1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581411 inlägg · 6216 ämnen

Forum

« · 2463421 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå nånting...
empa11: För egen del har jag nog aldrig sagt att vi skall skeppa Emil här och nu. För att vara konstruktiv så vidhåller jag att man bör testa att splitta på Emil och Jonte.

Jag vidhåller också att man önskar lite mer i spelet äverlag vad gäller Emil. Men sen är det klart att ni på plats ser mer detaljer i spelet som en annan inte ser genom TV burken många ggr också.

Mitt resonemang kring Emil är ju mer proaktivt om vi ändå skall ta steg framåt som sagt, säsongen är inte slut än och förhoppningsvis har han sin bästa hockey framför sig redan nu.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Din minnesbild är korrekt. Både Lodin och Hållander spelar kant.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rico01: När det gäller Ante så tror jag att han är den viktigaste kuggen i det här maskineriet. Även om vi skulle ha exakt samma spelare nästa säsong så är jag övertygad om att spelet kommer att höjas. Allt kommer att sitta i ryggmärgen. Kontinuitet på tränarsidan har ju visat sig vara mycket viktigt. Där har vi Skellefteå, Frölunda, Växjö och Örebro bl.a som exempel!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Ja, eftersom vi har en annan spelare på Pyöräläs poängnivå i form av Jonte. EP jämförs med de som efterföljer Mika. Vi har även Lander och Hanzl som producerar. Är det viktigare att EP individuellt gör mer poäng än att laget faktiskt går bra? Ingen av de som nämnts har var väl nere i en tredjelina? Och jag tror varenda kotte skiter fan i om EP spelar i första/andra så länge han är omgiven av toppspelarna.
Det är det här jävla bestraffande katastrof-snacket man blir, milt sagt, jävligt trött på. Försök isf främja vad man tror skulle vara bäst för honom, istället för att prata om honom som en sjuk och oönskad hund. För han gör ingen utpräglat dålig säsong.

Bara för att en spelare tjänar bra kan man inte räkna med att alla ska vara en Suomela/Hugg/Karlkvist. Vi kan chansa in någon annan som inte alls har samma koppling till Timrå, som inte har samma symbios med gruppen, och det kan såklart slå väl ut. Men man kan också få en Sexton, Kempe, Johan Larsson (som inte ens klarar av att byta korrekt), Rosdahl, Vesalainen etc etc etc. Att bara skeppa alla som inte gör perfekta säsonger på studs är så jävla destruktivt, för EP tillför väldigt mycket positivt även om poängen stagnerat för tillfället.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Rico01: Håller med, det är ett evigt gnäll och svart/vitt tänkande.
Tycker det är tråkigt att dessa "energitjuvar" aldrig ger upp!
Kan förstå när det går dåligt, men just nu så tycker jag att det är helt obefogat.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Finns det nån anledning att du inte tar med Pyörälä som gör 43 poäng den säsongen och med det vinner den interna poängligan? För det är väl med toppspelarna som EP ska jämföras? Är det med andra- och tredjelinaspelare han ska jämföras med så gör han ju en kanonsäsong! Det kanske är kravbilden som ska ändras gällande EP? Men då får man acceptera att det är en 2:a eller 3:e kedja han ska spela i också. Det gick rätt hyfsat när man splittade på Dahlén - Lander - EP.

Sen ska det väl vägas in att EP egentligen bara gjort två riktigt bra säsonger i SHL poängmässigt, båda i Växjö. Övriga säsonger producerar han som en andralinaforward på typ 25-26 poäng/säsong. Fattar inte varför det ska vara så kontroversiellt att diskutera att peta honom från förstalinan.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Japp, jag bara väntar på att *någon* ska skriva att han/hon vill att Ante ska kickas för att vi inte ligger etta i serien...
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: säsongen 20/21 gjorde EP 48p på 52 matcher för Lökers men säsongen innan (19/20) gjorde han "bara" 25p på 52 matcher. I år har han gjort 26p på 40 matcher så om han har samma utveckling som han hade i Lökers, dvs att han höjer sin produktion i sin andra säsong så kommer han ju göra typ 60p för oss nästa.

OBS! exemplet ovan ska ses som en glimten i ögat lek med statistik
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Exakt, sen hans kärlek till timrås organisation och vi fans är väldigt stor det vissar han gång på gång tex att han skojar runt med fans på twitter å instagram.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Dr.Krykov: Fast i min värld är varken Hållander eller Lodin renodlade centrar utan deras spelstil gör sig ju bättre på en kant (vänster). Eller är min minnesbild fel?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Nej, det behöver absolut inte vara så svart/vitt. Man kan önska mer individuellt från en spelare utan kräva hans hierarkidropp/bänkning/frånträde. Speciellt i ett väl presterande lag som håller på att etablera sig. Otroligt viktigt att man ser helheten med. Stirrar vi endast poäng är ju Laleggia en fantastisk producent, men hur mycket bidrar han med bakåt? EP har lidit brist på individuella poäng på senaste, men hans spelsäkerhet bidrar givetvis för att andra får chansen att avgöra matcherna. Och än så länge vinner vi mer än vi förlorar. Finner inget annat ord än hybris.

Säsongen 08/09 när vi nästan slog ut HV i kvarten stod toppspelare som Hynning för 36p. Tenkrat för 23p. Pärssinen gjorde 6 pytts. EP ligger just nu på 26p, varav 12 är mål.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Dr.Krykov: Hanzl har kontrakt nästa säsong.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Dr.Krykov: Hanzl har väll kontrakt nästa säsong iaf, men frågan är ju hur fan vi ska få plats med alla? Blir det Lundin och Andersson som vi inte förlänger med?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Pyrret: Lodin är min favorit också. Hoppas han kommer. I samma inslag sägs det ju att grabbarna varit på honom och pratat och velat att han ska komma hem. Det och det pappan sa får mig att tro att det är nära.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Pyrret: Beror alldeles på om vi lyckas förlänga med Hanzl eller inte. Om Hanzl försvinner tar jag Hållander före Lodin alla dagar i veckan. Lyckas Kapanen förlänga med Robin, då tar jag nog också Lodin hellre. Men en stark centersida måste va prio 1 i lagbygget nästa år.

Och Walli måste få sig ett nytt kontrakt, fort.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Alla toppspelare i en förstalina som gör 1 mål på 20 matcher (dvs. nästan 40% av hela säsongen) får kritik, så är det bara. Nu är Timrå i den lyckosamma positionen att förstalinan avgör vissa matcher och när dom inte gör det så har ju faktiskt andralinan med Hanzl i spetsen klivit fram och avgjort andra. Vissa motståndare är dessutom bättre på att stänga ner än andra, Frölunda var rätt effektiva på att stänga ner oss hela matchen senast.

Tycker ändå grundståndpunkten i ett hockeylag borde vara att presterar man inte så blir man bänkad eller flyttad till annan lina, speciellt när det gäller förstalinan. Tycker inte det ska finnas så många ”fribiljetter” då det lätt börjar sticka i ögonen på andra. Det är speltid och sändningstid som spelarna tävlar om, om någon får oförtjänt mycket så kanske man väljer spel i annan klubb när man upplever att man inte får chansen. (Lex Halloran)
Kommentera


Sv: Apropå nånting...
SMÅLAND: Viktor Lodins pappa..
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Tik_timraik : Vem fan ä Hans?🤷‍♂️😵‍💫
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
snushane: i 60 min om timrå så sa Tomas Ros lite att han och Hans Lodin hade väll snackat lite, och att Lodan spelar hellre i shl å sen har ju han haft en ganska tung säsong, skador å sjukdomar bland annat så nog ganska möjligt att Lodan kommer "hem" nästa säsong, sen från Kapanens sida står nog dörren ganska öppen även fast Kapanen sa att han inte hade nån kontakt med Lodan elr Hållander hahahah
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Ja, jag vet inte om vi till viss del glömt bort hur det är att vara ett stabilt, producerande lag.

Stirrar man blint på poäng kan jag bara påminna om spelare som ringer poängklockor som inte alls hade speciellt mer producerande säsonger än vad EP gör nu. Kallio hade väl aldrig en säsong över 40p. Kahnberg låg oftast runt 30p, men ibland under. Martin Thörnberg gjorde knappt över 40p någon gång. Friberg har väl aldrig gjort över 30p? Vår guldgosse Pärssinen landade ofta strax över 20 (förvisso skadad många säsonger).

Nu måste fan den här stommen med timråiter vi har få chansen att bygga en grund för framtiden utan att vi ska förvänta oss de träffar guldådran direkt. Och ingen av dem är väl knappast underkänd efter denna säsong? Vi har för fan 4 pinnar upp till tredjeplats!!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zoogin62: Han har även en förmåga att hålla i puck och lugna ner spelet när så behövs.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
mikenomad: Jo, man blir lätt fartblind och jämför sig bara uppåt. Likadant t ex när man blänger på grannar som har en Lexus o en Tesla på uppfarten och på egna uppfarten står en 12 år gammal Toyota. Man jämför sig inte med de som inte har en bil eller en uppfart eller knappt har råd att åka kollektivtrafik.

Vi har lätt att jämföra våra poängspelare med de sjuka leveranser OIK-gubbarna står för men det är inte lika ofta vi jämför med t ex Brynässpetsen eller en som som Kempe i Luleå som sägs ha riktigt fet lön.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Håller med. EP är värdefull på många sätt, det har som sagt inte blivit så mycket poäng på slutet, men jag tycker att han har jobbat mycket hårdare i närkamper etc.
Han har inte haft rätta flytet med målskyttet. Har det inte varit ramträff så har målvakten gjort fantomräddningar.
Det går tungt för Emil för tillfället, men det tycker jag att det gör för hela kedjan inklusive JD, trots att han gjort flera mål.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: Sista säsongen lirade han väl en del med Drury och Forsbacka Karlsson. Men kan ju ingått i andra formationer med
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
snushane: Lodin är min absoluta drömspelare till nästa säsong. Alla dagar i veckan före Hållander
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: 16/17 spelade han center mellan Everberg och Brodecki mestadels. 19/20 spelade han center första halvan mellan blandannat Shinnimin och Gynge, sen roterades det lite(avslutade säsongen på en kant). 20/21 spelade han på en kant hela säsongen, varvade mellan Rosén/Gynge samt Drury/Calof.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Prat om att EP ska bort kan man ju inte ta på allvar. Det vore hybris i sin prydo. Nåt som kan stå som själva definitionen av det och storhetsvansinne i ordböckerna
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: Vem lirade EP med i Växjö? Gynge och Rosén?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: drömmer om Lodin jag som kan bryta in med fart på vänsterkanten. Skulle va smaskigt att se han i Timråtröjan igen. Stor och stark i närkamperna. Hoppas hoppas..
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Herminator:

Låter rimligt i och med denna genomklappning efter 16 raka poängmatcher.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jo vem som helst ser ju att EP försöker.. Dock hade jag gärna sett honom med någon annan än Dahlén. Det är liksom inte världens sprakande kemi mellan dem eftersom dom sällan "får till det". Tror han behöver lira med två hårt forecheckande spelare. Lander funkar säkert men skulle lika gärna kunna spela med Hartmann, Mieho, Walli eller Alvarez på kanten. EP orkar tyvärr inte göra jobbet när Lander inte kan och Dahlén är underbar men inte heller den som gör grovjobbet för att gräva fram puckar.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Är fortfarande väldigt förundrad över dessa ”leverera eller försvinn”-krav på EP. Eller hade vi varit ett bottenlag hade jag givetvis förstått, men hur man än vrider och vänder på det har han en roll i våra fina resultat, och hans poängskörd sett över en säsong kommer med all största sannolikhet ligga på godkänt.
Eller jag kanske är helt blind som tycker han gör otroligt mycket bra match efter match. Han åker smart, öppnar för lägen, ofta genom att inte ens vara puckförare, och har en kemi med förstakedjan som lutar åt betydligt bättre individuella siffror om bara finishen sitter.

Finns inget med honom som väcker oro som ”sänke” hos mig. Givetvis hade jag gärna sett några fler strutar på senaste, men samtidigt har vi vunnit mycket där han bidragit, och när vi förlorade var han liksom hela laget ganska bleka.
Men här är vi väl bara för olika i vad vi vill med Timrå. Haft den här diskussionen förut gällande EP. Jag tror det är totalt hål i huvudet att bryta med honom för att chansa in en spelare som potentiellt gör 5-10p till, men som inte har samma symbios med gruppen.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Gillar lundin, men han har de tufft
med shl tempot, tror han sitter löst
alvarez ska va kvar,han är en helt annan
spelare nu än i fjol
e,andersson o päjärvi osäker men tror dom blir kvar
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Och då är Wedda femte bäste målgörare på en 57:plats, så illa är det.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Frölunda HC 2023-02-04
Tårtan: Rätt talande om man ser statistiken på förstakedjan och känslan i att det ikte riktigt kuggar där.
Låst ämne

Sv: Apropå nånting...
Knass: Nej en rätt intressant silly ändå, vilka kommer Kapanen förlänga med och om han hittar några guldkorn som sagt. En klassback och Hållander vore mysigt i allafall. 😊
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Är för första gången inte nervös alls inför silly season, med kapanen vid rodret från början så tror jag att han verkligen kan finna gömda diamanter.
Är djupt imponerad över vad han har åstadkommit under säsong, en säsong där resterande klubbar sagt att det inte finns NÅNTING ALLS på marknaden.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Villervalla: Jo och ser vi krasst på det så måste topp 6 leverera, eller ja våran förstakedja framförallt.

Jag må låta hård men presterar inte Emil.P bättre än så här så kommer han snarare vara ett "sänke" med sin dyra lön med så långt kontrakt. lägg därtill Wedda som bara lär spela typ 30 matcher per säsong på sin höjd.

Det är givetvis inte realistiskt att tro att vi kommer kunna ha 4 förstakedjor som sagt, men det krävs i allafall att våra toppar gör det.

Jag är givetvis stolt över att vi är med och slåss om topp 6, men jag tänker framförallt om vi skall ta nästa steg. Då håller det inte med spelarr som knappt kommer till spel(wedda) eller levererar som det behövs med dyra och tunga löneposter.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Snälla satar får inte ligga med de snyggaste brudarna.Det är sen gammalt. :-)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Villervalla: Oskars har 4 st bland de 9 bästa i gjorda mål.
Kommentera


Sv: Apropå nånting...
UbbeNils: Håller med, snacket härinne går ungefär som att vi ska ha fyra förstakedjor som producerar, vi har jäkligt lite mål insläppta trots två stora torskar på 5-0 och en stor torsk mot Skellefteå. Däremot har målskörden varit lite knackig av de som ska producera, snacket gick ju att vi var vassast i ligan, sanningen är att det är vi inte, Jonte skulle ju vara bäst i ligan. Sanningen är just nu. Skytteligan, Dahlén plats 10, Lander 23, Hanzel 25, Pettersson 31, Stenqvist 96 och Alvarez 108. Och ännu värre om man kollar gjorda mål.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
vonDöbeln: Jag är en som tycker det är lite orättvist att prata om att han duger, han duger inte, när laget gjort det så här långt, helt fantastiskt. Alla bidrar alla sliter för att nå slutspel och göra oss supportrar nöjda. Lundin kan göra ett fantastiskt slutspel och skriver på 2 år till vad vet vi. Vi är och nosar på 4:e- 5:e platsen i ligan. Inte många som trodde det i höstas. Låt alla slita och jobba in detta nu, sen kan vi diskutera saker och ting. Allt som hänt denna förening på kort tid är ju nått helt fantastiskt. Låt oss njuta den här säsongen ut nu.

Bara en tanke från mig. Jag är en sån där snäll sate.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Chrille: tror dom samtalade i minst en halvtimme!?🤣
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Kapanen måste ha haft ett kvartssamtal med Lundin inför förra matchen. Hoppas han fortsätter så
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Egentligen tror jag inte det spelar någon som helst roll vad som händer (om det inte blir någon vansinnig utveckling) för samtliga av de spelare som har utgående kontrakt (exkl. Walli) för att de ska få vara kvar. Palola verkar kunna vara bra att ha kvar ett till år, om det nu inte är den initiala miljöombytet som ger en boost.

Om vi ska ta nästa steg så måste det in bättre namn än vi har.

Andersson, Lundin, Stenqvist måste definitivt bort för att skapa utrymme.
Alvarez kan vara kvar som utfyllnad ett år till, så även Eronen.

Tycker att det är viktigt att komma ihåg att man kan skeppa iväg spelare utan att det är ett kvitto på att de är usla, vissa behöver bara ett uppsving ibland.

Däremot, måste Kimmo jobba på att skriva MÅNGA år till med Lyytinen.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Okej.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
empa11: du har helt rätt, Lundin skulle kunna funka i ett topplag…i hockeyallsvenskan.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
kattan: Ok jag har inte följt honom. Men jag vet att han var center i J18-laget.
Kommentera

« · 2463421 · »