i den andra? Eller vill ni bara förvirra eventuella bortalagsforumscouter? ;)
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Thorell behövs uppenbarligen inte nu, trots att flera forwards är borta, vilket förstärker bilden av att det var en onödig värvning från första början. Det är också märkligt att du talar om 15 eller 13 forwards angående Thorell, för han är ju bara en spelare...

Thorell och Ölund är ungefär lika bra. Ölund kommer säkert bli bättre med tiden. Men Brynäs har lagt ett antal hundra tusen på Thorell och det helt i onödan.

BZ har gjort en hel del bra värvningar det senaste året men han är inte klockren. Han tar också felbeslut, som tex Thorell. Förhoppningsvis är lärdomen att inte underskatta våra egna juniorer nästa gång.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Huss: Bz har ju sagt att anledningen är att man inte vill hålla fast en spelare som egentligen vill bort. Sen verkar likviditeten inte vara några problem då han sa att pengarna inte är ett bekymmer om det ska värvas in en ny spelare.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
ellis: Precis, och BZ skeppar Thorell trots skador på Enter och Zaborsky.
Antingen har vi problem med likviditeten, vilket inte är omöjligt med tanke på att vi säkert ligger 1-2 mio under budget givet publiksiffrorna eller så vill kunna ha hyfsat ekonomiskt svängrum om det dyker upp något intressant på marknaden.
Sen kan det iofs vara en kombo av bägge alternativen.....
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Fast nu är två (tre med Thorell inräknad) av dessa 15 forwards indisponibla borta för återstoden av säsongen så truppen består i nuläget likafullt bara av 12-13 forwards. Varken Enter eller Zaborsky är ännu ersatta. Det kommer inverka tydligt på laget om inget händer ganska så snart.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: Bengtzén ville ha 15 forwards i truppen inför säsongen. Då har man inte råd att bara värva spetsspelare utan han ville ha en spelare som kunde göra ett gediget jobb i en fjärdekedja. Om sedan han eller Ölund skulle starta i fjärdekedjan var inte bestämt på förhand utan det skulle dom tävla om på försäsongen.

Anledningen varför man ville ha 15 forwards var just pga vår historik med skador. Man kan starta en säsong med 13 forwards men då är risken stor att laget drabbas hårt om flera är borta samtidigt.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: Eller Enterfelts skada om man så vill. Faktum är att Thorell enbart spelat sporadiskt, speciellt nu när Ölund visat framfötterna. Det senare är väl snarare en indikation på att Thorell var överflödig från början. Jag håller med om att Boqvists utlåning gjort honom gott, men att koppla den direkt mot Thorell köper jag inte.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Huss: Värvningen Thorell möjliggjorde Boqvists tid i Timrå och det kan ha varit bra för vår junior trots allt.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Jag skulle inte generalisera nyförvärven på det sättet. Om du lyssnar på vad BZ sa i samband med att Thorell värvades så var BZ tydlig med att Thorell var en breddspelare som skulle tillföra hårt jobb och mångsidighet (kan spela både ytter och center). Min bedömning av Thorells insats i Brynäs är att han tillförde just det som BZ pratade om. Alltså kan man inte tala om någon floppvärvning, utan snarare en lyckad värvning sett till vad Brynäs ville ha ut av honom. Det som jag ifrågasätter är nödvändigheten att värva den typen av breddspelare när duktiga juniorer finns på plats. Och nu verkar även Brynäs göra samma bedömning.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Fast poängen hans var väl att en allsvensk spelare tilltänkt för en 4e lina var ett hinder för ev. juniorers plats i A-laget, som Ölund och Boqvist t.ex.
BZ har lyckats fenomenalt med förvärven i år tycker jag. Thorell var inte direkt fel spelare, utan snarare en spelare för mycket.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
KalleTeodor: Oj så likt min uppställning, hårfint..
"Paille - Granström - Ölund
PoW - PaW - Johnson
Clark - Jensen - Lindblom
Alcén - Blomqvist - Boqvist"
Kommentera

Sv: Nyförvärv
MatteB: Ja, helt fantastiskt att Peja letar med ljus och lykta efter alla "fel" Bz gjort. Man kan konstatera att alla värvningar denna säsong har varit lyckoträffar förutom Thorell. Och då var det "bara" en billig chansning från Allsvenskan.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Exakt. Det är lätt att vara efterklok. Det är omöjligt att veta om en värvning lyckas eller inte. Thorell lyckades inte och nu har han fått gått.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
KalleTeodor: Jag tror anledningen till att Blomman producerat mindre med tvillingarna än tidigare är att han inte spelar center längre. Enligt honom själv är det den positionen han föredrar. Sätt honom med Paille och Johnson så kommer den kedjan växa REJÄLT.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: Man kan aldrig veta hur värvningar från Allsvenkan blir. Ledningen hade scoutat honom väl och trodde att han skulle passa bra in i laget. Nu gick det som det gick, det är lätt att vara efterklok. Man hade lika gärna kunnat använda ditt resonemang på Jensen om han hade floppat. Nu blev det istället dundersucce och där ångrar sig ingen att man tog en chansning med honom.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
SWEATT: Riktigt intressant! Mejla Bulan :-)
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: Som jag ser det har Linus Ölund redan ersatt Thorell. När Ölund hade visat att han kan spela i SHL skeppades Thorell. Lite synd att det inte gjordes innan säsongen, man hade kunnat skippa Thorell, det hade sparat föreningen ett antal hundra tusen.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Hej, så här hade jag formerat laget:

Paille - Granström - Boqvist
Pow - Paw - Johnson
Lindblom - Jensen - Clark
Alcén - Blomqvist - Ölund

Generell kommentar är att jag inte rubbat ordningen på kedjorna även om jag som alla andra tycker att Jensens kedja är nummer 1.
Motiv till de förändringar som gjorts är följande:
1. Boqvist in i 1:a. Denna kedja har varit dysfunktionell under hela säsongen. Ett Problem tror jag är att man inte har någon puckskicklig spelare som kan ta pucken in i zon med kontroll och sedan till mål. Boqvist har dessa egenskaper även om han behöver förbättra förmågan att ta pucken till mål. Detta tror jag dock att Bulan relativt snabbt kan justera. En annan uppenbar egenskap som denna kedja nu får är att man blir oerhört giftiga i spelvändningar. De flesta mål och poäng som Boqvist gör är i detta moment och som vi redan vet så är Paille oerhört snabb och alert. Boqvist är både bra på att själv sticka men även hitta pass till friställd spelare. Enbart detta kommer att göra att produktionen från denna kedja ökar.
2. Nick in i 2:a. Nick har ju varit en besvikelse hittills men vi vet vad han kan. Jag tror att Nick passar bra in i spelet med tvillingarna eftersom han inte är beroende av mycket puckkontakt för att producera. Tycker att Nick borde kunna vara en bra kugge i det ”give-and-go” spel som tvillingarna använder och det brukar dessutom uppstå många situationer med lösa puckar framför mål där Nick har sin styrka. Jag tror att Nicks närvaro i denna kedja kommer att öka produktionen.
3. Blomman tillbaka till 4:e kedjan är inte en degradering utan egentligen det motsatta. Han har egentligen kvalitet och mångsidighet att spela på alla positioner i samtliga kedjor vilket gör honom unik i laget. Det man dock kan konstatera är att Blomman hade en mer framträdande roll och gjorde fler viktiga mål när han spelade i 4:e än med tvillingarna. Anledningen är att han mår bra av att vara spelaren med störst roll och ansvar i sin kedja. Med Blomman i 4:e kommer även den kedjan att svara för viktiga mål och man blir svårare att försvara sig mot. Man kan argumentera för att han borde spela i 1:a istället för Granström men jag tror inte att det fungerar i spelarhierarkin.
Sammanfattning av mitt förslag är att samtliga förändrade kedjor bör öka sin produktion. Defensiven blir förmodligen en aning svagare i 1:a kedjan även om Boqvist brukar vara bra även vid ”defensiva spelvändningar” och ha bra +/-. Dock blir man försvagade om man blir satt under press pga av ”ungdomens bristande fysik…”.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
munkas: Boqvist ersätter nog snarare Thorell som enbart bidrog med bredd.

Zab och Enter är jag övertygad om kommer att ersättas med enbart en spelare...
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Huss:
Juniorhockey är den nya seniorhockeyn, Huss... 😃
Du får inte vara omodern nu...
Kommentera

Sv: Nyförvärv
munkas: Boqvist är snabb och teknisk, men spelar fortfarande juniorhockey tyvärr. I de matcher jag sett med Timrå så är hans närkampsspel obefintligt och han är än så länge ganska harmlös framför mål. En stor talang utan tvekan men skall han spela i SHL behöver du skräddarsy omgivningen med lite tyngre spelare.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: Är det Boqvist som ersätter Zab och Enter kanske? Sen kanske man kan testa Sunken tillsammans med tvillingarna? Kan bli ett giftigt slutspelsvapen.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
SWEATT: Enterfelt och Zaborsky skulle ha gjort laget livsfarligt...någon måst in snart..
Kommentera

Sv: Nyförvärv
SWEATT:
Exakt så skulle jag med ställa upp.
Första kedjan är ohotat med Lindblom å gänget.
Tycker Johnson behöver mer skicklighet brevid sig och Twinsen har visat att man spela puck.
Kan dock tycka att Palle har visat fina händer och bra passningspel och då är Boqvist en rolig joker att leka med, Blomman passar överallt. Kan bli en fin kombo där.
4 linan har alltid varit lite olika och det spelar kanske inte så jätte stor roll om det är Ölund/Mannberg/Alcen Grannis kan grisa med alla där.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Pettisbif: Håller med. Granström håller tyvärr inte för en förstakedja.

Hade ställt upp så här om jag fick bestämma:
Lindblom - Jensen - Clark
Pow - Paw - Johnson
Paille - Blomqvist - Boqvist
Alcén - Ölund - Granström
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Pettisbif: Jag skulle vilja se mer av PoW-PaW-Johnson som såg bra ut när de lirade tillsammans i slutspelet förra sässen.

Paille - Granström - Ölund
PoW - PaW - Johnson
Clark - Jensen - Lindblom
Alcén - Blomqvist - Boqvist
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Pettisbif: Blomqvist är en bättre center än Granis, så förstakedjan blir nog betydligt bättre med en mer skicklig center. Däremot tror jag att twinsens kedja skulle lida ganska mycket av att tappa Blomman i den kedjan.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Jag tycker det vore intressant att testa såhär, när Berra är tillbaka:

Sandström (Rautio)

Gunderson - Bertilsson
Fälth - Zanetti
Carlsson - Kilström
(Pudas)

Paille - Blomqvist - Johnson
PoW - PaW - Boqvist
Clark - Jensen - Lindblom
Alcén - Granström - Ölund
(Mannberg)

PP1:
Gunderson
PaW
Clark
Granström
Lindblom

PP2:
Fälth
Jensen
Paille
Blomqvist
Johnson

Tror vi skulle få ut mest av det här!
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: Att avvakta brukar betyda att man tappar spelaren eller tränaren. Nya kontrakt är oftast klara långt innan säsongen är färdigspelad. Men nu är ju situationen den att BZ är väldigt tydlig med att han helst ser att Bulan blir kvar.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Tjurn : Jag ville få fram att Bulan inte är oersättlig och att det efter tre år brukar vara läge att byta tränare. I nuläget behåller jag gärna Bulan men avslutningen på säsongen kan få mig att ändra mig. Missar vi topp fyra och ryker i kvarten så blir man ju något tveksam....Bulan är bra men inte oersättlig är min ståndpunkt just nu och jag tycker att BZ skall avvakta och se om vi håller distansen ut.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Tjurn : Jag ville få fram att Bulan inte är oersättlig och att det efter tre år brukar vara läge att byta tränare. I nuläget behåller jag gärna Bulan men avslutningen på säsongen kan få mig att ändra mig. Missar vi topp fyra och ryker i kvarten så blir man ju något tveksam....Bulan är bra men inte oersättlig är min ståndpunkt just nu och jag tycker att BZ skall avvakta och se om vi håller distansen ut.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: snacka ju om att de skulle vara nya röster mm. Men om de är så så ber jag om ursäkt
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Skrubben: Jag har inte sågat nuvarande ledningen - bara säger att de har mycket kvar att bevisa (men tiden på sin sida) och att den tidigare ledningen gjorde mycket bra. Och som sagt, saknar en röd tråd hos den nya ledningen. Om du kan se den får du gärna berätta mer...

Angående "det var bättre förr", så var jag inte en av de här inne som försvarade Sundlöv mfl vad de än gjorde.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: "Men den nuvarande ledningen har ju heller inte lyckats bryta den negativa trenden, vilket antagligen var en av deras huvuduppgifter när de anställdes. "

Det är ju svårt att bevisa någonting när man inte haft tiden på sig att kunna uträtta något. Bz satte visserligen laget förra säsongen, men han gick fortfarande dragandes med många kontrakt som Sundlöv skrev. Denna säsong är första gången som man verkligen kan säga att det är "hans lag". Nu ska vi inte gå händelserna i förväg (fortfarande halva säsongen kvar), men jag kan i alla fall konstatera att Sundlövs 3 lagbyggen efter SM-guldet inte kommer i närheten av årets lag. Sedan kan man inte beskylla Stark för minusresultatet förra säsongen. Den budgeten satte Hans-Göran Karlsson innan han avgick.

Jag kan förstå om du är nostalgisk och tycker att allt var bättre förr. Men du kan inte såga den nuvarande ledningen innan dom knappt ens har börjat.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Tjurn : Men jag vill ju ha Bulan kvar, du har missförstått.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: bulan är ett utmärkt alternativ i några år till de ser å fattar vem som helst men tydligen inte du.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: Jag är också tacksam för vad de gjorde, oerhört tacksam faktiskt. Men, vad spelar det för roll när de sluter cirkeln och (lite hårdraget) lämnar över klubben när den är på väg mot samma avsats igen?
Ja jag drar inga slutsatser om den nya ledningen än mer än att det iaf sportsligt ser mer spännande ut än det gjort på 4 år. Den ekonimiska biten är jag fortfarande lite orolig över, men de ska självklart få chansen att vända resultatet till gröna siffror.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Inkazar: Det var mest riktat mot 'Skrubben' som påstod att den tidigare ledningens röda tråd inte fungerade.

Ja, tror alla är överens om att Brynäs inte lyckades bygga vidare på 2012 års guld. Det är också någonting som Sundlöv har pratat öppet om. Men den nuvarande ledningen har ju heller inte lyckats bryta den negativa trenden, vilket antagligen var en av deras huvuduppgifter när de anställdes.

Tycker heller inte vi ska glömma att Brynäs under den tidigare ledningen antagligen hade landets bästa hockeygym tillsammans med Frölunda och Djurgården. Det blev några SM-guld där också under tidigare ledning. Nu kommer flera säkert säga att det är skitsamma, men jag tror att en av nycklarna till att bygga en vinnarkultur hos A-laget är att göra detsamma hos lagen under.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: Jag säger bara att det inte behöver vara negativt med en nu tränare även om jag gärna ser Bulan stanna. Svårt att veta vad som är bäst och utan ett namn på en eventuell ersättare så är det ännu svårare att veta.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: har inte nånstans sagt att dom var klappkass. Tycker heller inte att dom var det. Dom gjorde som sagt en HEL del bra grejer.
Och det görs nu med. Som kommer vända det sjunkande skeppet uppåt. Allt var inte bättre förr, endel var det, men inte allt!

Sportsliga framgångar förresten?
MS lyckades 1 gång få till ett skapligt lag från början, som utvecklades till ett SM-guld.
Du pratar att den här ledningen tänker kortsiktigt. Den långsiktiga planen för gamla ledningen var att förvalta guldet och vara med i tävlingen varje år efter 2012, lyckades dom? De kan vi nog vara eniga om att dom inte gjorde.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
HitTheLights: Nostalgisk vet jag inte, men är tacksam gentemot en ledning som räddade Brynäs från KK, tog flera SM-guld och byggde upp ett fint eget kapital. Att de avslutade svagt kan jag leva med, på samma sätt som jag kan leva med att Sjödda gjorde en svag sista säsong i Brynäs men ändå är en legend som förtjänar hyllningar för det han uträttade för klubben ute på isen. Det vore ju tragiskt om det enda man kom ihåg från Sjöddas spelarkarriär var hans sista säsong, eller hur?

Den nuvarande ledningen har fortfarande mycket att bevisa innan de kan bedömas som bättre än den föregående ledningen, men de har fortfarande tiden på sin sida. Men jag saknar som sagt en röd tråd som enligt min mening i det här sammanhanget betyder konsekventa idéer och visioner för klubben. De som gillar den nuvarande ledningen får gärna berätta om den röda tråden som de har implementerat, om det nu finns något att berätta där.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Låter som samma diskussion i politiken..sossarnas eller alliansen, vilka var det som förstörde?😂
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Peja: Delvis förbrukade? De förbrukade väl Större delen? Man kan uppskatta det förgångna absolut. Men man kan inte leva på gamla meriter varken i företagsvärlden eller inom sportvärlden.
Vad skulle BZ påverka? Sundlöv skrev ju kompisavtal med div. spelare innan han stack. Avtal som det tagit BZ 2 år att bli av med.(det finns ju fortfarande ett kvar..)
Det är väl inget som säger att den nya ledningen automatiskt är bättre bara för att man ifrågasätter den gamla?
Däremot finns det olika vägar att vandra för att nå samma mål. Jag respekterar att du är ett fan av den gamla ledningens väg men du tenderar att bli lite väl nostalgisk ibland.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Carl Lejonkräk: Fast efter den här säsongen blir det väl snarare 2,5 år än 3 år som Bulan har varit i Brynäs. Men i synnerhet eftersom det väl är hans första huvudtränaruppdrag så tror jag att han utvecklas mycket som tränare, det är inte säkert att han står och stampar med samma idéer nu som för 2 år sedan.
Kommentera

Sv: Nyförvärv
Inkazar: Så Stark och BZ har inte kunnat påverkat alls under de 2-3 åren som de varit i Brynäs, eller vad menar du?

Angående den tidigare ledningen: Varför bara kolla på de sämsta åren och inte på HELHETEN?

Helheten är att de räddade Brynäs från KK, byggde upp ett eget kapital som de därefter delvis förbrukade. Och de vann ett SM-guld under tiden.

Den nya ledningen har inte lyckats med varken ekonomin eller de sportliga resultaten... hittills. De har ju fortfarande tiden på sin sida, men varför är de automatiskt bättre än den tidigare ledningen som helhetsmässigt uppenbarligen gjorde ett bra jobb? Eller är det så tragiskt att historieskrivningen hos er är att den tidigare ledningen var klappkass eftersom de delvis förbrukade ett eget kapital som de själva byggde upp?
Kommentera

« · 1789325 · »