Luleå HF

SHL · 118064 inlägg · 891 ämnen

« · 1944353 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: ja det här med damhockeyn är fantastiskt, det var ett bra "köp" av Luleå, förstår att det jobbas hårt med hur man ska tvätta bort MSSK så fort som möjligt 😉

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Vilken god ide´!

Luleå spelar ju första kvartsfinalsmatchen - mot DamGnaget - för i mitten av nästa vecka och det är ju besvärligt att spelarna tappar tempo och matchträning.

Vore väl fint om BurkaDamen kunde låna några spelare som får hålla igång lite.

Vi släpper över

52. Grahn, Sara

88. Savolainen, Ronja
6. Hiirikoski, Jenni

9. Osawa, Chiho
29. Nordin, Emma
33. Karvinen, Michelle

Blir ju jättekul för publiken i Apkraft att få lite fint främmande av spelare från världsmästarlaget!

ApPravda Norran får ge ut extrabilaga på extrabilaga för att få plats att beskriva varje stjärna som de kommer att få se. Kombinera med fiskdamm och att dopingkommunen står för alla biljetter - då blir det nog lapp på apluckan! :-)

Tyvärr kan ni nog inte slå det svenska publikrekordet för damhockey ändå. Det sattes november 2018 när Luleå Hockey tog emot DamGnaget inför 6220 åskådare i Delfinen:-)

Siffror som Apans herrhockey bara kan drömma om, när de lirar inför ungefär hälften så många, inklusive alla tomma betalda stolar som följer matchen:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja ojojoj hur ska detta sluta! Vinst mot Lules damlag är så klart skönt men vilket dramatik det här kommer att bli! frågan vi alla ställer oss nu är hur många damer från MSSK/LHF kommer att dyka upp på lövens roster!?


Samtidigt händer detta ivrigt påhejat av Olas orkester! ;) www.facebook.com/andreas.harnvi/videos/2007038026058199/

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vennerlind tänker till. Som alla vet är han en inbiten runkare av Trottoarkanten vilket han blev för massor av år sedan och därefter har han väl inte sett någon hockey utan sovit.

Men nu tar han upp Trottoarkantens överklagan till RIN av Ritolas avstängning 5 matcher, speciellt eftersom Ritola i väntan på RINs beslut fick spela den viktiga matchen mot Burkölen ikväll när Trottoarkanten vann med 1-4 efter att Ritola satt 0-1.

Vennestig tycker inte att Ritolas tilltag var värt fem matcher och påpekar att det förvänar inte honom att det överklagas till RIN och tror dessutom att det kommer att öka, eftersom svensk hockey blivit "avstängningsgalna".

Jag kan hålla med om att så allvarligt var det kanske inte - men en j-a idiot som t o m i samma byte uppför sig på det sättet: han kunde fan gott ha fått 10 matchers avstängning tycker jag för så j-a illa beteende är det så så j-a fel uppfattning har han fått efter sitt år i Apan då han utmärkte sig genom att köra över en målvakt i ett försök att allvarligt skada denne.

Han påpekar att på 21 dagar i januari kom 25 fällningar av DN väsentligen gällande SHL, vissa i SDHL.

Och jämför med NHL där man under hela året haft 19 avstängningar varav 17 på 1-3 matcher.

Hmm, Vennerman har lite rätt där, t ex att överklaganden till RIN kommer att öka eftersom klubbarna inte kan räkna med rättvis hantering av hockeyns eget regelverk.

Men jag har sett rätt mycket NHL-hockey i år och jag kan lugnt påstå att så mycket attacker mot huvuden som man ser i SHL - det ser man definitivt inte i NHL.

Vidare tror jag det är uteslutet att tänka sig att någon i NHL skulle göra det som Ritola gjorde i Allsvenskan - att han i ett enda byte först bakifrån och medvetet klappade klubban i ansiktet på en försvarslös motståndare för att 10 sekunder senare - efter avblåsning - åka in framför mål och som tredje gubbe hoppa fram och crosschecka en motståndare i ansiktet.

Jag går alltså inte - som Vennrsohn - enbart på satsestetik som jag plockat fram som stöd för en felaktig uppfattning - utan på det man verkligen ser hända.

Och så mycket kan jag säga att ett stort antal av de huvudtacklingar jag ser i SHL skulle inte förekomma i NHL eftersom den som vågade sig på något så jävla fegt och fult - den skulle få rejält med stryk på isen omedelbart.

Likaledes skulle en halvportion som Ritola - om han i NHL försökte sig på det han gjorde i nämnda byta - få så mycket stryk att han skulle få bäras ut.

Jag tillhör de som faktiskt fortsätter att tro att en del av sporten hockey är slagsmål för att se till att sporten blir mindre farlig, eftersom de fega överfallen a la psykbrytet lindström skulle väsentligen försvinna.

Den typen av "renhållning" hade vi tidigare men under ett antal år hade förbundet en ordförande från aptrakter som lät allt rinna iväg för att etablera PK-fasoner som handlade det om att koreografera balett. Slagsmål blev det värsta tänkbara för dessa inkompetneta och den som försvarade sig när den blev påhoppad dömdes betydligt strängare än den som verkligen stått för ett fult överfall, farligt för motspelares hälsa och fungerande hjärna.

När jag tänker på detta kan jag bara förklara att "jag mår illa och måste lägga en pizza". Fy fan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så gratulerar vi DamApan, som lyckades vinna mot Luleås hobbylag med 2-6 ikväll.

Som alla vet tvingades ApPea bilda ett nytt damlag för två år sedan - annars skulle dopingkommunen dra in de >10 miljoner man sponsrar Apan med. Vi ska bygga från grunden och bli det lag som utvecklar unga flickor från Västerbotten och Norrbotten, förklarade ApPea, och veckan efter köpte han in tre etablerade spelare från Luleå Hockey.

Att Luleås stöd för DamApan haft stor betydelse såg vi ikväll när inköpet från Luleå Henriette Sletback gjorde 3 av 6 apmål.

Nu återstår två matcher i hobbyserien:

2019-02-09 Skellefteå AIK - IF Björklöven
2019-02-16 Skellefteå AIK - MODO Hockey

när tabellställningen är

1. BurkaDamen 17m +85 38p
2. DamApan 16m +23 36p

Det betyder alltså att om Apan på lördag mot BurkaDamen

• tar 3p är de klara för kval mot Tälje eller Bajen
• tar 2p måste de ta minst 2p av DaMooDoo Hobby för att nå kval
• tar 1p tar BurkaDamen kvalplatsen
• tar 0 p tar BurkaDamen kvalplatsen

DamApan har övervikt inbördes mot BurkaDamen i år men nu gäller det - vinna eller försvinna?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: Den där lallaren är nätets fläskberg, utan ens känsla för Apan utan bara för dravel och mygel. Hoppas verkligen du har rätt och att Jacob avstår. Tycker att Apan stulit tillräcklig med hockeytalang från er, som de sedan med hitte-på förklarat vara från blygden.

Vi ser helst att de gör som vanligt dvs fyller laget med köpespelande primadonnor, kollapsar och tar hissen ned...gärna med klassiska, anrika Burkölen som ersättare.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Han förnekar sig inte direkt den kära inne på SKAIK sidan, redan innan Lövens bästa back ska ha blivit klar för dem så har han gjort om honom till en från bygden och egen produkt! Nu är det så att Jakob förnekar att han är klar för dem och att det finns andra intressenter. Jag anser honom som förlorad men det skulle verkligen sitta gott om han gick till er eller någon annan SHL klubb, tex Växjö.. Snacka om att det vore en som gick i spinn då och skulle behöva blanda vinet med nått lugnande!! hehe..

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, då blev det klart. När Mädhåk informerade om att Guter nästa säsong kommer att åka hem och spela för Djurgårn, föreslog jag att Luleå Hockey skulle släppa honom omedelbart för med hänsyn till hur det sett ut under tiden först i Timrå och sedan i Luleå var det inte att vänta sig att det skulle bli bättre resten av våren.

Och så blir det också. Guter släpps redan nu och går till Djurgårn omedelbart.

Lite trist är det. Vi vet ju att Guter i rätt omgivning kan levererar massor av pinnar vilket han gjorde under flera SHL-säsonger med Kronan. Men att fungera i Timrå eller Luleå fungerade inte alls tyvärr. Och nu blir det förstås bättre som M. Lemiux föreslog att köra the Gun eller Farley när han kan, eftersom de fungerat betydligt bättre i Luleå.

Med detta sagt utesluter jag inte alls att det kommer att gå skitbra för Guter när han kommer hem. Djurgårn HAR ett annat spel än vi och det är säkert kul för Guter att komma hem.

Nu väntar vi bara på att apmonstrumet ska upptäcka att Guter åkte ned till Sthlm onsdagkväll, samma dag som polisen i Norrbotten tidigare genomfört en rutinkontroll i trafiken, så får vi se resultatet av monstrumets säkerligen imponerande analys av sammanhangen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Duncan: Yep, vi kallar det laget för Apan och har goda skäl för det.

Här kommer du med "råttan" och då har jag två kommentarer:

1. Hur motiverar du det?

2. Jag vill påminna dig om att du vid ett antal tillfällen placerat inlägg på denna sida. Dessa inlägg har som regel syftat till att kritisera det som skrivs på denna sida, inte sällan genom negativa omdömen riktade mot Luleå Hockey, Luleåsupportrar och vad dessa skriver. Vi håller en hög acceptansnivå här vilket innebär att de som vill diskutera något välkomnas, men du har aldrig någonsin deltagit i en kommunikation utan avstått från att svara och ibland i stället fortsätta att klistra in omdömen av hånfull eller på annat sätt förklenande karaktär. Det betyder att ditt agerande begränsas till att bara handla om att kasta skit på Luleå som vore vi en allmän spottkopp.

I dessa fall har dina inlägg raderats och du har stängts av för en kort period. Därefter återkommer du och upprepar beteendet varpå du återigen blir avstängd, och för varje nytt tillfälle har avstängningsperioden förlängts.

Detta har förklarats för dig, men det verkar du inte ha förstått eftersom du därefter hoppat in på Apsidan och där påstått "jag blir avstängd på Luleåsidan av en diktator om jag nämner Göte Almqvist".

Nu ligger det till på följande vis. Det finns en nisse som ibland hoppar in och anmäler 10-20 inlägg i rad på denna sida. Denne "skribent" stängs av under perioder för "okynnesanmälningar".

Men vid sidan av det är du den ende som någonsin behövt stängas av från denna sida (förutom att två aptroll livststidsavstängdes för några år sedan). Ingen annan har haft problem med att förstå vad sidan ska användas till och visa nödvändig respekt och netiquette.

Du har alltså aldrig blivit avstängd för något du skrivit, OK?

Utan för att du använt sidan som en plats där du kan kasta skit utan att stå för det. Om du på det sättet tror att Luleåsidan på snacket är din personliga spottkopp har du inte riktigt förstått läget.

När du tagit del av informationen under punkt 2 kan du besluta hur du ska hantera punkt 1. Du får en kort tid på dig att agera och skärper du dig inte är jag säker på att du inser vad som blir följden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Säsongens Europamästerskap slutar med flaggan i topp i ett fullsatt Scandinavium.

Det tar sin tid att bygga upp en sådan här turnering, vilket självutnämnda experter i media samt supportrar till klubbar som inte tagit ansvar för och utvecklat turneringen har lita svårt att begripa. Men det går framåt och så småningom kommer folk i efterhand att skratta åt de klentrogna som inte begrep bättre.

Samtidigt gratulerar vi turneringens ägare som har gjort en fin investering som med tiden kommer att ge fin avkastning.

Ägarna och garanterna för Europamästerskapet är fäöljande parter med angiven andel av aktierna:

De nationella hockeyförbunden 25,00%
Internationella hockeyförbundet 12,00%
Frölunda 2,42%
Färjestad 2,42%
HV 71 2,42%
Linköping 2,42%
Luleå 2,42%
Djurgården 2,42%
IFK Helsingfors 2,42%
Jyväskylä 2,42%
Kalpa 2,42%
Kärpät 2,42%
Tappara 2,42%
Åbo 2,42%
Bern 2,42%
Fribourg-Gottéron 2,42%
Zürich 2,42%
Zug 2,42%
Bílí Tygři Liberec 2,42%
Pardubice 2,42%
Sparta Prag 2,42%
Vitkovice Steel 2,42%
Adler Mannheim 2,42%
Eisbären Berlin 2,42%
Ingolstadt 2,42%
Krefeld Pinguine 2,42%
Red Bull Salzburg 2,42%
Vienna Capital 2,42%
Apan 0,00%

Jag räknat omedelbart ut att med hänsyn till medlemsantalet i Luleå Hockey är jag personligen ägare till 0,001% av Europamästerskapet och funderar om jag bör ta mitt ansvar och föreslå en ändring av stadgarna på sådant sätt att Apan, som kallat turneringen för "ett Kalle Anka-mästerskap mellan blåbärsnationer" samt skämmer ut sig genom att spela för tomma stolar ska få rött kort för vidare deltagande. Men eftersom hela Apan nu håller på att implodera känns det tämligen meningslöst. De får ställa in sig på kommande storturneringar i norra Västerbotten medan vi övriga lirar Europamästerskap.

Känns fint att äga Europamästerskapet:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: du ger dig aldrig du! Tyvärr kommer det inte att ske men självklart hoppas jag på Göteborg då namnet förpliktar!

Gött me seger men imorgon är en annan dag och det kommer att bli tufft då SHL är så djävla jämn! ingen går riktigt säker!!

Mike.F

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mike.F: Kul att du har svar på tal. Du siktar förstås på att spana in kvalmatcherna till SDHL mellan Göteborg och Damulfven?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fuleå ska det vara!!

Mike.F

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Europamästerskapet år för år (t o m 2014 som European Trophy)

2010/11 Berlin slog HV71
2011/12 RB SALZBURG slog Jokerit
2012/13 LULEÅ slog Warulfven
2013/14 JYP slog Warulfven
2014/15 LULEÅ slog Fulunda
2015/16 FULUNDA slog Kärpät
2016/17 FULUNDA slog Sparta
2017/18 JYP slog Läjkers
2018/19 FULUNDA slog RB München

Fulunda tar därigenom ledningen med tre vinster före Luleå Hockey och JYP med två vinster och det är så många inskriptioner som dessa lag har som vinnare ingraverat i pokalen European Trophy.

Jag tycker att Luleå vinner kommande Europamästerskap. Gärna mot Fulunda hemma i Delfinen som vanligt :-)

Men ikväll grattis till de nya Europamästerna Fulunda och härligt att ni fyller Scandinavium för finalmatchen.

Nu förstår ni varför vi inte vill se er mer i vår turnering CHL, Apor...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tre min kvar, fem mot fem, fortfarande 3-1...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nio minuter kvar och Rödbullen får PP, tar ut vakten.

Liten kamp framför Fulundamålet och efter avblåsning är fulingen psybbrytet där och slår ett slag i ansiktet på bullen Hager.

Varpå Hager släpper handsken och klipper in ett slag med knuten näven i fejset på ful-roselliolsen.

Kommentatorerna blir högröstade och kräver jätteutvisning på Hager som skäppte handske. Det tycker jag är löjligt. Det är fulroselli som är fulast och sätter igång allt och han är värd en rejäl smäll i plytet.

(som synes är jag sur på denne fulroselli och det är sedan han fult överföll guter i luleå som fortfarande två månader senare är borta för hjärnskakning, medan matchzebrorna inte tyckte det var så fult utan zebran Holm - t o m efter match när han kollat repriser - tycker att det ser ut som att Guter kom på att han skulle "luta huvudet mot sargen")

Nu får de 2 var, men Hager ytterligare 10 personligt och får alltså inte lira mer i tredje perioden.

Rödbullarna fortsätter utan vakt och sätter 3-1.

7 min kvar och rödbullarna trycker på för ett mål till...

Tyvärr för München sätter de en klubba i ansiktet på en fulunda och åker på en utvisning nu, vilket de inte behövde. Troligen hade de kollat på SHL-matcher som förberedelse och sett jocle utdela jockar utan att bli avblåst...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Här nedan ser vi en typisk bild av den massiva publik som fyller Apkraft Arena illustrerande att sektApan är apsanningsenlig när de år efter år förklarar att hockeyintresset lokalt är störst i landet och nya rekord sätts varje gång vid första "isträningen" - en lokal beteckning för fiskdammsfest.

Vi talar om en klubb som i åratal snackat skit om Europamästerskapet eftersom de är avundsjuka att lag, som satsat miljoner av egna medel, är delägare i turneringen, medan snål-Apan som alltid vägrar bidra, snikat sig till att få delta gratis varje gång.

Oh naturligtvis får de spela för tomma läktare när de har match i CHL. Vilket skämmer ut Sverige och mästerskapet.

I Scandinavium är det FULLSATT i kväll.

Skönt att Apan nu är på nedgång och med all sannolikhet inte kommer att smutsa ned vår turnering igen. De kan ta sina tomma läktare och lira mot Byske, Lejon och andra storheter och fortsätta att räkna tomma stolar som "publik" eftersom de lurat kommunen att pynta biljetterna.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-02-05-kl-204717.png

500x0-skarmavbild-2019-02-05-kl-205001.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
3-0 av Fulunda nu - samtliga tre mål i PP - och senaste tvåminuters på en rödbull som tacklar Rackshani i huvudet på ett sätt som ger 2 min men som hela Scandinavium plus kommentatorer kräver matchstraff på.

Själv tycker jag att det liknade den "tackling" som en Fulundaback satte in på Abbott i slutspel för några år sedan, med undantag för att attacken på Cam ABbott var med typ 5-10 ggr mer kraft; den blev ju helt ostraffad sedan Sanny förklarat att den måste godkännas.

Nu får München spela PP sedan en frölundait åkt på 2 min eftersom en rödbulle velat åka på honom bakifrån.

Jämförelserna mellan de två utvisningarna nyss haltar betänkligt... och nu hittar zebrorna (från Finland och Schweiz) ytterligare en billig på Fulunda, så det blir 5 mot 3 tio sek, och man undrar om Rödbullarna haft extra utgifter för matchen Domarnivån varierar i CHL, det får man erkänna.

Men Fulunda reder ut de två utvisningarna och vi har 3-0 efter två perioder.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Final i Champions Hockey League och nu har vi tack-och-lov blivit av med sådana där skitlag - som snackat ned turneringen i åratal och därför spelar slutspel hemma inför helt tomma läktare. Som de dessutom ljuger om, och påstår att de hade 1500 som tittade på, fastän alla med egna ögon kunde se att de enda som såg på spelet var båda lagen i sina bås, förutom sekretariat och de som var inbytta på isen. Men den klubben räknar ju tomma stolar som åskådare, förutsatt att kommunen dopingsponrat de biljetterna för att inte skämma ut sig med schtaans obefintliga hockeyintresse - när det gäller att se det egna köpelaget. Skönt att det där låtsaslaget som bara skämmer ut Sverige och turneringen nu eliminerats.

Fulunda spelar final om Europamästerskapet och gör det hemma i ett fullsatt Scandinavium!

Se och lär er, Apor.

Vi har snart spelat halva matchen och Fulunda leder med 2-0 mot motståndarna rödbullarna från München.

i talar ju två klubbar som kommer från städer där sparkbollen dominerar totalt men ändå kommer till final om Europamästerskapet i hockey och det är bara att imponeras.

Fulunda har ju tagit över som mest lyckade klubblag i Europamästerskapet, för Luleå Hockey som är klar tvåa. Nu har vi ju inte kvalificerat oss för vår egen turnering på några år, men till kommande säsong lär vi vara med:-) Men inte Apan, tack-och-lov.

Full fart i matchen, lag som ger järnet och inte är rädda för att gå in centralt till skillnad från köpelag med primadonnor - den här matchen skulle folket i schtaan velat se om den gått där.

Fulunda har förstås en fördel av att ha Luleutbildade JG med spaden eftersom han lirat i Europamästerskapen två säsonger med Luleå och nu fyra säsonger med Fulunda.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att gallimatiasen på apsidan slår nya rekord, eftersom därvarande monstrum inte har underlag för att förklara Apan som bästigast och därför ägnar sig åt förföljelse av en specifik lulespelare.

När det gäller lulespelaren är det en person som i ytterst svåra personliga omständigheter kom till Luleå under förhoppning att han där skulle kunna hitta sig själv och sin hockey. Det har gått imponerande bra och han och klubben är att gratulera trots att monstrumen nu pekar ut honom för en smärre trafikförseelse, vi får se hur det landar.

Det här kan på intet sätt jämföras med en parasiterande köpeklubb 12 mil söderut som sedan ett decennium satt i system att stjäla andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta små pojkar ända ned i 12-13-årsåldern för att pyskologiskt bearbeta dessa med sitt "komse, komse...".

Som vi vet har de lyckats lura till sig många knappt könsmogna pojkar på detta vis och senare presenterat dessa som "egna produkter från blygden"; illustrerande hur bästigast klubbens tränare är.

Avigsidan är förstås att när man går ned i åldrarna såpass och lurar till sig små pojkar som förleds att lämna familj och omgivning för att ensamma flytta 30-50 mil hemifrån och därför bli starkt beroende av närmaste omgivning... då tar man på sig ett föräldraansvar för att den unge pojken ska uppfostras och utvecklas till en bra människa på alla sätt. Och inte bara till en bra hockeyspelare, annars slängs man på soptippen.

Och när samma klubb så illa skött sitt uppdrag att Skolinspektionen blir tvungna att bestraffa klubbens hockeygymnasium för kränkande särbehandling - utförd av pojkens lärare vilka är anställda tränare i klubben - varpå klubben vägrar lyssna och förklarar att "vi ska göra samma sak igen" ända till dess att Slolinspektionen belutar att flytta hela hockeygymmet till en fungerande skola/klubb tio mil söderut... ja, då får den klubben räkna med att ha ögonen på sig.

När de då lurat till sig en ung pojke som de lokalt döper till supertalangen och denne inom några veckor först blir tagen av polisen och satt i fyllecell och bötfälls efter att ha vevat runt med armar och arsle på lokal på schtaan och därefter stängs av och bötfälls efter att ha försökt orsaka hjärnskada på en motståndare på isen... varpå klubben helt naturligt tillfrågas om hur de ska hantera detta men bara låter en representant (som brukar hota journalister med värdegrunnnnnnd om de skriver något han inte gillar) förklara att "vi har vidtagit åtgärder" och - likt bosse "Hon har uttryckt intresse för ett annat uppdrag" ringholm " - upprepa samma svar på vilken fråga som än ställdes? ( -Vad ska ni äta till middag? -Vi har vidtagit åtgärder...).

Men det enda som framkommer är att nämnde supertalang fick stå över en CHL-match mot ett norskt lag.

Då är det inte speciellt konstigt att denne klubbs hantering ifrågasätts. Det gäller alltså inte supertalangen själv - utan det klubb som lovat ta ansvar för hans utveckling såväl på hockeyis som till en fungerande vuxen människa.

Enklast är väl att fråga supertalangens far och mor om hur de tycker att klubben skött sitt uppdrag...
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2017-03-21-kl-132604_0.png

500x0-bild-kopia_1.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysverige bedömer slutspelets gludchanser:

MINIMAL CHANS PÅ GULD
Brynäs
Linköping
Skellefteå
Rögle

CHANS PÅ GULD
Frölunda
Malmö
Växjö

STOR CHANS PÅ GULD
Djurgården
Färjestad

SYNNERLIGEN STOR CHANS PÅ GULD
HV71
Luleå

Inte så tokigt, tycker jag, även om jag tagga ned Luleås och också HVs chanser ett snäpp och i stället lyfta Djurgårns och kanske Warulfvens. De två sistnämnda trodde jag tidigare i höstas skulle gå väldigt mycket bättre, men de har sargats av många spelare borta. Ulfven har dessutom sållet i mål och där har de en säkerhetsrisk förstås.

Är också tveksam vad det gäller Fulunda som jag inte alls tror kommer att hålla säsongen ut.

Hade vidare trott att Pölsan skulle vara med bättre, men nu tycks de ha tappat.

Apan tror jag inte alls på för jag tror inte att de kan få igång ett lag, men jag har inte helt uteslutit det; skulle alla vara beredda att kriga som Möller finns det chans/risk.

Läjkrarna tror jag inte alls man kan räkna bort, denne Hallam har rålyckats tidigare och även om de inte visat tillräckligt ännu finns det hyggligt med tid kvar att få till det.

Till allt detta ska påpekas att chanserna för ett lag att gå långt och hela vägen kan avgöras efter serieresultatet och vilka motståndare man får möta. Och i denna tabell kan hur mycket som helst ändras avslutande 25% av serien.

Tex ser jag gärna att Luleå slipper Pölsan, Malmö och Läjkers - lag som opassar oss rejält. Helst vill jag förstås se att vi får möta Apan och gärna redan i kvartsfinal.

Under ungefär samma rubriker som Hockeysverige skulle jag placera

INGEN CHANS PÅ GULD
Linköping
Rögle

LITEN CHANS PÅ GULD
Skellefteå
Frölunda
Malmö
Brynäs

MEDELCHANS PÅ GULD
HV71
Luleå
Växjö

STOR CHANS PÅ GULD
Djurgården
Färjestad

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läste igenom sannys tyckande om "överklaganden" igen och det skrivna är så pinsamt att jag blir tvungen att kommentera det en gång till.

I Sannys korta text finner vi fraserna "om vi ska vara helt ärliga", "om vi nu ska vara ärliga", "och helt ärligt", "och helt ärligt " som en stötande upprepning för sådana som mig, som har vana att med röd penna bedöma texter skrivna av andra.

Sanny tycks vilja påpeka att han talar "sanning" och inte ljuger, men att behöva famla efter stöd för sin uppfattning gång på gång på det sättet får bara en van läsare att förstå att det inte är speciellt ärligt. Och vidare inser han inte att "ärligt" i detta sammanhang inte alls är liktydligt med att det handlar om "sanning": det betyder möjligen att det är hans "sanna uppfattning" men den kan vara helt uppåt väggarna och ska inte förväxlas med riktig sanning dvs fakta.

Sanny försöker dock hänvisa till fakta och förklarar att "I SHL finns det ett ”gentlemen agreement” som säger att man inte ska överklaga."

Det låter väl bra om det inte vore för en liten detalj. Nämligen att det är falskt. Den överenskommelse som finns gäller att föreningarna själva inte ska anmäla misstänkta brott till disciplinnämnden, trots att det bara är de två inblandade föreningarna, matchzebror, och situationsrum som kan göra det (en överenskommelse vars överlevnad nog är tveksam med hänvisning till att klubbarna inte kan lita på att matchzebror och framförallt inte situationsrum gör det som de ska).

Men någon överenskommelse om att inte överklaga disciplinnämndens beslut till riksidrottsnämnden finns inte alls. Det är bara Sannys påhitt.

Man kan fortsätta såga sannys påståenden rejält, men jag avstår för nu. Eftersom jag tycker att det finns ett mer illustrativt sätt att göra det på. Nämligen genom att påpeka att:

I NHL har vi en rättsapparat bestående av matchdomare och "war room" samt säkerligen vissa andra komplement. Och det förekommer i stort sett ingen debatt om hur denna apparat fungerar förutom då påpekanden om att folk accepterar det systemet.

Så är det inte i Sverige och SHL, trots att vi skenbart har samma uppbyggda funktioner med matchzebror och situationsrum.

Hur kommer det sig?

Beror det på att supportrar, spelare, tränare och ledare är gnälligare i Sverige?

Knappast, hörrududu.

Om vi nu ska vara helt ärliga vill jag helt ärligt att ge uttryck för en ärlig uppfattning som om vi ska vara helt ärliga är helt ärlig.

Nämligen att i NHL skulle ingen jävel acceptera de horribla misstag som lärlingen i åratal skämt ut svensk hockey med, med bortdömda mål, förlorade matcher och förlorade slutspel som resultat.

But ut den nollan fortare än kvickt!

Vidare inom samma gebit: I NHL skulle ingen jävel acceptera att det står två självutnämnda experter i en kommersiell TV-kanal och har det inflytandet att de tvingar nollan i situationsrummet att blint lyda de subjektiva tyckanden de sprider med följd att nästintill mordförsök går ostraffade eftersom de två tyckarna tycker att de kan ersätta medicinsk kompetens för att bedöma vad som är farligt eller inte, acceptabelt eller inte, och vilka klubbars spelare som får acceptera bli utsatta - inklusive vilka klubbars spelare som får extra acceptans för regelbrott som inte ens får bli bedömda, eftersom tyckarna badar bastu familjevis med klubbens tränare.

Det är förvisso sant att i NHL skulle ingen jävel acceptera den inkompetens som en överväldigande del av våra matchzebror gång efter annan ger uttryck för. Men det är en annan sak: zebrorna gör sannolikt så gott de kan, men de är inte bättre än så här. Det problemet måste lösas högre uppifrån och ta tid genom rekrytering av bättre folk för domaruppgifter.

Men vi har ett extremt och allvarligt fel vad det gäller behovet av kompetens och oberoende för att leda vårt situationsrum och det bör åtgärdas med dubbel förtur.

Och det gör man inte genom att försöka propagera mot att klubbar överklagar horribel hantering av situationsrummet vilket leder till att disciplinnämnden - som är tvungna ordna ett beslut redan nästa morgon - understundom fattar dåligt underbyggda beslut.

Det är snarare så att så länge vi tvingas dra med ett subjektivt och uselt fungerande situationsrum ökar risken för att de klubbar som får lida mest för detta ofungerande system tröttnar och beslutar sig för att komma överens om att INTE vara överens om att inte anmäla själva till disciplinnämnden.

När det gäller att överklaga beslut av disciplinnämnden som uppfattas tokiga finns ingen överenskommelse om att inte överklaga sådana till RIN.

Tala sanning, den består
sommar, vinter, höst och vår.
Den går ut i alla väder
och bär alltid söndagskläder.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Som alla vet hade Näsan en sällsynt skådad köpefest 2018 då han köpte på sig skyttekungar som skulle ösa in mål för Apan och visst har Altonen, Olimb och de andra levererat - lika bra som Näsans supervärvning Holloway året innan.

Konstigt nog har inte Apan tagit överlägsen ledning i SHL utan snarare dansat ned under slutspelsstrecket då och då.

Det kompletta misslyckandet för Näsan har alltså inneburit att han fått sparken och nu ersätter de honom med en ny kompetens med gedigna erfarenheter av internationell rekrytering av hockeyspelare från olika länder; eftersom han varit amatörtränare för ett pojklag i pite för några år sedan.

Men det gäller ju att undvika kval denna säsong och vad gör Apan för att agera så att det totala fiaskot inträffar?

Köper, köper, köper och köper igen!

Senaste månaderna har de ju handlat på sig i våldsam takt och köper allt som de kan komma över innan deadline om 11 dagar. Först var det supercentern från Almtuna, Albin Lundin. Sedan kom de över Luleåutbildade Tim Söderlundh som misslyckats i Fulunda. Därpå slängde de upp bortåt miljonen för att få in Pölsan jensen i laget och han lyckades ju spela - vissserligen helt osnylig - två matcher, nästan han åkte på lång avstängning.

Men stannar det där? Näpperligen. Nu berättar mädhåk att Apan kommer att köpa nästa köpespelare Jacob Andersson från Burkölen.

Jojo. Supporterklubben har ju krävt och fått löfte at Apans ledning att det aldrig någonsin ska lånas och köpas spelare mellan Apan och Burkölen, men så är det med löften hos Apan att de är bara löften så länge som det passar Apan.

Mädhåken menar att Andersson köps för nästa säsongen men undrar om inte Näsan lägger upp de extra pengar som behövs för att få loss honom redan innan deadline 15 februari? Då skulle de ju änk-ligen kunna skeppa seriens störste spridare av matchfrölorande misstag - Ahlm - och dessutom skulle Apan då kunna gå ned till bara ynkliga två egna produkter i laget. Vi vet ju att Tommy Dalton - när han myglade Apan upp i Elitserien - gjorde det med ett lag som bara hade en enda spelare från blygden och resten köpespelare, och han siktar ju på att komma dit så snart som möjligt för att få dugliga spelare att jobba med.

Köpeklubben Apan köper vidare och vi väntar med intresse på bokslutet i juni när kostnaderna för den misslyckade köpfesten ska presenteras :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Apan spred ju med hjälp av galningen brännvinsjournalisten Fehlman och andra nyttiga idioter ut barnsagor om att Apan plockade upp junis efter junis från egna blygden som efter något år i Ap-A-laget åkte över pölen och blev NHL-stjärna".

Den här falska historiebeskrivningen lever väl bara kvar hos tvenne monstrum på Apsnacket, sedan den kranka verkligheten serverat fakta som går helt i motsatt riktning.

För närvarande tycks visserligen hackspetten victor arvidsson lyckas någorlunda men för övrigt är det tunt. Köpejunisen Melkman från Lycksele har tappat men får brunka kvar. KöpeRunken klappade ihop och fick gå till Europa. Adam Larsson tycktes ju fixa det ett tag, men nu har det tydligen ballat ur igen. Och de flesta andra verkar ju hamna i AHL bara, innan de ger upp och åker hem.

För några år sedan yrade ju hönsen om alla "NHL-stjärnor" som Apan "levererade" och Apan spred uppfattningen om deras revolutionerande utbildning av hockeyspelare och förklarade att de var den historiskt bästigaste plantskolan i svensk hockey. Medan MooDoo fick "acceptera" en hedrande andraplats efter Foppa, Näslund, twinsen, hedman och några andra "nästan på APnivå" och knäppgökar som Vennergren förklarade att APan nog måste gå till NHL eller åtminstone KHL för att få "konkurrens" samt att Tre Kronor i fortsättningen borde enbart bestå av apor.

Ja, herre min gud vilka dårar.

Dock håller jag med om att visst borde det skrivas ett reportage om Apans s k "NHL-exporter". En sådan berättelse måste med nödvändighet analysera hur det kommer sig att ett lag som spelat många SHL-finaler lyckats exportera så otroligt lite fungerande spelare till NHL. Jag vill påstå att de, ur det perspektivet, är unikt kassa.

Sanningen är naturligtvis den att den exploderande exporten av svenska spelare över pölsen ledde till ett kaos inom svensk elithockey och i detta kaos lyckades Apan bli minst dålig, som följd av att de snott talanger från andra klubbars upptagningsområden samt eftersom den etablerade NHL-scouten Anders Forsberg lyckades se till att Apan för några år fick ihop ett fungerande lag av rekryterade spelare som inte dög i NHL.

Men för övrigt är "undret Apan" bara kaos som vanligt och nu håller kluppen på med att kollapsa som vanligt, dränkta i köpespelare och utan en fungerande hockey.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
He he. I morgon möter Luleå Hockeys hobbydamlag DamApan i Delfinen. Undrar om ApPravda Norran kommer ut med extrabilaga och hårdbevakning "som vanligt".

Grejen är ju den att Apans storsatsning tycks ha ett sådant Luleå-komplex att de lyckats torska mot vårt hobbylag av hopdragna amatörer hela två gånger redan i år.

Norrettan är ju en hobbyserie som bara gäller om DamApan eller BurkaDamen ska komma först för att sedan få möta Bajens eller Täljes damer i ett förkval för att - om de vinner - få stryk av Stocksund med tvåsiffrigt i kamp om en plats i SDHL.

Just nu har vi läget

1. BurkaDamen 17m +85 38p
2. DamApan 15m +19 33p

OM DamApan torskar mot Luleås hobbylag en gång till har de kniven mot strupen. Därefter återstår bara två matcher i Norrettan:
• DamApan-BurkaDamen
• DamApan-DaMooDoos hobbylag
och då måste DamApan ta 3 poäng i var och en av båda dessa matcher. Annars vinner BurkaDamen "hobbyserien" och ApPravda Norran får utlysa landsorg i norra Västerbotten.

He he.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Han blir inte gammal i den klubben! Killen saknar helt värdegrunnnnddd!! 😂

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Roande, underhållande och intressant! Håller med du till 100%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det finns ett stort antal aprunkare på Hockeysverige, som varit del av spridningen av de pinsamma uppfattningar om hur bästigast Apan varit.

Nu har en av dessa skrivit en halv hyllningsartikel om Tim Erixon "som snart kan bli den svensk som har flest matcher i AHL".

Sanningen är följande. Tim är son till APans enda igen-kliga NHL-export innan senaste åren; brunkaren janne erixon som lyckades lira hela tio säsonger för rangers för bortåt trettio år sedan.

Apan förblindades av arvet och släppte tidigt in Tim som fick lira i SHL redan 2008-2009 och en kass scout lurade då Calgary att drafta honom redan i första rundan 2009.

Sedan åkte Tim över till NHL och som följd av den kraftigt överdrivna draftingen fick han försöka i NHL men det gick inte. Han skeppades vidare och fick försöka i hela fyra NHL-klubbar men de insåg som regel efter 10-20 matcher att det var hopplöst. Han skärpte sig aldrig och räckte inte alls till.

Sedan har han hankat sig fram i AHL, med visst besvär. Gått från klubb till klubb, ofta sparkats och fått mygla sig in bakvägen och hållit sig kvar.

Varför? Han kommer aldrig mer att få spela i NHL vilket kanske t o m han själv begriper och så j-a bra betalt har han väl inte att det är något värde i att lira kvar i skitligan AHL för resten av karriären? Trots att han ryktesvägen tycks ha en extremt överdriven uppfattning om sin egen förmåga. Känns snarast som en missbrukare som inte kan lägga av med dårskaperna för att skaffa sig ett vettigt liv.

Till Apan tycks han inte vilja återvända eftersom han är "NHL-stjärna" och frågan är väl vad han skulle tillföra? Troligen skulle han bli en extra Ahlm, typ.

Jo, visst vore det på sin plats att Hockeysverige skriver om Tims s k karriär, men mer för att belysa hur sned rankingplacering kan vara för att pronostisera kommande karriärmöjligheter och att en viss del av högt rankade kapitalt misslyckas. Det hade varit bättre journalistik än att snöa in på honom som en "blivande svensk rekordhållare i nordamerika"....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ingen har väl glömt den u16-match i december där två 15-åriga Apor begick fula överfall på MooDooister.

PojkApans tränare gick offentligt ut och förklarade att om inte förbundet stängde av hulligarnerna 7-10 matcher skulle han själv göra det. Varpå drevet la sig.

Vi är ju vana vid att Apan servererar apsanningar för att nå fördelar och därefter skiter de i att stå för vad de sagt, när ingen märker det längre. Så jag har bevakat pojkapans matycher och kan nu konstatera att de spelat 6 matcher efter eländet - och de två utpekade hulliganerna har INTE fått spela dessa.

Därmed lägger jag ner bevakningen men vill ge en honnör till PojkApans tränare Johan Karlsson som visade sig vara en man som det går att lita på. Bra gjort, Johan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dagens diskussion i hockey-Sverige: Riksidrottsnämndens beslut att inhibera disciplinnämndens beslut att stänga av Mattias Ritola fem matcher.

1. Mattias Ritola, som betalas med massor av miljoner av Trottoarkantens sponsor Ejendahl för att bidra till att hjälpa laget att nå SHL igen, har varit borta hela säsongen för skada. Kommer i spel först 21 januari och då lyckas han skaffa sig matchstraff samt rapport till disciplinnämnden som stänger av honom fem matcher.

Man kan till att börja med ifrågasätta Ritolas lojalitet mot klubben och med hänsyn till att han svikit i stort sett varenda klubb han spelat i under sin karriär - helt fokuserad på sig själv - är det bara en ytterligare sten på det röse som manifesterar vilken ovälkommen spelare han borde vara i alla sammanhang.

2. Sedan stängdes han av fem matcher vilket iofs var lite överraskande mycket eftersom det han gjort igen-kligen inte skulle komma upp i sådana antal. Det han gjort - och som matchzebrorna sket i att bestraffa - var att han i ett känsligt skede i slutet av matchen i ett och samma byte först medvetet slagit klubban i ansiktet på en motståndare från blindside och därefter, när spelet blåsts av, som tredje gubbe åkt in i en situation och crosscheckat en motståndare i ansiktet.

Sammantaget har han - när han kämpar för att vinna match - fått ett psykbryt a la psykbrytet lindström och kommit på den goda idén att börja panga motståndare i ansiktet med klubban.

Jag tror iofs inte att det var så stor risk för allvarliga skador men däremot att en spelare med Ritolas inställning vill vi för fan inte se på SHL-isar så jag tycker att fem matchers avstängning var minst sagt motiverat för att markera för psykbryt som Ritola att det här vill vi inte se.

3. I vilket fall överklagar Trottoarkanten avstängningen till RIN eftersom man påstår att det var för strängt och nu har RIN accepterat att behandla fallet. Under den tiden inhiberas straffet och Ritola får spela i väntan på RINs definitiva beslut.

Grejen är den att Trottoarkanten redan hunnit spela fyra ytterligare matcher utan Ritola - och vunnit samtliga! - och de får alltså bara loss Ritola för en match i förväg, i avvaktan på RIN-beslutet.

Detta om bakgrunden. Nu går sanny ut och ondgör sig över beslutet och menar att "vi ska ha ett gentlemens agreement om att inte överklaga DNs beslut" och ett handläggningen i RIN blir skit, eftersom de saknar "kompetens att bedöma" hockey.

Sanny. Visst förtjänar ovanstående att diskuteras, men du saknar det övergripande perspektiv som är nödvändigt för att rätt bedöma saken.

Din åsikt är lika mycket värd som vore du hopp-i-land-kalle på en pråm inför anfallet på Omaha Beach vid D-dagen.

Grejen är den att visst vore alla glada om hockeyns rättskipning fungerade så att klubbar slapp överklaga DN-beslut till RIN. Men att klubbar ändå överklagar beror inte på att de är mygliga eller fuskiga utan just på att hockeyn misslyckats att hantera sin sport vad det gäller rättskipning. Och du är själv en del av detta misslyckande!

Trottoarkantens överklagan vill jag slippa tycka om, men det finns otaliga exempel där klubbar misshandlats eftersom de inte heter Fulunda eller Djurgårn och då återstår inte annat än att utnyttja den rätt man har att anlägga besvär över sådan orättvis behandling.

Sammanfattningsvis ska det se ut så här:

1. Matchzebrorna ska sköta sitt jobb. Att de gör misstag accepterar alla, men ibland är dessa misstag så grova och så icke ursäktliga att andra måste gripa in. Zebrorna kan själv välja att rapportera händelser till DN, men misslyckas de med att göra det finns en ytterligare instans.

2. Nästa steg är situationsrummet. Tekniskt sett har det utvecklats jättefint, men tyvärr fungerar det riktigt illa.

I detta nu är det christer lärling som har all makt och det är fel man på rätt plats eftersom han fullständigt saknar förståelse för spelet och det har han alltid gjort. I stället snöar han in på millimeter och nanosekunder och begriper inte sammanhangen. Skulle lärking ansvara för att utrymma ett hus som höll på att rasa samman skulle samtliga begravas i massorna medan lärking begärde att alla fyllde i enkät så att han kunde besluta om turordning för utrymning.

3. Men än värre. Situationsrummet ligger under praktisk kontroll av SeMer där två vältaliga "experter" får hur mycket utrymme som helst att påverka honom. Vid några tidigare tillfällen har ni hängt inkompetenta lärking inför alla TV-publik och därigenom skaffat er makt att i fortsättningen helt styra vad lärking anmäler och inte anmäler.

Följden har blivit att rollen för det viktiga situationsrummet helt satts åt sidan. I stället är det "döda, döda" swikegård och du som skaffat er en makt som ni inte ska ha.

Hade ni varit kompetenta och objektiva kanske det kunde fungerat ändå men nu är ni det inte.

Ni "räddade" psykbrytet lindströäm för en riktigt lång avstängning efter det att han som upprepad återfallsförbrytare helt provocerad smällde i en pungjocke mellan benen på Mattias Tedenby följt av att du och swikegård i SeMer skrattade bort det hela "He he, den jocken, den jocken..." varpå dåren lärling med er hjälp förklarade att "det var inte tillräckligt våldsamt" trots att han höll på att bryta av klubban med den kraft som han använde i försöket att kastrera Tedenby. Och det blev ingen rapport till DN som därför inte fick bedöma och besluta - trots att DN prejudicerande förklarat att slag mot underlivet ALLTID ska leda till avstängning.

Vid ett tidigare tillfälle som ingen glömmer laddade en fulundaback upp fart och hoppade medvetet in en våldsam tackling med axelkåpa i ansiktet på Cam Abbott och knäckte näsan med blod sprutande från alla ansiktsöppningar och Cams karriär avslutades. Alla som såg detta medvetna överfall förfasades och ropade på lång avstängning innan du klev ut offentligt och vände vinden genom ditt idiotiska påstående om att spelare måste ha huvudet högt och skulle inte sådana våldsamma överfall tillåtas skulle vi få "damhockey".

Varpå Fulundabacken undkom utan straff.

4. När bedömningar väl når DN blir de senaste åren vanligen ganska väl bedömda och besluten acceptabla. Med undantag för att Fulunda och Djurgårn har en särställning där det krävs betydigt mer för att fälla deras spelare än andra klubbars.

Men grejen är den att DN ansvarsområde inte kan täckas eftersom:
a) till att börja med sitter du ock swikegård och hindrar att rapporter som borde nå DN ens blir skrivna
b) de rapporter som lärlingen (bistått av er två) lämnar in är tendensiösa med bristande objektivitet för att uttrycka det mer snällt än att säga som det är: rapporterna är ibland så förljugna att de är närmare rena lögner än något annat.

Där har du det, Sanny. Det som gör att hockeyns rättskipning inte är tillräcklig för att avstå från möjligheten att anmäla felbehandlingar till RIN är i första hand att situationsrummets funktion gravt åsidosatts av att nollan lärling samt en TV-kanals "experter" saboterar möjligheterna.

För att klubbar skulle acceptera hockeyns egen skötsel borde frekvens korrekta bedömningar vara typ:
1. Matchzebror >>95%
2. Situationsrum 99%
3. Disciplinnämnd 99%

Ju längre tid man har på sig att analysera en situation och ju fler hjälpmedel man har tillgång till, desto bättre bedömning kan krävas.

Nu skulle jag uppskatta att vi i stället har
1. Matchzebror 85%
2. Situationsrum 50%
3. Disciplinnämnd 95%

Och det duger inte.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Tack för bra tips, ska kolla vid tillfälle.

Har ju hängt med rätt mycket i NHL på senare tid och där - hockeysatsestetikens Mecka - har de på senare tid formligen exploderat i nya möjligheter att sätta siffror på insatser. Man är ju imponerad över hur mycket folk/tid som måste gå åt för att sitta och korrekt markera upp varje delinsats av varje spelare matcherna igenom.

Men det ger ju en jäkla massa ettor och nollor och när sådant finns att tillgå kastar sig ekvilibristerna över möjligheterna att illustrativt presentera och analysera vad data står för. Jag följde en sådan långdragen , välillustrerad kommunikation mellan ett par math majors med specialprogramvaror och till slut kändes det som man befann sig i kultrullen Brazil när Archibald Harry Tuttle kliver in och förklarar att "Listen, this old system of yours could be on fire and I couldn't even turn on the kitchen tap without filling out a twenty-seven B stroke six... bloody paperwork."

Det är lite lustigt det där. S k forechecking har alltid förekommit; mest har det handlat om vilka forwards som lagt energi på det; många har valt att vila i väntan på återtagen puck och långpass.

Men Rönkenhockeyn därefter fortsatt av Bulan hos Pölsan och Luleå satte denna höga press i koreografi fint synkroniserad av inte en utan fem spelare.

När Luleå började med detta tvingade vi ofta backarna till misstag eller usla pass varpå vi erövrade puck i deras zon när de var som mest sårbara och vi fick många gratismål.

Numera har ju nästan alla lag ett sådant spel åtminstone delar av match - såg senast när vi mötte Djurgårn hur en luleback bakom eget mål hade puck - men attackerades inte av en och inte av två men av tre gårdare!

Därpå följer behovet av att ha samspelta backor stödda av linor för att spela sig förbi dessa pressare - och gör man det, ja då kan man gå till angrepp mot svaga motståndare som saknar de flesta spelare.

Luleå har blivit ganska duktiga på det där (när vi vill och inte alla står stilla) och det innebär att det ter sig som ett bättre försvar att dra ned spelarna framför puck, som t ex Warulfven gör när de fått in 1-0 och sedan dödar matchen hur mycket som än återstår.

Vi har ju fördelen att ha Erik Gustafsson som visar vägen. Det spelar ingen roll hur och hur många han pressas av - ingen kan ta av honom puck och han hittar nästan alltid vägar att runda pressarna och att hitta det bästa pass som finns på isen. Det där ger ju stimulans till de övriga - fr a jesper som lirar med honom och har utvecklats enormt under säsongen; är en riktig klippa nu. Likaledes Lill-Nisse, också en jäkligt snabb och duktigt offensiv back.

Ja, med den bakgrunden tänker man att förmågan för en back att snabbt spela upp puck till ett synkat lag som går till attack mot motståndare som tappat några forwards högt blir en helt annan sak än en back som pressas medan medspelarna står stilla och inte ens medbacken söker upp position för att bli spelbar; dvs som Luleå såg ut under inledningen av hösten.

Inte helt lätt att visualisera detta komplexa skeende satsestetiskt - en erfaren och koncentrerad expert ser det ju, men då ska denne också vara en objektiv bedömare. Jaja, mycket med detta:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Har ni kollat in semers program hockeylabbet, meD Oldeen/Cambro plus Tomas J i 8 första avsnitten, sen är supermålisen efter det. I nåt av de programmen analyseras vad ni gör bra men det togs även upp lite förbättringspotential. Cambro gillar jag att lyssna på, torr statistik men verkar kunnig. Om jag inte minns fel var ni väldigt bra på att ta er ur egen zon snabbt. Men minns i övrigt inte så mkt men man får säkert reda på varför ni leder serien där ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Be inte om ursäkt för Limpan-resonemanget, det fattade väl alla att det var rätt osannolikt. Bra att du ändå tänker fritt. 😀
Sen slutspelet, jag tror att första omgången blir svårast, som vanligt. Hemmaplansfördel är ändå viktig. Möter gärna t.ex Linköping eller SKAIK. Det vore nåt att skicka dom till gärdsgården!
Absolut inte BIF - det trollet har vi så många gamla sura minnen från att hjärtinfarkten skulle komma.
Skadefritt blir centralt för hur det går.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: visst är det märkligt, Luleå blir man ju aldrig klok på, det vet man ju sen gammalt. Men vi leder ju faktiskt serien och övriga lag är minst lika ojämna vilket ju är intressant. Dels säger det nåt om att vi i Sverige saknar de bästa spelarna dvs spetskvaliteten är tunn och varierar i alla lag och skador och motivation kan då svänga om vågskålarna snabbt, dels säger det nåt om att serien är jämn, att alla slår alla är ju nästan ett faktum med något enskilt undantag. Sen tror jag väl också att med starka målvakter och svag kvalitet framåt så blir det också målsnålt och då får slumpen och domarna rätt stort utslag. Sen har vissa spelare för bra betalt och är bekväma t.ex i grannschtaan ... 😉

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Söker man underhållning kan man leta bland diskussionerna som förs mellan Apsupportrar.

Ja, jag syftar naturligtvis inte till apsidan på snacket som numera fokuseras på poesi, vilket per definition innebär inlägg, av tvenne monstrum, som av nivån att döma är "författade" under sådan berusningsgrad att det är imponerande att vederbörande ens träffat några tangenter.

Nej, ingen vettig apsupportrar bryr sig om poesisidan men det finns andra platser. den diskussion som nu förs där handlar om vilket som är den uslaste spelarköpet någonsin. Och när det handlar om Apan finns det förstås massor av kandidater. Primadonnan Aaltonen? Meningslöse Olimb? Mannekängen i målet? Superspelaren Ryan Vesce? Kanonskytten Mustonen? Häradsbetäckare Holloway? Handleden Sörensen?

Ja, det är många om budet.

Men för närvarande håller de flesta på Näsans supervärvning av Jensen - superstjärnan som skulle lyfta OS-linan till internationell toppklass - men var totalt osynlig två matcher innan han skaffade sig sex matchers semester genom ett fult överfall som bara psykbrytet lindström brukar komma undan med.

Apan håller verkligen på att kollapsa. Inte bara laget men nu faller ju hela organisationen samman. Högste ordföranden - mannen bakom värdegrunnnnnnnden - lämnar. CryBert sparkas. Ingen tror väl på allvar att meningslöse mummelklockare får vara kvar. Och vad ska de göra med nödlösningen Dalton, som visat sig inte hålla för modern hockey, men har ett år ytterligare på kontrakt? Som högste ansvarig för hockeyn och kommande köpfester sätts Lill-Nisses farsa - som iofs verkar vara en juste typ men som bara har erfarenhet av pojkhockey på amatörnivå; hur ska han kunna hantera allt ansvar och alla problem? Och publiken sviker totalt.

En förening i sådan gungning, ja rentav sammanbrott, och klart som fan att laget trots försök av Möller att få med sig spelarna i januari, kommer att kollapsa och snabbt ta semester. Det förstår ju alla att en trupp som innehåller en massa av de namn som konkurrerar om sämsta Apköpet någonsin, en sådant trupp kan inte hålla en hel vårsäsong.

Det blir som sagt synnerligen intressant att se bokslutet i juni. Slår Apan förlustrekord igen?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Jag håller med. Vi fortsätter leda SHL, utan att riktigt förstå varför. När laget fungerat och spelarna gjort sitt yttersta känns det som att vi nästan alltid kör över motståndarna.

Men ganska ofta har vi inte kunnat omsätta de överlägena i mål. Mot lag som Pölsan med extremt uppoffrande försvar har det nästan inte ens känts som vi varit nära att måla; i andra fall har det mer hängt på att de av våra spelare som fått chanserna inte kunnat utnyttja dem.

Men så har vi också perioder i matcher där vi blivit stillastående och där det i stället varit motståndarna som sköljt över oss. Visserligen har vi ett starkt försvar och det är inte lätt att måla på oss. Men när det blir som stora delar av matchen igår tycks vi bara slå sarg ut och vänta på nästa attack och håller det på så tillräckligt mycket ska det mycket flyt för att vi ska stå emot.

Så den övergripande frågan kokar ned till följande: Är det så - som man skenbart tror - att när Luleå ger järnet orkar ingen stå emot och vi tar över spelet och matcherna? I så fall kan det ju peka på att när vi är beredda och orkar köra så matcherna igenom blir vi vinnare. Om vi orkar?

Eller är det i stället så att motståndarna vet vad de kan vänta sig av Luleå och är därför inställda på att ta det lugnt någon period eller två för att sedan ta matchen när vi lekt rommen av oss och blir stillastående? Om detta gäller tror jag att vi får räkna med att motståndarna knappast kommer att komma till matcher med sådan inställning när det blir slutspel utan då kommer de att ge allt matcherna igenom. Och då kan det komma att bli mycket, mycket svårare för oss; då kanske det blir mer "stå stilla passiva-Luleå" än "alla kör aktiva-Luleå". Risk för att det kan ske och då blir det tufft.

Jag tänker att säsongen påminner en hel del om Bulans sista säsong med Pölsan och väl i slutspel var det laget beredda och hade ork att köra stenhårt matcherna igenom och blev otroligt svåra att besegra. Mitt hopp är att det är vad vi kan vänta oss eller i alla fall hoppas på.

När det gäller de 5-8 minuter mot Apan och mot Pölsan då de satte tre snabba mål på oss eftersom vi hamnade i allmän hönsgård och alla tappade precis allt i chocken över att något gick oss emot (varpå vi torskade två matcher som vi för övrigt dominerade stort) känns det som en pyskologi som nog Bulan kan tvätta bort inför slutspelet. sådant ska inte behöva hända då.

Jag håller med dig. Det har varit en del konstigheter senaste månaden drygt framför allt bestående av att Luleå - som annars åkt sönder motståndarna - blivit stillastående när målen inte ramlat in och bara blivit defensiva. Men jag tror och hoppas att det mer berott på att Bulan haft is i magen och inte pressar spelarna att vara slut mentalt inför slutspelet utan att han i stället vevar upp ambitioner och insatser framöver.

Med det sagt är det förstås som alltid jäkligt viktigt att få en bra resa genom slutspelet. Och det är en jäkla skillnad att få möta svåra motståndare hela tiden jämfört med att få motståndare som blir enklare och som passar en. T ex tror jag inte att vi vill möta Pölsan eller Malmö. Övriga tar jag gärna och helst av allt vill jag möta Apan för aporna tror jag att vi kör över.

Men att positionera sig under de avslutande 25% av serien som spelas under en intensiv månad med tre matcher i veckan - i denna jämna serie - ja, det blir otroligt spännande för i stort sett alla inblandade lag.

Tio dagar på oss att samla oss inför den sista fjärdedelen av SHL. Känns fint att ändå göra det från plats ett :-)

(Inom parentes sagt. För några veckor sedan drog jag en spontant önskan att eftersom det är sannolikt att Limpan Omark kommer hem nästa år vore det väl kul om han kom redan nu innan deadline 15 februari. Detta efter att snabbt tänkt att det går så illa för Salavat i år att de nog missar slutspelet. Men eftersom man okollar KHL såpass hade jag inte undersökt tillräckligt noga och när jag nu gjort det inser jag förstås att naturligtvis kommer Salavat att spela åtminstone åttondelsfinaler för gagarin Cup och kanske nå längre ändå. Så förhoppningen om Limpan till Luleå redan till våren var slarvigt lyft av mig. Sorry!)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lite kul ändå de senaste 6 matcherna..
Vi är klart bättre än Färjestad, men tar bara 1 poäng pga ineffektivetet
Vi är klart bättre än SKAIK, men noll poäng pga ineffektivitet
Vi är snäppet bättre än Rögle och tar 2 poäng
Vi är inte alls bättre än Malmö, men tar 2 poäng
Vi är bättre än Brynäs, men tar 0 poäng pga ineffektivitet
Vi är inte alls bättre än Djurgården, men tar 3 poäng

Förutom Röglematchen då vi tar välförtjänta poäng så har vi tagit poäng i de matcher som motståndarna vart lika bra eller bättre och inte tagit poäng (förutom mot Warulfven, dock bara 1) mot se lag vi spelat ut.....lite märkligt
Men, that´s hockey :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja. Då har tabellen efter 75% av serien för herrarna och efter 100% av serien för damerna.

Och även om herrarna haft det svårare senaste dryga månaden räckte det idag för att slå Djurgårn och åter ta serieldning.

Det blir trevligt att veta att detta är den tabell vi ska ha i tio dagar nu, med Luleå i topp. I princip har vi ju toppat sedan vi spöade Apan 3 november dvs vid nästa match har toppen varit så här vacker i 101 dagar, med undantag för att Ulfven var förbi med en omgång och Djurgårn likaså.

På Apsidan har de ingen hockey att glädjas över sedan länge så de koncentrerar sig på "poesi" även om nivå därvidlag motsvarar vad de köpta primadonnorna presterar på isen. De spottade ju upp sig efter nyår men undrar om inte det långa uppehållet nu innebär att de köpta drängarna blir bekväma igen?
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-02-02-kl-205754.png

500x0-skarmavbild-2019-02-02-kl-205810.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå vinner seriefinalen och får toppa serien igen under uppehållet.

Apan torskar igen och ligger på plats 6-9, 8 pinnar nedan oss.

En fin lördag!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
39 sek kvar för Apan. "Det är en bra hockeymatch det här" tycker kalsongnedfläckare lindberg

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu tittar jag på Apan-Pungen 2-4 1.30 kvar och kommentator lindberg tycker att pungar ska ut hela tiden plus apförsök gick "nästan" fram...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå vinner med 2-1, efter en stark första period då Djurgårn sov och vi hade flyt att få in puckar.

Men sedan var det mest sarg-ut av stillastående lulespelare två perioder och med flyt fick vi 3p ändå och serieledning igen...

Jag ycker att vi opassar Djurgårn rejält.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
TIDUT FÖR DIF NU TAR DE SNART VAKTEN

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1,23 kvar KÄMPA, KÄMPA, LU-LE-Å!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
vi fixade box nu 4.3o kvar 2-1 och nu tar zebrorna inte utvisning på gårdare!

kämpa nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
och en gårdare ramlar och tveksam utv igen!

ligans svåraste pp nu....känns som att nu blir det 2-2...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
shit, vi kom inte igenom.

10 min kvar av tredje nu, fortfarande 2-1

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
8 min spelade pp för luleå. dif har dock även seriens bästa box stor och snabb

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Slående direktrapport där Luleå redan räknat ihop att man nästan har fullsatt i Delfinen.

Medan Apan - med betydligt färre åskådare - inte hunnit räkna klart ännu. D v s de vet nog redan hur många åskådare de har, men de måste inte räknat vilka tomma stolar som är "åskådare" ännu.

Inte lätt att räkna på fingrarna när man kommer till sex...

NU KÖR VI ANDRA! HÅLL EMOT 1.17 I BOX NU!
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-02-02-kl-193400.png


« · 1944353 · »